Hoelang duurt het om te ranken in Google?

Vaak vragen ondernemers zich af hoelang het duurt om te ranken in Google, omdat ze hun website zo snel mogelijk willen zien op de eerste pagina van de zoekresultaten. Dit gaat helaas niet meteen zoals je wilt, want hoe je zal scoren hangt af van enkele factoren. In dit artikel zul je een beter beeld krijgen hoelang het duurt om te ranken in Google en wat jij kunt doen om dit te versnellen.

Hoelang duurt het ranken in Google? Volgens verschillende bronnen duurt het ranken in Google gemiddeld drie tot zes maanden. Afhankelijk van hoe de competitie en de populariteit is van je zoekwoorden. Het duurt dus over het algemeen 90 tot 180 dagen om te ranken in de zoekresultaten van de voorste pagina's.

Vormen van zoekwoorden

Zoekwoorden bestaan uit twee vormen. Je hebt namelijk: short tail keywords en long tail keywords. Long tail keywords zijn zoekwoorden die een wat specifieker doel hebben in het zoeken. Short tail keywords zijn de wat algemenere zoekwoorden zoals: beste kapper, beste bakker, voetbal kopen enzovoort.

Bij het beginnen van een nieuwe website, dien je te kijken naar de zoekwoorden die een niet zo hoge concurrentie hebben. Web Exact gebruik hier de gratis zoekwoorden tool Google Zoekwoordplanner voor. Deze tool zal je voor elk zoekwoord aangeven wat de concurrentie ervan is en hoe vaak het wordt gezocht in de maand.

Hoe ga ik van start?

Stel dat je een kapper bent die gevestigd is in Den Haag, en je wilt je bereik vergroten door van start te gaan met SEO. Bekijk de stappen hieronder om te weten te komen wat jij dan zou moeten doen om te ranken binnen Google. Verkoop je een product? Dan zijn deze stappen ook toepasbaar voor jou.

Zoekwoorden onderzoek

Je maakt gebruik van de gratis zoekwoorden tools om te achterhalen of het zoekwoord je aandacht en tijd waard is. Open Google Zoekwoordplanner.

Short tail keyword onderzoek: Short tail foto Zoals je kunt zien in de foto van de Short tail onderzoek zoekwoord die ik heb gekozen, is het een zoekwoord dat 100 tot 1000 keer wordt bekeken per maand. De kans om met zo een zoekwoord te ranken in de eerste pagina van Google, is toch wat lastiger. Om te ranken in de eerste pagina zul je de richtlijnen van SEO goed moeten toepassen op je website om hoger te scoren in Google Long tail keyword onderzoek: Long tail foto

In de screenshot van het zoekwoorden onderzoek van een long tail keyword, kun je zien dat de concurrentie laag is en de aantal zoekopdrachten van 10 tot 100 zijn. Dit is een goede mogelijkheid om te ranken voor een beginnende website. Rank je eerste plaats voor vijf long tail keywords dan heb je al snel voldoende bezoekersaantal voor je nieuwe website binnen. Start klein en eindig groot.

Zoekwoorden implementeren

Nadat je het zoekwoorden onderzoek hebt gedaan voor je nieuwe website, kun je deze zoekwoorden in je website verwerken. Google heeft een algoritme dat websites positioneert op basis van de relevantie. Als een bezoeker zoekt naar beste kapper in Den Haag, dan zal Google de websites op relevantie indelen.

De eerste pagina van Google bevat websites die relevant staan aan het zoekwoord. Het is dus belangrijk dat jouw website relevant staat aan jouw doelgroep die de zoektermen zoekt op Google.

Als je alle zoekwoorden hebt gekozen voor je website, dan is het tijd om deze te gaan implementeren. Dit kun je doen door het te vermelden in je paginanaam, titel en de inhoud van je tekst. Google zal dan gaan meten hoe relevant jouw website is voor een bepaald zoekwoord.

Kijk wel strategisch naar hoe jij de zoekwoorden zult plaatsen binnen je website. Ga je zoekwoorden niet als een gek spammen binnen je website, maar deel het op een juiste manier in. Verspreidt je zoekwoorden in je teksten en laat het er zo natuurlijk mogelijk uitzien.

Content

Content

Als je kijkt naar de zoekresultaten van de eerste pagina in Google, dan zie je meestal dat die resultaten uitgebreide informatie bevatten over je gekozen zoekwoord. Het beste om hoog te ranken, is om waardevolle content aan te bieden waar je bezoeker wat aan zal hebben. Deze content is geliefd bij Google en ze zijn dan geneigd om deze pagina's een beter positie te geven binnen de zoekresultaten.

Bekijk het namelijk zo; als je iets wilt weten over een bepaald onderwerp, dan wil je het liefst geïnformeerd worden op alle vlakken van dat onderwerp. Je wilt zo veel mogelijk details krijgen over dat onderwerp, zodat je meer te weten kunt komen erover. Het is daarom belangrijk om je bezoekers zo uitgebreid mogelijk te informeren over wat jij aan ze te bieden hebt.

Maak gebruik van het schrijven van blogartikelen, om de vragen van je bezoekers te beantwoorden en je website vers en relevant te houden. Google let namelijk ook op hoe vaak je website wordt geoptimaliseerd. Als ze merken dat je website paar keer in de maand wordt veranderd in tekst of wat anders, dan zullen ze je niet zo hoog ranken als een website die drie keer per week wordt verbeterd. Google wilt namelijk dat de zoekresultaten zo actueel mogelijk blijven om de relevantie te verhogen.

Linkbuilding

Linken

Links binnen je website zijn een belangrijke factor om beter te scoren in Google. Ze kijken naar zowel de externe en interne links van je website.

Interne links

De interne links zijn pagina's waarnaar je verwijst binnen je eigen website. Deze links zijn belangrijk voor Google om te weten, omdat je hen zo een signaal geeft welke pagina's jij belangrijk vindt. Google meet dus welke links je gebruikt en waar deze links naartoe verwijzen. Intern linken moet op een manier worden uitgevoerd dat niet storend is voor de bezoeker. Verwijs wel naar pagina's die relevant zijn voor je bezoekers, want het linken naar pagina's om slechts Google aan te tonen welke pagina's je belangrijk vindt, is niet fijn voor de bezoeker.

Externe links

De externe links zijn alle links die afkomstig zijn van een ander website die naar jouw website verwijst. Backlinks, oftewel links die naar jou verwijzen van een ander website, zijn ontzettend belangrijk voor Google. Ze zien namelijk dan dat anderen naar je verwijzen, en dat signaleert dat je website autoritair is op het gebied. Google kijkt naar hoe autoritair je website is om je zo hoger te laten scoren in Google. De eerste pagina van de zoekresultaten duidt dus aan dat zij vertrouwbaar zijn verklaard door Google.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid

Dit is een belangrijke factor om hoger te ranken in Google. Het bepaalt namelijk of je website het waard is om aan de top te staan van de zoekresultaten. Google wilt haar gebruikers de beste ervaring geven na een zoekopdracht. Je website moet deze kunnen geven aan je bezoeker, anders plaatst Google je minder hoog in de zoekresultaten.

Een hoger positie in Google moet verdiend worden. Als je website wordt bezocht, waarvan er 80% van de bezoekers gelijk vertrekken na de eerste seconden, dan heeft je website een hoge bounce rate. Bounce rate is de statistiek die aantoont hoeveel mensen van je pagina of website vertrekken na de eerste seconden.

Hoe hoger de bounce rate, des de slechter de indicatie het geeft aan Google. Verhoog de tijd dat bezoekers op je website blijven. Een ander artikel geeft je hier meer tips en informatie over. Lees meer over hoe je jouw bezoekerstijd kunt verhogen en pluk de vruchten er van.

Leer meer over hoelang het duurt om te ranken in Google


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Het duurt dus wel even voordat je resultaat zult zien met SEO, maar het betekent niet dat je achterover moet leunen. SEO vereist een actief proces en dat bieden onze specialisten.