Hoelang duurt het om te ranken in Google?

Vaak vragen ondernemers zich af hoelang het duurt om te ranken in Google, omdat ze hun website zo snel mogelijk willen zien op de eerste pagina van Google. Hoe het helaas het ook is, dit hangt af van enkele factoren. Ik zal in dit artikel jou informeren over hoelang het duurt om te ranken in Google en hoe jij het beste kan zorgen dat je zo snel mogelijk kan ranken in de zoekresultaten van Google.

'Hoelang duurt het ranken in Google?', volgens verschillende bronnen duurt het ranken in Google gemiddeld drie tot zes maanden. Afhankelijk van hoe de competitie en de populariteit is van je zoekwoorden. Het duurt dus 90 tot 180 dagen om te ranken in de zoekresultaten van de voorste pagina's.

Vormen van zoekwoorden

Zoekwoorden bestaan uit twee vormen. Je hebt namelijk: short tail keywords en long tail keywords. Long tail keywords zijn zoekwoorden die een wat specifieker doel hebben in het zoeken. Short tail keywords zijn de wat algemenere zoekwoorden zoals: beste kapper, beste bakker, voetbal kopen enzovoort.

Bij het beginnen van een nieuwe website dien je te kijken naar de zoekwoorden die niet zo hoog zijn in concurrentie. Web Exact gebruik hier de gratis zoekwoorden tool Google Zoekwoordenplanner voor. Deze tool zal je voor elk zoekwoord aangeven wat de concurrentie er van is en hoe vaak het wordt gezocht in de maand.

Hoe ga ik van start?

Stel dat je een kapper bent die gevestigd in Den Haag en je wilt je bereik vergroten door van start te gaan met SEO, om je website hoger te laten positioneren op Google. Bekijk de stappen hieronder wat je zou moeten doen als je een kapper was in Den Haag of een andere dienst. Verkoop je een product dan zijn deze stappen ook toepasbaar voor jou.

Zoekwoorden onderzoek

Je maakt gebruik van de gratis zoekwoorden tool om te achterhalen of het een zoekwoord is waar je meer aandacht aan wilt geven. Open Google Zoekwoordenplanner.

Short tail keyword onderzoek: Short tail foto Zoals je kan zien in de foto van de Short tail onderzoek zoekwoord die ik heb gekozen, is het een zoekwoord dat 100 tot 1000 keer word bekeken per maand met een lage concurrentie. De kans om met zo een zoekwoord te ranken in de eerste pagina van Google blijft toch wat lastiger. Om te ranken in de eerste pagina zul je de voorwaarden van SEO goed moeten toepassen op je website om hoog te scoren in Google Long tail keyword onderzoek: Long tail foto

In de screenshot van het zoekwoordenonderzoek van een long tail keyword kun je zien dat de concurrentie laag is en de aantal zoekopdrachten van 10 tot 100. Dit is een goede mogelijkheid om te ranken voor een beginnende website. Rank je eerste plaats voor vijf long tail keywords dan heb je al snel een voldoende bezoekersaantal voor je nieuwe website binnen. Start klein en eindig groot.

Zoekwoorden implementeren

Nadat je het zoekwoordenonderzoek hebt gedaan voor je nieuwe website kun je deze zoekwoorden in je content plaatsen binnen je website. Google heeft een algoritme dat websites positioneert op basis van de relevantie. Als een bezoeker zoekt naar beste kapper in Den Haag, dan zal Google de websites op relevantie indelen per pagina.

De eerste pagina vind Google de meest relevante zoekresultaten voor de zoekopdracht die is gedaan. Het is dus belangrijk dat jouw website relevant is voor de zoekopdrachten die de gebruikers doen van Google die gericht zijn op jouw sector.

Als je alle zoekwoorden hebt gekozen voor je website dan is het tijd om het te implementeren. Dit kan je doen door het te vermelden in je pagina naam, titel en de inhoud van je tekst. Vermeld de zoekwoorden hier in en Google zal meten hoe relevant jouw website is voor de zoekopdracht voor die bepaalde zoekwoord.

Hoe vaker je je zoekwoorden implementeert op juiste manier, hoe beter. Plaats dus niet in je teksten: beste kapper in Den Haag beste kapper in Den Haag beste kapper in Den Haag beste kapper in Den Haag, :D. Deel het op een juiste manier in. Verspreid het in je teksten op de juiste plekken.

Content

Content

Als je kijkt naar de zoekresultaten van de eerste pagina in Google dan zie je meestal dat die pagina's veel woorden bevatten. Het beste om hoog te ranken is om content aan te bieden aan je bezoekers dat van hoge waarde is. Deze content is geliefd bij Google en ze zijn geneigd om pagina's met hoge content kwantiteit, hoger te ranken in de zoekresultaten dan pagina's die wat minder tekst bevatten.

Bekijk het namelijk zo, als je iets wilt weten over een bepaald onderwerp dan wil je het liefst informeert worden op alle vlakken van die onderwerp. Je wilt zo veel mogelijk details krijgen over die onderwerp om zo meer te weten over die onderwerp. Het is daarom belangrijk om je bezoekers zo veel mogelijk te informeren over wat jij aan ze te bieden hebt.

Maak gebruik van bloggen om de vragen van je bezoekers te beantwoorden en je website actueel te houden. Google let namelijk ook op hoe vaak je website word aangepast. Als ze merken dat je website paar keer in de maand wordt aangepast dan zullen ze je niet zo hoog ranken als een website die drie keer per week word aangepast. Google wilt namelijk dat de zoekresultaten zo actueel mogelijk zijn om de relevantie te verhogen.

Linkbuilding

Linken

Links binnen je website zijn belangrijke factor van het positioneren in Google. Google kijkt naar de externe links van je website en de interne links.

Interne links

De interne links zijn de links die je gebruikt in je website die verwijzen naar een ander pagina binnen je website. Deze links zijn relevant voor Google om te weten welke pagina's jij belangrijk vind en meer aandacht wilt geven. Google meet dus welke links je gebruikt en waar deze links naar toe verwijzen. Het intern linken moet op een manier worden uitgevoerd dat niet storend is voor de bezoeker. Zo kun je een link plaatsen naar dezelfde pagina om aan te tonen aan Google dat die pagina belangrijk is, maar de bezoeker zal dit niet zo waarderen.

Externe links

De externe links zijn alle links die afkomstig zijn van een ander website die naar jouw website linkt. Deze factor die je hoger laat positioneren in Google blijkt effectief te zijn. Google plaatst namelijk de website hoger, als de autoriteit hoog is. Dit doet Google om de bovenste websites in de zoekresultaten te vertrouwen met de informatie die wordt verspreid. Ze willen dat hun gebruikers de best mogelijke informatie krijgen en dus plaatsen ze de meest autoritaire websites sneller aan de top van de zoekresultaten.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid

Dit is een belangrijke factor om hoger te ranken in Google. Het bepaalt namelijk of je website het waard is om aan de top te staan van de zoekresultaten. Google wilt haar gebruikers het beste ervaring geven na de zoekopdracht. Je website moet deze kunnen geven aan je bezoeker, zo niet dan plaatst Google je minder hoog in de zoekresultaten.

Een hoger positie in Google moet verdiend worden. Als je website wordt bezocht waarvan 80% van de bezoekers gelijk vertrekken na de eerste seconde dan heeft je website een hoge bounce rate. Bounce rate is de statistiek dat aantoont hoeveel mensen je pagina of website vertrekken na de eerste secondes.

Hoe hoger de bounce rate, hoe slechter de indicatie het geeft aan Google. Verhoog je bezoekerstijd wanneer bezoekers je pagina of website bezoeken. Ik vertel je hoe je dit doet in een ander artikel die ik heb geschreven over deze kwestie. Lees meer over hoe je je bezoekerstijd verhoogt en pluk de vruchten er van.

Leer meer over hoelang het duurt om te ranken in Google in de onderstaande video van Ahrefs.


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen :D. Wij zijn een webdesign bureau genaamd Web Exact. Wij maken en optimaliseren websites in het verbeteren van SEO. Wil jij een website laten bouwen of optimaliseren door onze gespecialiseerde webdesigners? Bekijk dan onze prijzen voor het optimaliseren of maken van je website. Neem vrijblijvend contact met ons op.