"Het verschilt hoe lang ranking duurt."

Deze vraag komt vaak voor en helaas bestaat hier nog enige onduidelijkheid in. Doordat er verschillende antwoorden gegeven worden op deze vraag, is het tijd om dit onderwerp af te sluiten met wat Google als antwoord geeft. In dit artikel krijg je een beter beeld over hoe lang het duurt om te ranken in Google en hoe jij het kunt versnellen.

Antwoord van Google

Heb je een nieuwe website waarvan je organische bezoekers wilt verwelkomen? Dan kan het 3 tot 6 maanden duren voordat jouw website hoog in de zoekresultaten scoort. Alhoewel het sneller kan dan dat, gebeurt het pas wanneer je jouw website fantastisch optimaliseert voor Google.

Heb je een website die al geïndexeerd staat in Google en ben je het zat geworden dat je te lang moet wachten op hogere ranking? Dan is dat natuurlijk zeer vervelend. Het kan namelijk zijn dat jouw website niet genoeg zoekmachine optimalisatie bevat waardoor Google er langer over doet om jouw website te ranken.

Redenen voor de duur

Nu wil je natuurlijk weten waarom het zo lang duurt om te ranken. Er zijn een aantal factoren die invloed hebben op waarom Google er een tijdje over kan doen om jouw website te scoren.

1. Indexering

Hier gaat het vaak fout bij veel website eigenaars omdat de kwaliteitseisen gewoon niet overeen komen met de richtlijnen van Google, of de pagina's bevatten technische fouten waardoor die niet bekeken konden worden door Google.

Maar hoe weet je nou wat je dan fout doet op je website? Dat kan vervelend zijn om zelf te achterhalen maar gelukkig schreef ik een artikel over de factoren die Google in acht neemt zodat je het kunt analyseren.

Google geeft namelijk aan dat zij niet zomaar pagina's indexeren. De pagina's dienen aan een aantal eisen te voldoen voordat ze kans maken op indexering.

  1. Mensen moeten er al naar zoeken in Google
  2. De pagina's mogen geen duplicatie zijn van andere content

2. Kwaliteit

Zie je dat de pagina's nog niet geïndexeerd staan ondanks dat die uniek geschreven zijn en gezocht worden in Google? Dan is het belangrijk dat je de meldingen bekijkt die Google jou geeft.

Er zijn een aantal meldingen die je kunt krijgen wanneer jouw pagina nog niet geïndexeerd is. Google heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven, maar de voornaamste redenen zijn:

  • Gecrawld - momenteel niet geïndexeerd
  • Gevonden - momenteel niet geïndexeerd
Gecrawld - momenteel niet geïndexeerd

Hier is het belangrijk dat je de pagina aangeeft waardevol te zijn binnen de site. Door er bijvoorbeeld naar te verwijzen binnen andere pagina's geef je Google aan dat de pagina geprioriteerd moet worden. Ook dien je de pagina te optimaliseren voor bezoekers. Is de pagina goed opgebouwd en verdiend de pagina het om geïndexeerd te worden omdat het de vragen van bezoekers beantwoord?

Gevonden - momenteel niet geïndexeerd

Google heeft jouw pagina gevonden maar nog niet geïndexeerd omdat ze vinden dat de website niet kwalitatief genoeg is om te prioriteren in indexering. Hierdoor is het dus belangrijk dat je de pagina verbeterd voor bezoekers en dat je de gehele website volgens de richtlijnen van Google versterkt.

Ranking versnellen in Google

Wanneer jouw pagina's zich aan de kwaliteitseisen van Google voldoen, dan is het alleen nog een kwestie van ranking. Jouw pagina's staan nu in de indexering van Google maar moeten nog een positie toegewezen krijgen. Jij kunt dit versnellen door het volgende te doen.

1. Sterke content

Google houdt ervan wanneer je jouw content afstemt op waar mensen naar zoeken. Hierdoor geven ze prioriteit aan websites die uitstekende content bieden aan bezoekers.

Maar wat houdt uitstekende content in? Jouw website dient de informatie te vertonen waar jouw doelgroep naar op zoek is. Of het nou dienstenpagina's zijn of artikelen, Google vindt het belangrijk dat jouw content zo kwalitatief mogelijk is.

Je kunt bijvoorbeeld met artikelen een uitstekende mogelijkheid maken om hoger in de zoekresultaten te scoren. Door alvorens het schrijven een zoekwoordanalyse uit te voeren vergroot je de kans dat het artikel geïndexeerd en gerankt wordt.

Deel jouw content slim in door gebruik te maken van sterke SEO teksten. Op die manier verhoog je de kwaliteit van de teksten waardoor je sneller scoort.

2. Interne linkstructuur

Met een effectieve route binnen de website, bied je jouw bezoekers een fijne gebruikservaring. Ze kunnen zo gemakkelijk door jouw website gaan om te vinden waar ze naar op zoek zijn.

Ook voor Google is een sterke linkstructuur van belang om de duur van ranken te versnellen. Zo geef je Google aan welke pagina's belangrijk voor jou zijn en welke relevant aan elkaar zijn.

Hierdoor weet Google sneller waar jouw website over gaat en wie jij wilt bereiken. En dat zal ervoor zorgen dat jouw website er kwalitatiever uitziet in de ogen van Google. Hun doel is namelijk om de beste websites te vertonen aan hun gebruikers, en wanneer jij een fijne gebruikservaring biedt krijg je voorrang.

3. Gebruiksgemak

Er zijn verschillende factoren die te maken hebben met de ervaring van gebruikers. Zoals bij het vorig kopje is besproken dat een sterke interne linkstructuur voordeel biedt aan de gebruikservaring van bezoekers, zijn er ook andere factoren die hier een rol in spelen.

Je biedt bezoekers bijvoorbeeld een fijner ervaring door een snelle laadtijd te bieden. Een structuur in webdesign en tekstopbouw biedt bezoekers gemak bij het gebruiken van je website waardoor Google dit opmerkt en jouw website hoger scoort.

Mobielvriendelijkheid wordt steeds belangrijker. Google biedt namelijk speciale zoekresultaten voor mobiele gebruikers en hierdoor is een responsieve website van belang om daarin te scoren. Als je nog geen responsieve website hebt maak je nog wel kans op de zoekresultaten die speciaal gericht zijn op computergebruikers.

4. Versterken van technische SEO

De robots van Google vinden technisch gestructureerde websites fijn om te bezoeken. Zo is het gunstig om jouw website dan naar de technische factoren te optimaliseren.

Alt en Title attributen van afbeeldingen bieden Google een beeld op waar de afbeeldingen over gaan. Heb je een afbeelding van een houten stoel, dan zijn is de alt attribuut voor slechtzienden om een beeld te krijgen waar de afbeelding over gaat. De Title attribuut geeft een beeld aan de robots van Google, waardoor ze de afbeelding kunnen indexeren.

De Title attribuut van jouw pagina heeft ook betrekking tot de technische kant van SEO. Zo weet Google beter waar de pagina over gaat en kun je zo sneller ranken in Google.

5. Linkbuilding

Het bouwen van backlinks blijft een belangrijke ranking factor van Google. Je kunt backlinks verkrijgen door uitstekende artikelen te delen. Bezoekers raden deze dan aan en linken wellicht van hun eigen website naar jouw artikel.

Doordat het niet vaak voorkomt dat bezoekers zomaar naar jouw artikel linken, kun je jouw artikel promoten door andere website eigenaars te contacteren.

Ook kun je website eigenaars helpen door hun website te verbeteren. Dit doe je dan vrijwillig om meer kans te maken op een backlink. Kijk wel uit dat je er geen afspraak van maakt dat je ze pas helpt wanneer ze naar je linken. Dat zou erin resulteren dat Google deze links ontkracht.

Maak gebruik van eerlijke SEO technieken om jouw website een groter kans te geven om te ranken. De term White Hat SEO wordt gebruikt om eerlijke technieken aan te duiden terwijl Black Hat SEO het heeft over technieken die tegen de richtlijnen van Google ingaan.

In een ander artikel over tips om backlinks te verkrijgen geef ik strategieën die je kunt gebruiken om kwalitatieve en natuurlijke backlinks kunt verdienen.

Google over de duur


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen