Veel claims in de SEO wereld

Veel SEO bureau's staan nog steeds achter de fabels die zij dagelijks proberen de online wereld in te sturen. Natuurlijk heeft niet elk bureau slechte bedoelingen, maar deze claims kunnen een hoop mensen de verkeerde richting insturen waardoor ze tijd en geld verliezen.

2. Keyword Density: Zoekwoorddichtheid

Vaak wordt er geclaimd dat zoekwoorddichtheid je voorsprong zal geven op de concurrentie. Door dan i.p.v. 5x jouw zoekwoord te vermelden binnen de tekst, doe je dat dan misschien 10x of 20x. Natuurlijk zal dit niet fijn leesbaar zijn voor bezoekers.

Dit is een mythe die vaak voorkomt in de SEO wereld. Pas het dus niet toe, omdat John Mueller (woordvoerder van Google) al heeft aangegeven dat het proppen van zoekwoorden niet meer werkt.

Jouw content dient fijn en overzichtelijk opgebouwd te zijn om kans te kunnen maken op hogere posities. Zo schreef ik een artikel waarin ik jou tips geef hoe jij het beste SEO teksten kunt schrijven. Zo scoor je hoger in Google en geef je bezoekers waar ze naar zoeken.

3. Aantal woorden doet hoger scoren

Wanneer we dan artikelen willen schrijven, dan proberen we zo veel mogelijk relevante content te geven aan de bezoeker. Of dat nou is in de vorm van tekst, afbeeldingen of video's.

Toch moeten we wel gaan kijken naar wat de bezoeker wilt zien. Willen ze een pagina lezen van 3000 woorden om slechts antwoord te krijgen op een simpele vraag? Probeer daarom altijd te kijken naar of het nodig is om zo veel woorden in jouw pagina te verwerken.

De sleutel tot succes in SEO is om jouw teksten af te stemmen op jouw bezoekers. Vinden ze het moeilijk te lezen en zijn ze sneller geneigd om de pagina daardoor te verlaten, dan kan dat negatieve gevolgen hebben op jouw posities.

Laten we kijken naar wat Google hierop als antwoord heeft gegeven, zodat we deze fabel meteen kunnen ontkrachten. Tijdens een SEO Q&A die Google wekelijks doet om vragen van website eigenaars en SEO experts te beantwoorden, werd de vraag gesteld of meer tekst goed is voor SEO.

Google gaf als antwoord dat het aantal woorden op een pagina geen ranking factor is, dus dat het geen zin heeft om meer te schrijven dan eigenlijk nodig is.

4. Het duurt 3-6 maanden om te ranken

Veel SEO "experts" claimen dat een nieuwe website altijd tussen de 3 tot 6 maanden zal scoren. Wat ze achterwege laten is dat een website ook voor die tijd al kan scoren binnen de zoekresultaten.

Er zijn namelijk verschillende factoren die Google gebruikt om een website te scoren. Wanneer ze dan merken dat een website super geoptimaliseerd is voor SEO, dan willen ze die natuurlijk het liefst mogelijk meteen vertonen aan gebruikers.

Google's woordvoerder John Mueller heeft deze mythe meteen ontkracht en gezegd dat er geen sandbox periode is in SEO. Het bestaat niet. Er is dus geen wachttijd voor het ranken in Google. Maak de best mogelijke website en je zult scoren in Google, ook voor de periode van 3-6 maanden.

Wil je weten waarom het 3 tot 6 maanden kan duren en wat je kunt doen om dit te versnellen? Ik schreef hier een artikel over zodat je jouw website kunt ranken in Google.

5. Domein autoriteit (DA)

"Wanneer je een website hebt met een lage DA scoren, dan scoor je minder hoog in Google", herken je deze gezegde al? Er klopt hier helemaal niets van. De metriek DA komt van tools buiten Google. Zij hebben deze metriek opgesteld om websites scores te geven op basis van de hoeveelheid en "kwalitatieve" backlinks.

Omdat Google deze metriek niet binnen hun zoekresultaten gebruiken, is de DA metriek van bekende tools waardeloos in de ogen van Google (zie antwoord van Google's woordvoerder: John Mueller). De metriek die de zoekmachine hanteert is PageRank. Het is een score van autoriteit die een pagina krijgt wat op basis is van kwalitatieve backlinks.

Luister dus vooral niet naar al die SEO "experts" die claimen dat je een lage DA hebt en eraan moet werken. Het heeft totaal geen zin en ze willen je zo pakketten aanbieden waarbij je aan de linkbuilding kunt werken, die bovendien ook weer niet werken.

In zo'n pakket bieden ze je links aan van startpagina's en allerlei andere websites waar zij dan links van kopen. Google ontkracht al deze links en dus zal deze linkbuilding dienst niets voor je opleveren.

Aangeraden artikelen

Dit artikel bestaat uit de top 5 SEO mythes die vandaag de dag nog actief zijn. Voor meerdere fabels verwijs ik je graag naar het artikel van SearchEngineJournal. Ik leer al heel veel van ze en vindt het fijn dat ze bewijzen bieden van Google wanneer ze informeren.

Google over SEO mythes


Deel dit artikel met vrienden en kennissen