Fabels in de SEO wereld
Wanneer mensen zich met SEO bezighouden, kan het zijn dat ze beweringen maken. Beweringen wat wel kloppen, maar ook die niet kloppen. Deze zijn verduidelijkt door Google om onduidelijkheid te voorkomen. In dit artikel lees je de voornaamste SEO fabels.
SEO fabels
1. Links kopen helpt nog
Veel ondernemers kozen er vroeger voor om hun websites vol te proppen met gekochte links. Ze stuurden links van allerlei websites in de hoop om zo hoger te scoren in Google, en het werkte. Website eigenaars vonden de ultieme hack om hoger te scoren in Google, totdat de grootste zoekmachine ter wereld dit stopte.
Google kwam met update Penguin om gekochte links te ontkrachten. Veel website eigenaars daalden plotseling in ranking en waren gefrustreerd met de update. Al die gekochte links werden vanaf dat moment waardeloos en dus raakte ondernemers veel geld kwijt.
De reden van de update is om de zoekresultaten te verversen van websites die zonder dat ze het verdienden hoog positioneerden. Het kopen van backlinks is namelijk een techniek die tegen de richtlijnen van Google gaan, ook wel bekend als Black Hat SEO.
Update Penguin zorgde voor veel ruis, maar na een tijdje probeerden mensen hun links op een meer subtielere wijze te kopen om de algoritme slimmer af proberen te zijn.
En ook dat lukte niet waardoor al dat geld weer verloren ging. Google is vele malen slimmer geworden en weet nu eindelijk hoe gekochte links herkend worden en hoe die ontkracht moeten worden. Zoals Jennifer Slegg zei: "If you are buying links, you are literally throwing money away."
Veel websites probeerden zich toen dus te richten op de eerlijke methoden om hoger te ranken in de zoekresultaten en schakelden zo professionele SEO bureau's in. Ze verbeterden hun content, gebruiksvriendelijkheid en de algemene kwaliteit van hun website waardoor ze weer kans maakten om te scoren.
Weet dat de data van Google vele malen groter is geworden waardoor ze toegang hebben tot data die gekochte links achterhalen. Ze vertrouwen de websites niet meer die links verkopen en ontkrachten zo elke link die wordt gestuurd van zo'n website.
Zoals John Mueller (Woordvoerder van Google) ook zei: "We are not new to this". Dat, als antwoord op hoe Google erachter komt dat mensen links kopen.
We're not that new at this.
— 🧀 John 🧀 (@JohnMu) January 18, 2021
Woordvoerder van Google: John Mueller, zei ook dat gekochte links geen waarde hebben. Dit moet dus zeker invloed hebben op jouw keuzes binnen linkbuilding. Ik schreef een ander artikel over de alternatieven die jij toe kunt passen om jouw linkbuilding te versterken.
2. Keyword Density: Zoekwoorddichtheid
Vaak wordt er geclaimd dat zoekwoorddichtheid je voorsprong zal geven op de concurrentie. Door dan i.p.v. 5x jouw zoekwoord te vermelden binnen de tekst, doe je dat dan misschien 10x of 20x. Natuurlijk zal dit niet fijn leesbaar zijn voor bezoekers.
Dit is een mythe die vaak voorkomt in de SEO wereld. Pas het dus niet toe, omdat John Mueller (woordvoerder van Google) al heeft aangegeven dat het proppen van zoekwoorden niet meer werkt.
Jouw content dient fijn en overzichtelijk opgebouwd te zijn om kans te kunnen maken op hogere posities. Zo schreef ik een artikel waarin ik jou tips geef hoe jij het beste SEO teksten kunt schrijven. Zo scoor je hoger in Google en geef je bezoekers waar ze naar zoeken.
3. Aantal woorden doet hoger scoren
Wanneer we dan artikelen willen schrijven, dan proberen we zo veel mogelijk relevante content te geven aan de bezoeker. Of dat nou is in de vorm van tekst, afbeeldingen of video's.
Toch moeten we wel gaan kijken naar wat de bezoeker wilt zien. Willen ze een pagina lezen van 3000 woorden om slechts antwoord te krijgen op een simpele vraag? Probeer daarom altijd te kijken naar of het nodig is om zo veel woorden in jouw pagina te verwerken.
De sleutel tot succes in SEO is om jouw teksten af te stemmen op jouw bezoekers. Vinden ze het moeilijk te lezen en zijn ze sneller geneigd om de pagina daardoor te verlaten, dan kan dat negatieve gevolgen hebben op jouw posities.
Laten we kijken naar wat Google hierop als antwoord heeft gegeven, zodat we deze fabel meteen kunnen ontkrachten. Tijdens een SEO Q&A die Google wekelijks doet om vragen van website eigenaars en SEO experts te beantwoorden, werd de vraag gesteld of meer tekst goed is voor SEO.
Google gaf als antwoord dat het aantal woorden op een pagina geen ranking factor is, dus dat het geen zin heeft om meer te schrijven dan eigenlijk nodig is.
4. Het duurt 3-6 maanden om te ranken
Veel SEO "experts" claimen dat een nieuwe website altijd tussen de 3 tot 6 maanden zal scoren. Wat ze achterwege laten is dat een website ook voor die tijd al kan scoren binnen de zoekresultaten.
Er zijn namelijk verschillende factoren die Google gebruikt om een website te scoren. Wanneer ze dan merken dat een website super geoptimaliseerd is voor SEO, dan willen ze die natuurlijk het liefst mogelijk meteen vertonen aan gebruikers.
Google's woordvoerder John Mueller heeft deze mythe meteen ontkracht en gezegd dat er geen sandbox periode is in SEO.
There is no sandbox.
— 🧀 John 🧀 (@JohnMu) August 19, 2019
Er is dus geen wachttijd voor het ranken in Google. Maak de best mogelijke website en je zult scoren, ook voor de periode van 3-6 maanden.
Wil je weten waarom het 3 tot 6 maanden kan duren en wat je kunt doen om dit te versnellen? Ik schreef hier een artikel over zodat je jouw website kunt ranken in Google.
5. Domein autoriteit (DA)
"Wanneer je een website hebt met een lage DA scoren, dan scoor je minder hoog in Google", herken je deze gezegde al? Er klopt hier helemaal niets van. De metriek DA komt van tools buiten Google. Zij hebben deze metriek opgesteld om websites scores te geven op basis van de hoeveelheid en "kwalitatieve" backlinks.
Omdat Google deze metriek niet binnen hun zoekresultaten gebruiken, is de DA metriek van bekende tools waardeloos in de ogen van Google (zie antwoord van Google's woordvoerder: John Mueller).
We don't use DA in search, so that wouldn't be a factor.
— 🧀 John 🧀 (@JohnMu) May 16, 2018
De metriek die de zoekmachine hanteert is PageRank. Het is een score van autoriteit die een pagina krijgt. De score wordt op basis van kwalitatieve backlinks en benoemingen verhoogd. Deze score is helaas niet zichtbaar voor website eigenaars. Dit doet Google om manipulatie te voorkomen.
Luister dus vooral niet naar al die SEO "experts" die claimen dat je een lage DA hebt en eraan moet werken. Het heeft totaal geen zin en ze willen je zo pakketten aanbieden waarbij je aan de linkbuilding kunt werken, die bovendien ook weer niet werken.
In zo'n pakket bieden ze je links aan van startpagina's en allerlei andere websites waar zij dan links van kopen. Google ontkracht al deze links en dus zal deze linkbuilding dienst niets voor je opleveren.
Aangeraden artikelen
Dit artikel bestaat uit de top 5 SEO mythes die vandaag de dag nog actief zijn. SearchEngineJournal is een goede website als je correcte en betrouwbare SEO informatie wilt weten. De reden is omdat zij als doel hebben informatie van Google direct te verwoorden.
Google over SEO mythes
Dagelijks verdiep ik me in SEO zaken. Of het nou gaat om Google updates of nieuwe algortimes, het trekt me als SEO specialist aan. Zelf help ik ook ondernemers beter gevonden te worden.
Meer over Daniël