Daniël | SEO specialist
Laatst geupdate: 01-04-2022

Impact van SEO

Ben je ook zo kritisch over het effect van SEO? Dat is logisch wanneer je nog niet overtuigd bent wat het voor je kan doen.

Als ondernemer is bereik essentieel om te kunnen groeien en om meer omzet te genereren. Nou zijn er verschillende manieren om je bereik te vergroten, dus waarom SEO?

SEO, ook wel bekend als Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), is een strategie voor op de lange termijn. Heb je direct nieuwe bezoekers nodig? Dan is dit misschien niet je beste optie. In dit artikel lees je de redenen waarom SEO belangrijk is.

De vijf redenen waarom SEO belangrijk is:

  1. Beste zichtbaarheid voor potentiële klanten
  2. Je bespaart op veel adverteerkosten
  3. Het oogt professioneel, goed voor je merk
  4. Gratis in de zoekresultaten verblijven
  5. Het verbetert je website

1. Beste zichtbaarheid voor potentiële klanten

Google is de grootste zoekmachine in de wereld waar dagelijks biljoenen zoekopdrachten worden gedaan. Mensen zoeken steeds meer uit automatisme op Google in plaats van een andere zoekmachine. Het is vertrouwd en biedt waar we naar op zoek zijn.

Wat als er bij een deel van de zoekopdrachten jouw website tevoorschijn komt? Zie je al hoeveel bereik je daarmee genereert?

Kracht van Google: Elke minuut worden er ongeveer 3,8 miljoen zoekopdrachten op Google gedaan.

De advertenties worden steeds minder geklikt. Velen negeren het en slaan het automatisch over wanneer ze ergens naar op zoek zijn. Dat verminderd meteen het effect van SEA, oftewel Search Engine Ads. Daarnaast betaal je daar per klik, waardoor de kosten hoog op kunnen lopen.

Dan krijg je niet meteen je investering terug, want de bezoeker moet ook nog eens gaan converteren. SEA kan nog steeds tot goede nut zijn, want het genereert op de korte termijn bezoekers. Op de langere termijn ben je er wel veel geld aan kwijt, die je in langdurige zichtbaarheid (SEO) had kunnen investeren.

Je kunt ook bestickeren, flyeren of autoreclame inzetten. Die Offline technieken zijn dan misschien wel beetje ouderwets, maar kunnen alsnog goed werken.

Grote merken doen het namelijk nog steeds. Het bereik daarvan is alleen minder gericht, waardoor geld verloren kan gaan.

Met SEO krijg je bezoekers die meer tot actie uit willen gaan. Ze zijn op zoek naar een oplossing, die jij dan biedt. Die potentiële klanten vinden jou in plaats van dat jij achter hen aan moet.

2. Je bespaart op veel adverteerkosten

Ben je bezig met het adverteren op Google, Facebook of andere platformen? Tegenwoordig is YouTube adverteren een trend. Maar je verliest bij het adverteren ook een hoop geld op de lange termijn.

Met SEO investeer je een vast bedrag bij een SEO bureau om jouw posities in Google te verhogen. Uiteraard kun je ook zelf hoger in Google scoren.

Wanneer je dan een eenmalige investering hebt gedaan, ben je beter vindbaar in Google. Nou moet ik er wel bij zeggen dat de nummer 1 positie best vaak veranderd.

Wordt de SEO supersterk en naar de Google richtlijnen toegepast en kunnen je concurrenten er maar niet tegenop? Dan blijf je voor een lange tijd op nummer 1, waardoor je veel bezoekers mag verwelkomen. En dat geheel gratis, zonder druk te hoeven maken over je adverteeruitgaves.

De uitgaves van het adverteren kun je besparen. Je kunt het dan weer op SEO besteden om je posities te behouden, of om jouw bedrijf op andere manieren te versterken.

3. Het oogt professioneel, goed voor je merk

Over het algemeen vertrouwen mensen jouw bedrijf sneller als dit het online goed doet. De online wereld blijft maar uitbreiden, en steeds meer worden er afhankelijker van.

Wanneer jouw website goed vindbaar is, dan geeft dat een goede indruk bij potentiële klanten. Het betekent namelijk dat hun oh zo vertrouwde zoekmachine: Google, jouw website vertrouwt. Dat geeft vertrouwen op vertrouwen.

Bezoekers zijn ook sneller uit op actie wanneer ze je website vertrouwen. Jouw omzet stijgt daardoor, maar ook jouw merk. Met de mond-tot-mondreclame die erbij komt kijken, genereer je een sterkere naam. En zo ook naamsbekendheid.

Het is makkelijk hoger in Google te komen als je daarvoor betaald (adverteren). Je bewijst daarmee niets aan potentiële klanten. Maar wanneer jouw website in de top 3 van de organische zoekresultaten staat, dan is dat best een prestatie.

4. Gratis in de zoekresultaten verblijven

Hoe fijn is het dat jouw website 24/7 vindbaar is in de organische zoekresultaten. En dat geheel gratis. Je kunt er zelf mee aan de slag, en dat maakt het extra fijn.

Je betaalt bij Google niet om organisch in de zoekresultaten te verblijven. Zelfs al ben je op pagina 5 van de zoekresultaten.

Wil je uitgaves verminderen? Dan is SEO een goede optie voor jouw bedrijf. Genereer op de lange termijn meer bezoekers naar je website, en laat ze door de tijd organisch binnenstromen.

5. Het verbetert je website

Het fijne van SEO is dat je jouw website constant verbetert. Niet alleen verbeter je jouw website voor vindbaarheid, maar ook doe je indirecte optimalisaties voor conversie en gebruiksgemak.

Denkt Google dat je website een goede antwoord aan haar gebruikers kan bieden? Dan scoren ze je hoger. Nou moedigen ze je aan jouw website gebruiksvriendelijker te maken. Dat is een van de SEO factoren om beter te positioneren.

Meer conversie komt vaak sneller kijken als je website gebruiksvriendelijk is ingericht. Je verbetert je website dus ook indirect voor meer conversie.

Leer meer over het belang van SEO

Daniël

Dagelijks verdiep ik me in SEO zaken. Of het nou gaat om Google updates of nieuwe algortimes, het trekt me als SEO specialist aan. Zelf help ik ook ondernemers beter gevonden te worden.
Meer over Daniël



Laat SEO toepassen aan je website

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. SEO is dus ontzettend belangrijk. Het zal flink impact hebben op de omzet en groei van een onderneming. Het vereist wel kennis en ervaring die onze specialisten te bieden hebben. Zij geven je altijd graag advies voor je website. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.