Beter positioneren in Google

Elke website eigenaar wil natuurlijk gevonden kunnen worden. Dat om zo meer bezoekers en klanten te genereren, maar ook een aantal andere redenen. Dus vraag je je af: "Hoe kom ik hoger in Google?" en dat is een goede vraag. Om daar achter te kunnen komen moeten we weten hoe Google werkt en wat zij van jouw website willen zien.

Het doel van Google

Er zijn een aantal factoren die spelen bij betere positionering. Het hoofddoel van Google is om de best mogelijke resultaten aan haar gebruikers te vertonen. Op die manier behouden ze hun reputatie en bieden ze een fijne ervaring. Dus wat verwacht Google van jouw website terug te zien?

Google verwacht van je website pagina's dat ze kwalitatieve informatie bevatten. Dat die pagina's een goede antwoord bieden aan haar bezoekers.

Zoekt een persoon in Google hoe ze bijvoorbeeld een auto band kunnen verwisselen? En wil je daar antwoord op geven? Schrijf dan een instructiegericht artikel over hoe je een band kunt verwisselen. En kijk uit dat je geen concurrent aan het kopiƫren bent, omdat Google geen behoefte aan gekopieerde artikelen heeft.

Factoren om hoger in Google te komen

1. Blijf relevante informatie delen

Het belangrijkste factor in Google is om informatie te delen waar mensen naar op zoek zijn. Bied je diensten aan en wil je dat je voor deze pagina's hoger in Google komt te staan? Geef de bezoeker dan alle informatie die hij of zij nodig heeft.

En soms kan het wat lastig zijn om precies te weten wat een bezoeker wilt weten. Bij dit probleem kun je de concurrentie goed tot nut maken. Zie hoe zij dezelfde dienstenpagina's hebben opgesteld. Komt het overeen met die van jou? Welke pagina biedt relevantere informatie?

Wanneer je jouw artikelen, landingspagina's of dienstenpagina's hoger in Google wilt hebben, dan is het belang dat je de beste pagina maakt.

Bekijk eens de top 3 resultaten voor een bepaald zoekterm waar jij voor wilt scoren. Zie je dat de concurrent een beter antwoord bied aan bezoekers? Probeer dan inspiratie op te nemen en het veel beter te doen dan de concurrent.

Relevantie komt kijken wanneer je een goed beeld hebt gekregen waar je over wilt schrijven. Vaak is het vanzelfsprekend, maar met een goed zoekwoordonderzoek kun je een breder zicht krijgen. Zo zie je dan welke vragen anderen hebben, en daar kun je dan op inspelen.

Heb je al een onderzoek gedaan, maar weet je niet hoe je SEO teksten moet schrijven? Dan kan dat het artikel of pagina in kwaliteit verminderen, omdat goede SEO teksten bedoeld zijn om diepgaand antwoord te geven op vragen.

Je hoeft geen diepe kennis te hebben om zoekmachine geoptimaliseerde teksten te schrijven. Wel is het van belang dat je elk detail en vlakte behandeld, zodat Google jouw artikel of pagina een uitstekende optie vindt.

2. Gebruikservaring

Een goede ervaring bieden aan bezoekers is best een breed onderwerp. Hoe bied je bezoekers dan een goede ervaring? Onder andere doe je dat door een snelle laadtijd te bieden. Vaak zien we dat wanneer een website wat trager is, dat we dan sneller de nijging hebben om een ander website te bezoeken.

Ik schreef in een ander artikel precies hoe jij jouw website kunt versnellen. Zo kun je dit aan je bezoeker bieden en wordt jouw website veel gebruiksvriendelijker.

Een ander punt is om de bezoeker naar andere relevante artikelen of pagina's te verwijzen. Dit kan zowel intern als extern. Wanneer je bijvoorbeeld een bewering maakt in je artikel, dan willen bezoekers wel een bron zien.

Deel de website waarvan je de informatie vandaan haalde. Dat geeft Google het nijging dat jouw artikel betrouwbaar is, en bezoekers krijgen een beter antwoord.

Heb je een dienst die relevant staat aan een ander? Link ze dan met elkaar, want zo vind de bezoeker de pagina gemakkelijker. Google houdt ervan wanneer websites een sterke interne linkstructuur hebben. Dat is namelijk gunstig voor hoe ze verband tussen pagina's leggen, maar ook dat ze dan beter kunnen indexeren.

Het ontwerp kunnen we niet vergeten. Dat leidt er namelijk naartoe dat de bezoeker langer op je website blijft hangen. Een ontwerp kan zowel de bezoeker wegjagen als laten blijven. Dit hangt af van aantal factoren.

Hoe werken de kleuren samen in jouw pagina? Kunnen bezoekers een duidelijk contrast zien? Het is namelijk belangrijk dat je een donkere kleur met een lichte kleur mixt, en niet een lichte met een lichte.

Denk bijvoorbeeld aan een banner. Je wilt natuurlijk dat de tekst opvalt, maar wanneer je achtergrondkleur of foto te licht is, dan kan het de leesbaarheid verminderen.

3. Deel kennis met blogs

Wanneer je dan jouw kennis met anderen gaat delen, ziet Google dit en scoren ze jouw website hoger. Google gaf namelijk aan dat de algemene website kwaliteit in acht genomen wordt wanneer ze posities uitdelen.

Je wilt dus dat altijd dat de gehele website een hoge kwaliteit levert. Op die manier profiteer je van betere posities. Het schrijven van artikelen is een goede mogelijkheid om de algemene website kwaliteit te verhogen. Daarnaast bied je lezers de antwoord waar ze naar zochten, en kun je misschien zelf een conversie krijgen.

Artikelen hebben als doel om de lezer te informeren, dus niet om te verkopen. Deel kennis met anderen en profiteer van betere posities in Google. Je wordt zo ook als autoriteit gezien wanneer Google merkt dat je website kwalitatieve en correcte informatie deelt.

Wanneer je dan een autoriteit bent, scoor je met nieuwe pagina's en artikelen veel sneller dan andere websites. Dat komt omdat Google je dan prioriteit geeft boven anderen. Wanneer jouw website een goede hulpmiddel is voor Google, dan zie je dat ze jouw gehele website beter scoren.

4. Technische SEO

Deze factor bij het hoger scoren in Google, is nogal lastig voor website eigenaars. Dit komt omdat deze factor technische kennis vereist om ermee aan de slag te gaan. Toch is dit een handige optimalisatie die jou een voorsprong kan geven op de rest.

Met deze optimalisatie kun je denken aan het indexeerbaar maken van afbeeldingen en pagina's. Ook de laadsnelheid komt erbij kijken waarbij je dan aan de slag gaat binnen je programmeercode om te snelheid te verbeteren.

Je geeft afbeeldingen twee attributen waardoor Google begrijpt waar ze over gaan. Wanneer ze dan op de hoogte zijn van de afbeeldingen, zullen ze die indexeren binnen hun zoekresultaten waardoor jouw website meer kwaliteit biedt.

Meta-titels en meta-descripties zijn de attributen die je bij elke zoekresultaat in Google tegenkomt. De titel van de zoekresultaat en de descriptie vormen een rol bij het aangeven waar jouw pagina over gaat. Bovendien geef je Googlegebruikers een beeld van wat er aangeboden wordt binnen jouw pagina.

5. Linkbuilding

Op de laatste plaats staat dan het verkrijgen van backlinks. Deze factor wordt gezien als de moeilijkste en meest uitdagende optimalisatie. Dat komt omdat er een zeer doordachte strategie vereist is om kwalitatieve backlinks te verkrijgen, want niemand zal zomaar naar jouw website gaan linken.

Je kunt ervoor kiezen om de makkelijke weg te kiezen door bijvoorbeeld links te kopen. Helaas gaat dan niet zonder een straf van Google. Het kopen van links wordt gezien als een onnatuurlijke manier bij het verkrijgen van links.

Nogal vaak zie ik dat ondernemers voor de makkelijke weg kiezen. Jammer dat al dat geld dan verloren gaat zonder enige resultaat in Google. De zoekmachine heeft namelijk een geavanceerd algoritme die gekochte links achterhaald en ontkracht. Hierdoor zullen deze links geen voordeel behalen.

Hoe je wel voordeel behaald is door bijvoorbeeld een strategie uit te voeren waarbij je aan interviews meedoet van andere website eigenaars. Zo help je de website eigenaar om content te maken waardoor jij kans krijgt op een link. Kijk wel uit dat het geen deal wordt waarbij er af wordt gesproken dat je pas een interview doet als zij een link geven.

Het afspreken om iets te doen inruil voor een link is wat zich in een straf van Google resulteert. Je wilt niet dat je investering niets oplevert, dus dien je aan de richtlijnen van Google te houden. Ik schreef een ander artikel over linkbuilding tips die je een beter beeld geeft welke strategieƫn voor een positief resultaat gaan zorgen.


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen