Is het écht nodig?
Een website is geen vereiste om als bedrijf of hobbyist succes te behalen. Wel brengt het je sneller tot die eindstreep van meer omzet en groei. Het wordt met de tijd steeds verstandiger een website te hebben.
Veel gaat tegenwoordig online. Mensen zijn vooral door de gebeurtenissen door de tijd heen, denk aan corona, meer het internet zijn gebruiken. In dit artikel vertel ik je de redenen waarom het toch verstandig en aangeraden is een website te hebben.
De vijf redenen waarom een website nodig is:
1. Handig voor overzichtelijke informatie
Een website kan overzichtelijk worden ingericht om belangrijke informatie op te delen. Misschien wilt iemand wel je gehele assortiment bekijken, contactgegevens krijgen of recensies en portfoliostukken zien.
Het gaat zonder website nogal lastig al deze informatie overzichtelijk te plaatsen. Tuurlijk, je kunt het met Social Media proberen, maar daar is overzicht nog niet helemaal mogelijk.
Wat een website met Social Media onderscheidt is hoe het is ingericht. Je kunt met een website de bezoeker makkelijker overtuigen. Social Media gebruikers zijn meer visueel en willen niet te lang worden opgehouden.
2. Je bent 24/7 bereikbaar
Met een website ben je altijd bereikbaar, zelfs buiten openingstijden. Je kunt geïnteresseerden helpen zonder te hoeven bellen. Met de informatie die je op de website deelt help je mensen terwijl je aan het werk bent of pauze neemt.
Bij een website hoef je geen zorgen meer te maken over de bereikbaarheid. Jouw website is 24/7 actief in het overtuigen van potentiele klanten. Met Social Media ben je constant bezig met het onderhouden van je account. En zo verlies je waardevolle tijd als ondernemer.
Je hoeft ook minder kleine vraagjes via de telefoon of email te beantwoorden, want dat doet je website voor je. Handig voor de drukke ondernemer of hobbyist.
3. Het oogt professioneel
Met het internet dat zich met de tijd steeds ontwikkeld verwachten steeds meer mensen een website. Een website oogt professioneel en geeft een goede indruk bij geïnteresseerden.
Daarnaast wordt de concurrentie ook steeds actiever en proberen meer klanten te genereren. Het is naast een professionele uitstraling ook handig de concurrent tegen te gaan.
Heeft de concurrent een mooie en effectieve website? Dan kiest de potentiële klant sneller voor hen. Het bespaart tijd en geeft zonder afleidingen antwoord op vragen.
4. Volle controle
Je kunt met een website in tegenstelling tot andere kanalen jouw eigen ontwerp samenstellen. Bepaal de lay-out van jouw online presentatie.
Gaan Facebook, Snapchat, Tiktok of andere Social Media platformen offline? Dan is dat een probleem. Jouw bedrijf gaat zo ook offline. Met een website ben je altijd online, waardoor je de controle kunt behouden. Dan heb ik het nog niet gehad over dat Social Media jouw account elk moment kan bannen.
Jij bepaalt wat je op de website wilt plaatsen. Tot teksten, afbeeldingen, video's etc. Je krijgt tegenwoordig zelfs de mogelijkheid je eigen website te beheren, zonder een programmeur nodig te hebben. Met onder andere platformen als WordPress kun je al snel je eigen website maken. Natuurlijk heeft dat ook z'n voor- en nadelen.
5. Het verhoogt je omzet
Je kunt als ondernemer veel omzet genereren door je website daarop in te richten. Door bezoekers te geven waar ze naar op zoek zijn, verhoog je jouw omzet.
Een website is dé kanaal om meer klanten te genereren. Het wordt ook wel als marketing machine gezien. Je kunt bezoekers makkelijker converteren dan Social Media daarvoor in te zetten.
Social Media gebruikers raken niet snel geïnteresseerd en willen de oh zo aantrekkelijke afleidingen niet verlaten. Tante Bertha stuurt een berichtje en daar gaat je kans om een nieuwe klant te verwelkomen.
Waar op gelet moet worden bij een website
Diepgaande Online Marketing onderwerpen spreken mij aan. Met een diploma als programmeur en vijf jaar ervaring met websites, help ik ondernemers en hobbyisten een sterke website op te zetten.
Meer over Daniël