"Een website? Waarom?"

Als ondernemer ben je weleens eerder tegengekomen dat familieleden of vrienden je een website aanbeveelden. Misschien niet een verkeerd idee, dacht je dan wellicht. Wat zijn dan nou de redenen waarom een website nodig is? Kun je jouw bedrijf niet gewoon met Social Media gaan uitbreiden?

1. Vergroten van klantenkring

Als ondernemer wil je natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers naar je website krijgen. Je vergroot zo je klantenkring om meer omzet te genereren en om waarde te bieden.

Bij het vergroten van je klantenkring bouw je ook een band. Jouw klanten refereren je dan naar hun vrienden waardoor jouw onderneming groeit. Ze moeten je eerst wel kunnen vinden, en dat deel ik met je in een ander artikel over de verschillende manieren om een website te promoten.

Nu krijg je niet meteen een grote klantenkring wanneer je jouw website hebt opgezet, want die moet ook effectief zijn. Het is daarom belangrijk dat je de kwaliteit van je website in acht neemt wanneer je ermee begint. In een ander artikel geef ik je tips voor een effectieve website mee, zodat jij deze kunt voorkomen.

2. Informatiepunt

Niets is handiger dan een goed opgezette website die informatie deelt over een bepaald onderwerp. Geïnteresseerden kunnen makkelijk bij je terecht en hoeven niet al te veel stappen te ondernemen om antwoord te krijgen. Niet iedereen wil bellen en niet iedereen heeft tijd om een email te sturen.

Je kunt met een website gemakkelijk delen wat je wil. Wanneer was de laatste keer dat jij een vraag had binnen een bedrijf? Dacht je niet meteen aan hun website? Jouw potentiële klanten hebben dit met je gemeen.

Deel belangrijke informatie zoals openingstijden, contactgegevens en aanbod, zodat jouw bezoeker direct antwoord kan krijgen op zijn of haar vragen.

3. Bijblijven bij concurrentie

Natuurlijk wil je niet achterblijven wanneer je concurrenten groeien met een website. Door jouw unieke en effectieve website op te zetten voorkom je dat je klanten misloopt. Nu zeg ik niet dat het moet, maar je groeit als bedrijf efficiënter wanneer je jouw website voor je laat werken.

We zien dat het internet steeds een belangrijke rol speelt bij het opzetten van een onderneming. Het is een strategie geworden om meer bezoekers en klanten te genereren.

Social Media is leuk en je bouwt zeker een band met je volgers, maar het converteren gaat er gewoon heel lastig. Dat komt vanwege een reden: Volgers zijn niet geïnteresseerd, en moeten eerst overtuigd worden om actie te ondernemen.

Mensen die nog geen interesse vertonen in jouw diensten heten ook wel 'cold leads'. Ze hebben nog geen interesse waardoor het lastig is om ze tot een 'warm lead' te maken, en dat zijn mensen die interesse hebben in jouw aanbod.

Met een website trek je 'warm leads' aan die al interesse hebben in wat jij te bieden hebt, daarom is deze techniek effectief en gewenster doordat het een beter investering is van jouw tijd.

Zie de voor- en nadelen bij het maken van je eigen website om zo een beter beeld te hebben over wat je volgende stap zou kunnen zijn.

4. Bereikbaarheid

Bij een website hoef je geen zorgen meer te maken over de bereikbaarheid. Jouw website is 24/7 actief in het overtuigen van potentiele klanten. Met Social Media moet je er constant op zitten, en zo verlies je waardevolle tijd als ondernemer.

De website biedt een contactmogelijkheid, of het nou met een formulier is of middels WhatsApp knop, jouw bezoeker kan direct contact opnemen om jou te bereiken.

5. Professioneel

Potentiele klanten zijn op zoek naar bedrijven die hun behoeftes het beste kunnen vervullen. Zij proberen dan allereerst vaak met het zoeken in Google. Vinden ze je website? Dan heb je een grote kans mogen grijpen om meer omzet te genereren.

Vind je het lastig SEO in te zetten en ben je niet overtuigd wat het belang ervan is? Dan kun je altijd samenwerken met Social Media om zo een ultieme strategie op te zetten. Laat jouw accounts samenwerken met de website om meer bezoekers te genereren.

Jouw onderneming straalt professioneler uit wanneer het een website heeft. Elk bedrijf heeft wel een website en is daarom geliefder geworden bij potentiele klanten. Zij willen met zo min mogelijk moeite een beslissing maken, dus jouw website moet dan inspelen op hun problemen.

Nu kan het zijn dat je het gewoon lastig vindt om zo'n professionele website in elkaar te flansen. Gelukkig zijn er verschillende website bouwers (zoals wij :D) om jou hiermee te helpen.

6. Verminder marketinguitgaven

Ben je het ook zo zat om constante investeringen te doen in Facebook ads zonder dat het resultaten oplevert? Vele ondernemers zitten met hetzelfde probleem. Het is namelijk wat lastig om Facebook gebruikers over te halen om voor jouw dienst te kiezen.

We reageren uit nature niet positief op advertenties. Dit komt omdat ads vaak irritant overkomen wanneer we ze zien. En dat is op basis van eerdere ervaringen. Hierdoor is het lastig om klanten te genereren met een Social Media aanpak.

Jij kunt al die marketinguitgaven drastisch verminderen door in de grootste zoekmachine ter wereld te investeren. Google biedt elke website eigenaar de mogelijkheid om binnen de zoekresultaten te komen. Hiervoor vragen ze wel eerst dat je website geoptimaliseerd moet zijn. Geoptimaliseerd voor wat? Google.

Er zijn bepaalde factoren waar een website aan moet voldoen om succes te behalen in Google. In een ander artikel vertel ik je hoe je hoger kunt scoren in Google.

Door wat geld te investeren in zoekmachine optimalisatie, kun je als bedrijf uitstekend resultaat behalen. Google is 24/7 beschikbaar en er worden miljoenen zoekopdrachten gedaan per minuut. Jij wordt zo gevonden, zelfs wanneer je bedrijf gesloten is.

7. Werk efficiënter

Ondernemers hebben het druk genoeg en daarom is het onmisbaar om tijd te investeren in datgene wat ook resultaat gaat opleveren. Met een website maak je efficiënt gebruik van je tijd en moeite.

Wat vind jij fijner? DM krijgen hoe lang je als bedrijf actief bent, of wat iets kost en wanneer er een afspraak gemaakt kan worden. Met Social Media krijg je minder snel de tweede vraag. Dat komt omdat ze moeilijker interesse verkrijgen dan mensen die naar jouw aanbod zoeken (zoals op Google).

Naast dat je bij een website slechts bezoekers krijgt die daadwerkelijk interesse hebben, is het een strategie wat jouw bedrijf meer omzet kan genereren. Dat komt omdat een website strategisch opgezet kan worden om meer conversie te genereren.

Je deelt zo bijvoorbeeld jouw portfolio stukken, recensies van eerdere klanten en wat jouw onderscheidende punten zijn (ook wel bekend als USP).

Waar op gelet moet worden bij een website


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen