Daniël | Website specialist
Laatst geupdate: 23-12-2021

Wat maakt een effectieve website?

Ben je een hobbyist of ondernemer die een eigen website heeft opgezet? Dan kan je doel verschillen met concurrenten. Misschien heb je een website ter online visitekaartje. Of je hebt een website om meer klanten te genereren.

Wat je website effectief maakt zijn resultaten. Wordt het doel van de website voltooid door aanvragen of informatie voorziening? Je kunt het effect van de site met de tips die ik in dit artikel met je deel gaan verbeteren.

Factoren voor een effectieve website:

1. Leesbare teksten

Bij een website is het belangrijk dat je jouw teksten leesbaar maakt. Bezoekers ervaren moeite met teksten die geen alinea's en tussenkopjes hebben. Met het formatteren van teksten voorkom je dit probleem waardoor je meer effect uit je website kunt halen.

Maak gebruik van:
  • Witregel
  • Alinea's
  • Tussenkopjes
  • Opsommingen

Doordat het schrijven van content zo belangrijk is voor je website, vereist het optimalisaties om de bezoeker tevreden te stellen. Het kent verschillende punten om te verbeteren en maakt zo een groot deel van jouw website.

Ook is het belangrijk dat je de teksten onderscheidt van achtergrond kleuren en foto's. Het is namelijk niet handig om zwarte letters op een donker achtergrond te plaatsen, of om witte letter op een lichte achtergrond te plaatsen. Met een goed contrast help je de bezoeker om jouw teksten beter te lezen.

2. Originaliteit

Ik zie zelf dat er verschillende websites zijn die niet uitblinken in design en opbouw. Zo is het dan lastig om een keuze te maken wanneer andere websites in dezelfde branche ook zo'n type website hebben.

Bepaal zelf hoe jouw klanten de website moeten herkennen. Onderscheid je jouw website door het lettertype, vertgedruktheid of kleurgebruik? Laat zien waarom zij terug moeten komen naar jouw website i.p.v. naar de concurrent.

Templates zijn vaak de boosdoener bij onoriginele websites. Ze bieden een standaard opbouw van je website waardoor dit probleem veroorzaakt wordt. Door bijvoorbeeld een webdesigner in te zetten of zelf ermee aan de slag te gaan, bied je jouw bezoeker iets waar ze jou van kunnen herkennen.

Bovendien zorg je ervoor dat bezoekers langer op de website kunnen blijven wanneer je website pakkend webdesign bevat. Ze willen zo meer te weten komen over jouw bedrijf en aanbod, en gaan sneller uit tot actie.

3. Focus gericht

Stel jezelf de vraag of jouw bezoeker precies te zien krijgt waar hij of zij naar op zoek is. Wat wil een bezoeker vinden binnen jouw website? Wat zijn de belangrijkste zaken en welke minder? Door een goed beeld te hebben waar jouw bezoeker naar op zoek is, kun je dit gebruiken om jouw website zo in te delen.

Waarom zou een bezoeker voor jou moeten kiezen i.p.v. de concurrent. Hoe onderscheid je jouw bedrijf van de concurrent? Je kunt dit doen met verschillende factoren. Zo kun je bijvoorbeeld de bezoeker begripvol aanspreken om empathie te tonen, of je kunt jouw afbeeldingen kwalitatiever maken.

Top verhinder factoren voor je bezoeker:
  • Te veel hebben over het bedrijf waardoor de aandacht van de bezoeker verloren gaat
  • Het bieden van een E-Book terwijl de bezoeker een ander probleem heeft
  • Doorverwijzen naar pagina's die weinig tot niets oplossen
  • Het laten zien van irrelevante afbeeldingen

Wanneer je bezoeker dan zo min mogelijk vragen heeft wanneer hij of zij je contacteert, dan heb je het heel goed gedaan. Beantwoord de belangrijkste vragen van je bezoeker zo snel mogelijk, want dit zal ze het gevoel geven dat je begrip hebt.

4. Begrip tonen

Bezoekers houden ervan wanneer ze zien dat je hun vragen beantwoord. Ook houden ze ervan wanneer je begrip vertoond met betrekking tot hun problemen. Speel in op pijnpunten die zij hebben om zo meer kans te maken op conversie. Neem als voorbeeld een schilderbedrijf.

Waarom heeft een persoon interesse in het schilderen van zijn huis? Er kunnen verschillende antwoorden hierop zijn, maar probeer zo veel mogelijk scenario's in acht te nemen.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat het interieur niet samengaat met de kleur muren, of dat er een gevoel van persoonlijkheid mist waardoor ze minder comfort ervaren.

5. Vindbaarheid

Kunnen potentiele klanten jouw bedrijf vinden? Zoja, hoe precies? Regel je dit met mond-tot-mondreclame of meer via de zoekmachines?

Vindbaarheid is essentieel voor een effectieve website. Er zijn verschillende manieren om jouw website te promoten, waardoor jij een beter beeld krijgt hoe jouw bezoekers de website ervaren.

Je kunt dan gaan meten hoe bezoekers zich op jouw website gedragen en op welke pagina's het minder goed gaat. Met deze statistieken kun je jouw website dan gaan verbeteren.

Ook is het belangrijk dat je genoeg bezoekers binnenkrijgt om jouw klantenkring zo uit te bouwen. Des te meer klanten jouw bedrijf aantrekt, des te sneller jouw onderneming kan groeien.

Heb je al bezoekers naar je website maar ben je gewoon niet tevreden over het aantal? Dan speelt SEO een goede rol voor jouw behoefte. SEO staat voor Search Engine Optimization.

Het is een optimalisatie die je uitvoert om zo hoger in Google te scoren. Wanneer je dan hoog scoort, kun je regelmatig gratis en organische bezoekers naar je website gaan verwelkomen.

Extra tips voor meer effect

Daniël

Diepgaande Online Marketing onderwerpen spreken mij aan. Met een diploma als programmeur en vijf jaar ervaring met websites, help ik ondernemers en hobbyisten een sterke website op te zetten.
Meer over Daniël