Daniël | Weboptimalisatie specialist
Laatst geupdate: 20-12-2021

Bezoekerstijd op site

Als website eigenaar wil je natuurlijk uiterst effect maken van bezoekersaantal. Merk je dat bezoekers de websites verlaten waardoor je een hoge bounce rate hebt? In dit artikel kom je te weten wat een bezoekerstijd is, hoe je de bezoektijd op je website kunt verhogen.

Wat is bezoekerstijd?

Je kunt de tijd waarop bezoekers op je website blijven meten. Dat kan met verschillende tools waaronder Google Analytics. Onder de links van 'gedrag' vind je verschillende statistieken per pagina. Je vindt de bounce rate percentage en bezoekerstijd.

Het geeft je dus een goed inzicht van hoe de pagina presteert, waar verbeterpunten liggen en hoe je dit kunt aanpakken. Vaak is het vanzelfsprekend waar de verbeterpunten liggen, maar soms vereist het meer diepte.

Want waarom is de bezoekerstijd hoe die is? Zijn bezoekers tevreden met de informatie die ze krijgen? Het is dus een goede statistiek om je website te verbeteren.

Gemiddelde bezoekerstijd

Het kan zo zijn dat je een blog hebt waarbij bezoekers vaak langere pagina's te lezen krijgen. Doordat internetgebruikers steeds sneller tot een antwoord willen komen, willen mensen over het algemeen niet veel tekst lezen.

Toch kun je wat langere artikelen schrijven waardoor lezers er wel voor openstaan. Dit bereik je helaas niet meteen, want het kent verschillende technieken. Maak de teksten overzichtelijk voor de lezer. Dat doe je door korte zinnen te schrijven en alinea's te gebruiken.

Is de gemiddelde bezoekerstijd van je website hoog? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk pagina's die waardevol voor bezoekers zijn.

Toch hoort deze statistiek niet op zichzelf te staan om tot die conclusie te komen. Een bezoeker blijft misschien wel inactief hangen op je pagina waardoor de bezoekerstijd stijgt.

Hoe verhoog je bezoekerstijd?

1. Knoppen gebruiken

Bezoekers houden van klikken. Maak gebruik van knoppen om deze aparte interesse die bezoekers hebben te vervullen. Maak de knoppen zo dat een bezoeker daarop wil klikken. Ik ben kortgeleden websites tegengekomen die gebruik maken van knoppen die echt lijken. Zo stimuleer je dat bezoekers erop zullen drukken.

Zoals deze knop:

Het is verslavend om op knoppen te drukken en daarom is het belangrijk om bezoekers vaak deze mogelijkheid te bieden. Dit zorgt ervoor dat bezoekers aangetrokken voelen in wat je ze te bieden hebt.

Een knop valt ook lekker op waardoor het leidt tot meer bezoeken naar andere pagina's. Hoe comfortabeler een bezoeker is op je website, hoe groter de kans dat je bezoekerstijd zal verhogen.

2. Website scanbaar maken

Maak gebruik van een goed leesbare letterstijl, want dit zorgt ervoor dat je bezoekers het fijner vinden om je teksten te lezen. Maak gebruik van vetgedrukte en cursieve woorden, zodat je bezoekers een diversiteit kunnen zien in je teksten.

Bezoekers willen geen dikke lap tekst zien. Ze schrikken snel af als ze merken dat ze veel moeite moeten doen, daarom is het belangrijk dat je het voor ze vergemakkelijkt middels tussenkopjes en alinea's.

Zet jezelf in de schoenen van je bezoeker. Wat zou je het liefst willen zien en wat niet. Ik denk dat je het liefst een scanbare pagina wilt zien waar je gemakkelijk informatie uit kunt halen.

Een pagina die tekst bevat wat echt inspeelt op je vragen. Zorg er dus voor dat je bezoekers je pagina of website gemakkelijk kunnen scannen. Dit zorgt voor gebruiksvriendelijkheid en hogere bezoekerstijd.

3. Waardevolle teksten

Als een bezoeker bijvoorbeeld wil weten wat de prijzen zijn van de producten of diensten die je aanbiedt, dan zal dat je enige focus moeten zijn. Het is dan niet belangrijk wat je gisteren hebt gegeten en wat je van plan bent om vandaag te eten.

Je bezoekers zijn je focus. Kijk daarom wat zij het liefst willen lezen. Speel in op de behoeftes van je bezoeker en geef ze wat ze vragen.

Het laatste wat je wilt, is dat ze je pagina bezoeken en vlak daarna vertrekken. Dit heeft bovendien een negatief effect op je SEO score.

Het schrijven van langere teksten is geen probleem meer, wanneer je weet waar je bezoekers naar op zoek zijn en wat ze precies willen lezen.

Een website die veel inhoud bevat waarvan de kwaliteit hoog is, zal meer bezoekers trekken en vasthouden. Bezoekers willen graag antwoord op hun vragen krijgen, dus als je toch langere teksten wilt schrijven, dan kan dat goed als de waarde van je tekst ook hoog is.

Bekijk eventueel hoe jij hoger kunt scoren in Google.

4. Simpele taal gebruiken

De artikelen, landing pagina's of je gewone pagina's, moeten geschreven worden met een taal die door de meesten makkelijk begrijpbaar zijn. Bezoekers hebben vaak niet veel tijd te besteden, dus als ze een woordje niet zo goed snappen of begrijpen, dan zijn ze snel weer weg.

Het is dus belangrijk dat je jouw bezoekers aanspoort om te blijven op je website door simpele taal te gebruiken. Schrik ze niet af met al te dure woorden, want mensen proberen een band te maken met mensen die makkelijk begrijpbaar zijn.

6. Nuttige zoektermen

Het liefst wil je gevonden kunnen worden op Google, maar toch wel met de juiste termen? Schaad de relevantie van je zoekwoorden niet bij het uitbreiden van mogelijkheden. Vermeld zoekwoorden in je teksten die relevant staan aan je website om niet de gevolgen tegemoet te moeten zien van daling binnen de zoekenresultaten.

Als je een artikel hebt geschreven over het bakken van brood als bakker die werkt in een bakkerij, dan wil je zoekwoorden gebruiken zoals: bakkersbrood bereiden, hoe bereid ik snel gezonde brood? Enzovoort. Het nuttigen van relevante zoekwoorden voor je website is dus belangrijk om je bezoekerstijd te verhogen.

7. Rustig ontwerp

Het zal ervoor zorgen dat je bezoekers niet afgeleid raken. Wanneer een bezoeker dus een rustig ontwerp in je website ervaart, zal deze bezoeker meer kunnen lezen van je website. Dit zorgt voor een hogere bezoekerstijd en dat leidt tot weer tot betere SEO score.

De bezoeker wil op alle rust de informatie bekijken die jouw website te bieden heeft. Schrik ze daarom dus niet af met allerlei afleidende effecten op je website. Zulke effecten zijn vast wel tof, maar niet gebruiksvriendelijk.

Voorkom ze dus zo veel mogelijk om je bezoekers te laten focussen op de oplossing die jij te bieden hebt voor hun problemen.

8. Video's gebruiken

Het zorgt voor diversiteit van content op je website. Het is makkelijker om informatie op te nemen via een video dan via een ingewikkeld artikel.

Video's zijn een goede manier om informatie over te brengen aan je bezoekers. Verder zorgt een video er ook voor dat je professioneel over komt, en dit zorgt voor hogere vertrouwen, wat uiteindelijk leidt tot een betere bezoekerstijd.

Bezoekers langer laten hangen

Daniël

Diepgaande Online Marketing onderwerpen spreken mij aan. Met een diploma als programmeur en vijf jaar ervaring met websites, help ik ondernemers en hobbyisten een sterke website op te zetten.
Meer over Daniël