Wat is bounce rate nou precies?

Het hebben van een hoge bounce rate is niet altijd slecht. Zo heb je websites die een bepaald doel hebben die een hoge bounce rate hebben. Dat komt, omdat de bezoekers deze website met een bepaald doel bezoeken waarvan het snel word vervuld. In dit artikel zal ik uitleggen wat bounce rate nou precies is en hoe je het beste dit laag kan houden.

Bounce rate is het percentage van bezoekers die een bepaalde website bezoeken en vlak er na vertrekken zonder de pagina een kans te geven om bekeken te worden op een gewoonlijke manier.

Wanneer komt bounce rate voor?

Bounce rate komt voor op bepaalde momenten in je website. De volgende scenario's zorgen er voor dat bounce rate van toepassing word.

  1. Terug gaan naar de vorige pagina
  2. Sluiten van het tabblad of browser
  3. Een andere website intypen bij de URL
  4. Klik op een externe link

Terug gaan naar de vorige pagina

Wanneer een bezoeker terug gaat naar de vorige pagina, geeft het Google een slecht signaal af. De bezoeker was namelijk niet tevreden met de pagina waar die zich bevond. Google neemt deze zaak kwalijk wanneer de pagina een specifieke inhoud heeft wat een bounce terecht maakt. Zorg er dus voor dat de eerste indruk het beste is en echt inspeelt op wat de bezoeker zoekt.

Sluiten van het tabblad of browser

Als een bezoeker het tabblad of browser sluit dan kan het zo zijn dat deze bezoeker het misschien niet goed uit kwam om je pagina te bekijken. Wanneer Google merkt dat deze bezoeker je pagina heeft afgesloten en vlak daarna een ander zoekresultaat heeft aangeklikt naast die van jou, dan krijgt Google een negatief signaal binnen dat jouw pagina of website niet heeft ingespeeld op de doelen van de bezoeker. Dit leidt tot in een lagere SEO score wat effect heeft op hoe je scoort binnen de zoekresultaten.

Een andere website intypen bij de URL

Een bezoeker kan je website hebben bekeken en gedacht dat het niet de juiste website is waar ik naar op zoek was, dus deze bezoeker bezoekt een ander website waarvan de website gekend is dat het wel de doelen zal voldoen van de bezoeker. Deze actie heeft een minder groot effect dan de vorige scenario, maar het heeft zeker negatief effect op je SEO score.

Klik op een externe link

Wanneer een bezoeker klikt op een link binnen je website die door verwijst naar een ander website, dan is het belangrijk dat je je bezoeker niet kwijt raakt door de website te laten openen op dezelfde tabblad. Het is handig om een externe link te laten openen op een nieuw tabblad om de bezoeker niet kwijt te raken. Wanneer het tabblad waar je website op geopend is blijft staan, telt het niet als een bounce. Laat de bezoeker deze tabblad inactief zonder het nogmaals te bekijken binnen 30 minuten, dan zal het worden gerekend als bounce. Dit zal negatief effect hebben op hoe je word gepositioneerd op Google.

Wat is een goede bounce rate score?

Afhankelijk van welke industrie je je in bevind kan een bounce rate worden ervaren als goed of slecht. Heb je een website dat diensten aanbied aan bezoekers, dan is een bounce rate boven de 60% niet iets waar je naar uit moet kijken. Het liefst houdt je je bezoekers zo lang mogelijk vast op je website. Dit is vaak een hele opgave om voor elkaar te krijgen, maar het is zeker mogelijk.

Bekijk eventueel ook hoe je je bezoekers langer vast kan houden op je website.

Ik heb een tabel voor je opgesteld dat precies aantoont welke bounce rate nou goed is en welke slecht is. Deze tabel is opgesteld door te kijken wat algemeen de goede en de slechte bounce rate is. Een artikel van RocketFuel geeft aan wat de algemene bounce rates zijn. We hebben hier een tabel van opgesteld voor je.

Acceptabele bounce rates per website soort

Natuurlijk zullen de bounce rates verschillen per industrie. Je zou bijvoorbeeld een hogere bounce rate verwachten bij een content site dan bij een landing pagina.

  • Content sites
  • Blogs
  • E-commerce
  • Online diensten
  • Landingspagina’s

Content sites

Bij content sites worden er informatie gedeeld aan de bezoekers die niet gericht zijn op het verkopen, maar ook op het informeren zonder achterliggende bedoeling. Bij dit soort type sites verwacht je vaak een lagere bounce rate. Meestal bereikt zo een website de zone 'goed' van de bounce rate tabel.

Blogs

Blog type sites zijn gericht op het beantwoorden van vragen die bezoekers kunnen hebben. Deze blogs worden zichtbaar gemaakt wanneer je een zoekopdracht uitvoert of wanneer je een blog pagina bekijkt met alle blogs die beschikbaar zijn op de site. Deze soort website heeft vaak een wat hogere bounce rate, aangezien het veel tekst bevat. Alhoewel blog type sites een lagere bounce rate kunnen verkrijgen door gebruiksvriendelijkheid en autoriteit te verhogen. Blog websites scoren gemiddeld de zone 'minder goed' in de bounce rate tabel.

E-commerce

Het verkopen van producten die op een website worden geplaatst hebben vaak een wat lagere bounce rate. Dit, omdat een E-commerce website specifiek is in het vertonen van informatie. Een bezoeker die een E-commerce website bezoekt, is daar gekomen om iets te kopen en niets anders. Hierdoor is de bounce rate laag. E-commerce websites scoren gemiddeld de zone 'uitstekend' in de bounce rate tabel.

Online diensten

Online diensten zoals cursussen hebben een lagere bounce rate dan de andere soorten websites. Op deze soort websites komen specifiek bezoekers die interesse hebben in de online dienst. Doordat de interesse van deze bezoekers zo hoog is bouncen ze vaak minder snel weg dan gewoonlijk. Een Online diensten website scoort gemiddeld de zone 'uitstekend' in de bounce rate tabel.

Landing pagina’s

Landing pagina's zijn pagina's binnen een website die niet te vinden is bij het navigeren binnen de website. Deze soort pagina's worden gevonden op Google door een specifieke zoekopdracht te doen. Heb je een landing pagina zoals: Goedkoop je autoramen blinderen, dan zal er binnen de zoekresultaten deze pagina tevoorschijn komen als deze goed scoort in SEO. Landing pagina's scoren gemiddeld de zone 'slecht' in de bounce rate tabel.

Hoe verbeter ik mijn bounce rate?

Het verbeteren van je bounce rate is wat jouw website echt een betere score zal geven in SEO. Google wil namelijk dat haar gebruikers de juiste informatie te zien krijgen na een zoekopdracht. Deze gebruikers moeten een goede ervaring krijgen op je website. Dit meet Google door de acties van een bezoeker. Ziet Google dat je een hoger bounce rate hebt dat terecht is, dan zullen ze je een lager positie geven binnen de zoekresultaten om de ervaring van haar gebruikers te waarborgen.

Om even kort antwoord te geven op hoe je je bounce rate kan verbeteren, zorg er voor dat de gebruiksvriendelijkheid op je website op peil is. Hierbij kun je denken aan leesbaarheid van de teksten, scanbaarheid, het design van je website, snelheid van je website, geen mogelijkheden die je bezoeker stoort in het bekijken van je website zoals pop ups.

Het verbeteren van je bounce rate heeft groot effect hoe Google jouw website zal scoren binnen de zoekresultaten, daarom is het belangrijk om je bounce rate zo goed mogelijk te verbeteren. In een ander artikel vertel ik hoe je je bezoekers het best en langst kan laten hangen op je website. Dit heeft niet alleen goede gevolgen op het verbeteren van je bounce rate, maar ook dat deze actie je bezoekerstijd zal verhogen wat weer een ander factor is van Google om een goede SEO score te verkrijgen.

Bekijk deze video om meer te weten te komen over hoe je je bounce rate kunt verlagen.


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen :D. Wij zijn een webdesign bureau genaamd Web Exact. Wij maken en optimaliseren websites in het verbeteren van bezoekerstijd en bounce rate. Wil jij een website laten bouwen of optimaliseren door onze gespecialiseerde webdesigners? Bekijk dan onze prijzen voor het optimaliseren of maken van je website. Neem vrijblijvend contact met ons op.