Daniël | Weboptimalisatie specialist
Laatst geupdate: 20-12-2021

Wat is bounce rate?

Bounce rate heeft te maken met alle verlatingen van bezoekers die heel even je website bezochten. Deze percentage van verlatingen kan aantonen dat er iets is wat je op je website kunt verbeteren.

Het hebben van een hoge bounce rate is niet altijd slecht. Zo heb je websites die snel hun antwoord vertonen op een vraag waarbij bezoekers meteen de website verlaten.

  1. Teruggaan naar de vorige pagina
  2. Sluiten van het tabblad of browser
  3. Een andere website intypen bij de URL
  4. Klik op een externe link

Wat maakt een goede bounce rate?

Heb je een blog, webshop of dienstenpagina's waarbij je merkt dat steeds meer bezoekers de website verlaten? Dan wil je wel een beeld hebben van wat nou een goede percentage zou zijn, en welke niet.

Het is vaak zo dat blogs een wat lagere bouncerate hebben dan bij dienstenpagina's. Dat gebeurt omdat bezoekers vaak sneller geneigd zijn de dienstenpagina te verlaten, omdat er meerdere opties beschikbaar zijn.

Bij dienstenpagina kan een bezoeker vaak ook sneller beslissen dan bij blogs. Een bezoeker verlaat pas een blogartikel als hij of zij ontevreden met de informatie is.

Dus wat is dan een goede bouncerate percentage? Voor blogs ligt dat tussen de 60% en 75%. Webshops hebben vaak een wat lagere bouncerate dan andere sites. Dat ligt vaak tussen de 30 en 50%. Niet geoptimaliseerde dienstenpagina's vallen snel onder de 70% en 85%.

Wat maakt een slechte bounce rate?

Zie je in Google Analytics of andere tools een hoge bounce voor je website? Dan is het goed dat je je afvraagt of het negatief is. Over het algemeen wordt bounce rate niet gebruikt om het effect van websites te meten. Voor enkele gevallen is dat wel handig.

De bounce rate kan je een beeld geven van waar verandering in moet komen. Misschien heb je een pagina die minder goed presteert en daarom hogere verlatingen heeft. Je kunt dan vervolgens je focus op die pagina leggen om bezoekers langer op je site te houden.

Voor blogartikelen is het wat lastig om te weten wat een negatieve bounce rate percentage is. Misschien geeft het artikel meteen antwoord op de vraag die een lezer heeft. Dit is vaak het geval bij definitie artikelen. Bezoekers zoeken een definitie van een woord, vinden die, en verlaten dan weer.

Dus geeft je artikel meteen antwoord op de vraag waar bezoekers naar op zoek zijn? Dan is bounce rate percentage van dat artikel geen groot probleem.

Heb je een gedetailleerd artikel waarvan je verwacht dat bezoekers pas na gelezen te hebben antwoord krijgen? Dan is dat artikel wel de aandacht waard. Leg je focus op de eerste paar zinnen van het artikel, en desnoods ook op een banner.

Wat is het effect van bouncerate?

Bij een te hoge percentage kun je veel conversie mislopen. Heb je een blogartikel? Dan raak je veel lezers mis die wellicht bij je nieuwsbrief hadden kunnen inschrijven.

Het effect ligt dus vooral in misloping van nieuwe bezoekers. Deze bezoekers raken de interesse kwijt, en verlaten dan weer de website. Om je conversie te versterken en pagina's tot hun effect te laten komen, is optimalisatie gewenst. In een ander artikel geef ik je meer tips voor website optimalisatie.

Google heeft voor positionering in zoekresultaten aangegeven niet naar bouncerate te kijken. Dat houdt in dat het dus niet tot lagere posities zal resulteren. Ze weten namelijk al zelf wat de 'best practises' zijn, en gebruiken die om je pagina te scoren.

Google weet dat bounce rate door verschillende dingen kan komen. Het is daarom dus niet altijd een teken dat de bezoeker geen interesse heeft. Doordat de statistiek van aard niet helemaal een goed beeld geeft, besloot Google het niet te gebruiken.

Bounce rate verlagen

Daniël

Dagelijks verdiep ik me in SEO zaken. Of het nou gaat om Google updates of nieuwe algortimes, het trekt me als SEO specialist aan. Zelf help ik ook ondernemers beter gevonden te worden.
Meer over Daniël