Wat is bounce rate nou precies?

Bounce rate heeft te maken met alle verlatingen van bezoekers die heel even je website bezochten. Deze percentage van verlatingen kan aantonen dat er iets is wat je op je website kunt verbeteren. Het hebben van een hoge bounce rate is niet altijd slecht. Zo heb je websites die snel hun antwoord vertonen op een vraag waarbij bezoekers meteen de website verlaten.

Wanneer komt bounce rate voor?

Bounce rate komt voor bij bepaalde scenario's op je website. De volgende scenario's zorgen ervoor dat bounce rate van toepassing word.

  1. Teruggaan naar de vorige pagina
  2. Sluiten van het tabblad of browser
  3. Een andere website intypen bij de URL
  4. Klik op een externe link

Teruggaan naar de vorige pagina

Wanneer een bezoeker teruggaat naar de vorige pagina, die weer verwijst naar een andere website, geeft het Google een slecht signaal af. De bezoeker was wellicht niet tevreden met de website. Zorg er dus voor dat de eerste indruk het beste is en echt inspeelt op wat de bezoeker zoekt.

Sluiten van het tabblad of browser

Als een bezoeker het tabblad of browser sluit, dan kan het zo zijn dat deze bezoeker het misschien niet goed uitkwam om je pagina te bekijken.

Wanneer Google merkt dat deze bezoeker je pagina heeft afgesloten en vlak daarna een ander zoekresultaat heeft aangeklikt naast die van jou, dan krijgt Google een negatief signaal binnen dat jouw pagina of website niet heeft ingespeeld op de doelen van de bezoeker. Dit kan leiden tot een lager positie binnen de zoekresultaten.

Een andere website intypen bij de URL

Een bezoeker kan je website hebben bekeken en zich hebben bededacht. Dat zal niet negatief zijn voor je SEO score. Maar als een bezoeker de website intypt van je concurrent, dan zal dat wel een negatief signaal geven aan Google. Deze actie heeft een minder groot effect dan het vorige scenario, maar het heeft zeker negatief effect op je SEO score.

Klik op een externe link

Wanneer een bezoeker klikt op een link binnen je website die doorverwijst naar een ander website, dan is het belangrijk dat je je bezoeker niet kwijt raakt door de website te laten openen op dezelfde tabblad. Het is handig om een externe link te laten openen op een nieuw tabblad zodat je de bezoeker niet kwijt raakt.

Wanneer het tabblad waar je website op geopend is blijft staan, telt het niet als een bounce. Laat de bezoeker deze tabblad inactief zonder het nogmaals te bekijken binnen 30 minuten, dan zal het worden gerekend als bounce. Maar Google zal beoordelen of het negatief is voor je SEO score.

Wat is een goede bounce rate score?

Afhankelijk van welke industrie je je in bevind, kan een bounce rate als goed of slecht worden ervaren. Heb je een website die diensten aanbiedt aan bezoekers? Dan is een bounce rate boven de 60% niet iets waar je naar uit moet kijken.

Het liefst houd je jouw bezoekers zo lang mogelijk tevreden op je website. Dit is vaak een hele opgave om voor elkaar te krijgen, maar het is zeker mogelijk.

Bekijk eventueel ook hoe je je bezoekers langer vast kan houden op je website.

Acceptabele bounce rates per website soort

Natuurlijk zullen de bounce rates verschillen per industrie. Je zou bijvoorbeeld een hogere bounce rate verwachten bij een informatie site dan bij een landingspagina.

  • Content sites
  • Blogs
  • E-commerce
  • Online diensten
  • Landingspagina’s

Content sites

Bij deze type sites, worden informatie gedeeld op een manier dat niet bedoeld is om te verkopen. Bij deze type websites zul je vaak een bounce rate tussen 41% en 55% zien.

Heb je een website die informatie deelt over een bepaald onderwerp die een hoger bounce rate heeft dan de gemiddelde? Dan kun je de tips volgen in dit artikel zodat jouw website beter inspeelt op de behoeften van je bezoekers.

Blogs

Deze soort website heeft vaak een wat hogere bounce rate, aangezien het veel tekst bevat. Alhoewel blog type sites een lagere bounce rate kunnen verkrijgen door gebruiksvriendelijkheid en autoriteit te verhogen. Een bounce rate tussen 56% en 70% wordt gezien als normaal voor deze sites.

E-commerce

Een bezoeker die een E-commerce website bezoekt, is gekomen om iets te kopen en niets anders. Hierdoor is de bounce rate laag. E-commerce websites scoren gemiddeld vanaf 26% tot 40%.

Online diensten

Online diensten zoals cursussen hebben een lagere bounce rate dan de andere soorten websites. Hier komen alleen mensen die echt interesse hebben in de cursus. Doordat de interesse van deze bezoekers zo hoog is bouncen ze vaak minder snel weg dan gewoonlijk. Deze type websites hebben een score tussen 26% tot 40%.

Landingspagina’s

Landingspagina's zijn pagina's binnen een website die niet te vinden zijn bij het navigeren binnen de website. Deze soort pagina's worden gevonden bij specifieke zoekopdrachten op Google. Heb je een landingspagina zoals 'Goedkoop je autoramen blinderen'? Dan zal deze pagina binnen de zoekresultaten tevoorschijn komen.

Deze pagina's scoren gemiddeld boven 70%. De bounce rate is hoog omdat landingspagina's tegenwoordig niet optimaal worden gemaakt voor bezoekers. Het gaat te veel over het bedrijf en te weinig over de voordelen.

Hoe verbeter ik mijn bounce rate?

Het verbeteren van je bounce rate is wat jouw website echt tot het volgend niveau zal brengen. Google wil namelijk dat haar gebruikers de juiste informatie te zien krijgen na een zoekopdracht. Deze gebruikers moeten een goede ervaring krijgen op je website. Dit meet Google door de acties van de bezoeker.

Ziet Google dat je een hoger bounce rate hebt dat terecht is, dan zullen ze je een lager positie geven binnen de zoekresultaten om de ervaring van haar gebruikers te waarborgen.

Om even kort antwoord te geven op hoe je je bounce rate kunt verbeteren: zorg ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid op je website op peil is. Hierbij kun je denken aan: leesbaarheid van de teksten, scanbaarheid, het ontwerp van je website en de snelheid van je website.

Het verbeteren van je bounce rate heeft groot effect op hoe Google jouw website zal scoren binnen de zoekresultaten, daarom is het belangrijk om je bounce rate zo goed mogelijk te verbeteren.

In een ander artikel vertel ik je meer hoe je jouw bezoekers het best en langst kunt houden op je website. Dit heeft niet alleen goede gevolgen op het verbeteren van je bounce rate, maar ook op je SEO score. Je stelt zo Google tevreden met de resultaten die je te bieden hebt aan haar gebruikers.

Meer weten over bezoekertijd verhogen?

Bekijk deze video om meer te weten te komen over hoe je je bounce rate kunt verlagen.


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Bounce rate kun je voorkomen door een website te laten maken door experts. Mocht je al een website hebben en wil je slechts de bounce rate verminderen, dan helpen onze website optimalisatie specialisten je graag met dit probleem. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.