Daniël | Weboptimalisatie specialist
Laatst geupdate: 17-11-2021

Waarom je website optimaliseren?

Wanneer een website niet goed genoeg presteert, kan dit ten koste van groei en omzet gaan. Het hebben van een website wordt steeds belangrijker, en velen zetten het in om meer te converteren.

Nu is het dan meer dan logisch om een negatief presterende website te verbeteren. Met verschillende optimalisaties behaal je dan een website die beter voor je gaat presteren.

Hoe optimaliseer je een website?

Het optimaliseren van een website doe je op verschillende vlakken. Zo kun je het voor vindbaarheid optimaliseren, voor conversie of voor gebruiksvriendelijkheid. Deze drie vlakken helpen je website beter presteren.

Nu kun je een optimalisatie aan specialisten overlaten, maar dit kun je natuurlijk ook zelf proberen. In dit artikel krijg je tips mee om jouw website te optimaliseren.

1. Vindbaarheid

Om je website vindbaarder te kunnen maken, zijn er een aantal zaken die Google belangrijk vindt. Zo verwachten ze van jouw website dat het de beste antwoord biedt aan haar gebruikers. Om dit voor elkaar te kunnen krijgen is de relevantie, uitgebreidheid en opneembaarheid essentieel.

Maar hoe schrijf je kwalitatieve SEO teksten? Dit kan op verschillende vormen waaronder: het schrijven van waardevolle artikelen of het schrijven van kwalitatieve verkooppagina's.

Types van content:
  1. Informatieve content
  2. Verkoop richtende content

Heb je momenteel verkoop richtende of informatieve pagina's op je website en merk je dat deze gewoon niet bovenaan de zoekresultaten verschijnen? Grote kans dat de content ervan net niet effectief is ingezet.

Het schrijven van content kent veel facetten. Namelijk het benoemen van synoniemen en gerelateerde zoektermen. Deze termen komen vaak op een natuurlijke manier ter sprake bij schrijven van content, maar een klein duwtje in de rug is altijd gewenst. Met een zoekwoordonderzoek krijg je beter inzicht welke termen gezocht worden.

Daar kun je goed gebruik van maken door deze termen binnen de content te verwerken. Let wel op de leesbaarheid van deze teksten, want Google richt zich niet op hoeveel zoektermen je verwerkt, maar hoe leesbaar je deze maakt voor bezoekers.

2. Conversie

Om meer te kunnen converteren, is het belangrijk dat je de bezoeker vaak genoeg de mogelijkheid geeft om tot actie uit te gaan. Door de bezoeker call-to-action knoppen te bieden, stimuleer je de bezoeker om actie te ondernemen.

Nu is het niet zo dat je de bezoeker helemaal gek moet maken. Geef de bezoeker wat ruimte. Vind de bezoeker dat hij genoeg heeft gezien? Bied dan pas een call-to-action knop. Dit gebeurt gewoonlijk onderaan de pagina, dus pas wanneer alle informatie is vertoond.

Een bezoeker converteert pas wanneer hij het genoeg vertrouwt. Dat betekent dat jouw ontwerp een rol speelt in de vertrouwen. Ziet je website er professioneel uit, is alle informatie duidelijk genoeg? Dan raakt je bezoeker sneller overtuigt.

3. Gebruiksgemak

Wat is het fijn dat een websiteontwerp goed is opgezet. Je kunt gemakkelijk de knoppen vinden en weet waar je naartoe moet scrollen om informatie te vinden.

Naast bezoekers, vindt Google een gebruiksvriendelijke geliefd. Door je te richten op je bezoeker om zo de beste informatie te vertonen, die bovendien makkelijk gepresenteerd wordt om zo te consumeren, krijg je betere posities in Google.

Belangrijkste factoren van gebruiksgemak:
  • Witregel
  • Kleurgebruik
  • Contrast
  • Laadsnelheid

Heb je nog geen mobielvriendelijke website? Dan kan Google je ook niet hoog plaatsen binnen hun mobielgerichte zoekresultaten. De zoekmachine hanteert namelijk twee verschillende zoekresultaten voor: computer en mobiel.

Een goed opgezet webdesign helpt wonderen voor de gebruiksvriendelijkheid. Witregel, kleurgebruik en contrast tussen secties. Een bezoeker kan het makkelijk consumeren.

Heb jij een website waarvan je niet tevreden bent over de laadsnelheid? Met Pagespeed Insights kun je dit meten volgens de datacenters van Google.

Weet dat deze tool niet gebruikt kan worden om aan te duiden hoe snel een pagina laadt voor bezoekers. Dat wordt weer anders gemeten, maar de tool van Google geeft je beeld hoe de crawlers van Google een bezoek ervaren in snelheid.

Ik schreef een artikel met praktische tips die je kunt gebruiken om jouw website nu te versnellen. Meer conversie, een beter ervaring voor bezoekers en meer indexering en waardering van Google.

Linkbuilding en de technieken

Daniël

Diepgaande Online Marketing onderwerpen spreken mij aan. Met een diploma als programmeur en vijf jaar ervaring met websites, help ik ondernemers en hobbyisten een sterke website op te zetten.
Meer over Daniël



Geen tijd om je website te optimaliseren?

Ondernemers zijn druk met personeelszaken en de administratie van klanten. Mocht het toch niet lukken, dan staan onze specialisten altijd voor je klaar om jouw website te optimaliseren. Zo haal je meer uit je website en krijg je meer bezoekers.