Hoe zorg je voor een betere website?

Bij website optimalisatie kun je denken aan verschillende factoren. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het ontwerp van de site, hoe vindbaar de website is en hoe goed de webteksten aanslaan op bezoekers. Het doel van een website optimalisatie is dan om zo veel mogelijk conversie te genereren, maar hoe doe je dat precies?

Tips website ontwerp optimaliseren | Web Exact

Webdesign

Tip 1: Kies voor vertrouwen

Bezoekers krijgen dagelijks verschillende website ontwerpen te zien. Hoe onderscheidt jouw webdesign met die van de rest? Is het de standaard uitstraling die genoeg websites bieden aan hun bezoekers? Of heb jij een ontwerp dat aanslaat op je bezoekers waardoor ze jouw website meer vertrouwen.

Door je te richten op een ontwerp waar bezoekers vertrouwen van krijgen, roep je ze ook tegelijkertijd op om meer actie te ondernemen. Jouw conversie stijgt zo en zij raken tevreden over het aanbod.

Tip 2: Overzichtelijk en netjes

Vroeger was het heel normaal om zo veel mogelijk informatie te vertonen in een korte periode. Dat is een van de gemaakte webdesign fouten die mensen vandaag de dag maken. Het is nu veranderd hoe bezoekers content willen consumeren. Maak gebruik van overzichtelijke secties binnen jouw website om de bezoeker een fijne ervaring te bieden.

Maak dan gebruik van slimme titels die de aandacht van bezoekers trekt en breng wat kleur binnen de pagina. Bezoekers houden ervan om jouw unieke huisstijl terug te zien, dus maak daar altijd gebruik van wanneer je jouw pagina's optimaliseert.

Tip 3: Vergeet mobiele gebruikers niet

Het kan misschien verleidelijk zijn om mobiele gebruikers te vergeten binnen jouw website, omdat het vooral veel moeite vergt om alles dan op orde te hebben. Toch is het essentieel om jouw website mobielvriendelijk te maken. Dan heb ik het over dat jouw pagina er tiptop uit moet zien voor jouw bezoekers.

Gaan de titels mee met het scherm naarmate die kleiner wordt? En wordt er genoeg gebruik gemaakt van witregel om het overzicht te behouden? Met een mobielvriendelijke website genereer je bovendien meer conversie doordat je zo meer bezoekers tevreden kunt stellen.

Tips website teksten optimaliseren | Web Exact

Webteksten

Tip 1: Schrijf met emotie

Er is een ding waar bezoekers heel erg van houden, en dat is: empathie. Toon jij empathie aan je bezoekers voor een probleem die zij ervaren en waar jij de oplossing voor biedt? Door de bezoeker begrepen te laten voelen krijg je meer vertrouwen. Doordat ze je dan meer vertrouwen kun je meer conversie gaan genereren.

Pas wel op met het overdrijven, omdat bezoekers dat snel merken. Wees dus vooral real met ze en bekijk de problemen waar zij mee zitten. Ben je bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf en bied je schoonmaakdiensten aan particulieren met bevlekte bankstellen?

Dan kan de bezoeker schaamte ervaren wanneer er bezoek is, of ze ervaren een gevoel van discomfort omdat ze niet van hun huis kunnen genieten.

Tip 2: Schrijf minder over jezelf

Als ondernemer is het lastig om minder over jezelf te spreken, maar toch brengt het voordelen met zich mee. Dat komt omdat de bezoeker zich dan onbelangrijk kan voelen. Door je volledig op je bezoeker te richten, worden bezoekers tevreden en voelen ze zich belangrijk waardoor ze écht voelen dat jij ze wilt helpen.

Tuurlijk kun je hier en daar wel wat over je bedrijf gaan hebben, maar dan moet de bezoeker ook in de mix gebracht worden. Heb je unieke punten die je wilt benoemen? Richt die punten dan op je bezoeker terwijl je de krachtige punten van jouw onderneming aan het benoemen bent.

Tip 3: Schrijf over pijnpunten

Om nog meer conversie te genereren dienen jouw teksten gericht te zijn op een probleem. Het probleem kan per bezoeker verschillen en daarom is het belangrijk om een goed beeld van je bezoekers te hebben. Wat zijn de consequenties wanneer ze niet voor jouw aanbod kiezen? Komen er financiële problemen kijken? Benoem ze.

Doordat je dan consequenties benoemt bij nalating, geef je de bezoeker een gevoel van urgentie. Dit zal er dan voor zorgen dat ze nog meer behoefte hebben aan jouw aanbod. Ik schreef in een ander artikel over hoe je het beste voordelen van jouw aanbod kunt benoemen.

Soms denken bezoekers niet zo diep over de consequenties en daarom komt het benoemen ervan ten goede voor meer conversie. Voor meer conversie is duidelijkheid een grote factor en leidt dat tot een langere bezoekerstijd.

Tips vindbaarheid optimaliseren | Web Exact

Vindbaarheid

Tip 1: Kijk uit voor misleidende informatie

Binnen de branche van zoekmachine optimalisatie, bestaan er veel onenigheden tussen partijen. De ene zegt iets en de ander zegt iets tegenstellig. Het is dus belangrijk om informatie te verifiëren, anders richt je je op iets dat compleet onwaar is waardoor je jouw tijd verliest en energie weggeeft.

Maar hoe verifieer je dan de informatie die je te zien krijgt? Dat is een goede vraag. Richt je op de richtlijnen van Google. Zij hebben duidelijk aangegeven wat wel en wat niet kan, en zo zul je een beter beeld krijgen waar je jouw tijd en energie in kunt steken.

Een echte aanrader is Search Engine Journal. Ze zijn een Engelstalige blog waar ze verschillende zoekmachine optimalisatie onderwerpen behandelen. Doordat ze zich richten op wat Google aangeeft goed en fout te zijn, is het een uitstekende bron voor het optimaliseren van een beter vindbaarheid.

Voor de fanatieke mensen is SEO Office Hours een goed begin omdat je direct te maken krijgt met Google. Je kunt zo vragen stellen aan John Mueller (woordvoerder van afdeling zoekresultaten) om onwaarheden te vermijden.

Tip 2: Kwalitatieve content schrijven

Met een website kun verschillende soorten content produceren. De aim moet zijn om de vragen van bezoekers te beantwoorden. Dat kan natuurlijk op verschillende manieren. Het meest geliefde soort content is tekst. Daarnaast zijn afbeeldingen ook zeer gebruiksvriendelijk en worden die gewaardeerd door Google.

Schrijf gericht op wat de bezoeker wil zien. Zoekmachine optimalisatie kent wat mythes die het hebben over dat er geschreven moet worden voor Google. Helaas gaat dat dan fout omdat er dan zoekwoorden worden gepropt binnen de pagina's. Door je te richten op wat de bezoeker wil lezen, bied je ze een fijne ervaring waardoor Google jouw website hoger zal positioneren.

Tip 3: Verwijs naar relevante pagina's

Voor een betere vindbaarheid kun je gaan richten op de vindbaarheid van pagina's. Kunnen bezoekers alle pagina's goed vinden? Met een goede interne linkstructuur op je site geef je Google weer welke pagina's jij belangrijk vindt. Deze pagina's krijgen dan voorrang binnen de zoekresultaten.

Probeer pagina's op een slimme manier met elkaar te linken. Verwijs pagina's waar bezoekers nut in vinden om de link meer kracht mee te geven. Deze tip wordt vaak over het hoofd gezien waardoor er geen tot weinig bezoekers op de site komen. Ook zijn er andere factoren waardoor jouw website weinig bezoekers aantrekt.


Deel dit artikel met je vrienden en kennissen


Geen tijd om je website te optimaliseren?

Ondernemers zijn druk met personeelszaken en de administratie van klanten. Maar een optimalisatie kan welzeker uitgevoerd worden. Alleen wordt het dan zwaarder om de andere zaken bij te houden en evenveel aandacht te geven. Onze optimalisatie specialisten verbeteren jouw website naar wens. Ze helpen jou graag om meer conversie te genereren.