3 Praktische tips hoe jij zoekwoordonderzoek kunt doen

Als ondernemer wil je graag hoog staan in de zoekresultaten van Google om het bereik van je website te vergroten. Met een goed zoekwoordonderzoek bekijk je waar de mogelijkheden zijn om te scoren en waar je beter niet eerst naar zult moeten kijken, als jouw website niet zo gevorderd is in SEO. Een zoekwoordonderzoek kun je geheel zelf doen. Met wat hulp van artikels kom je een flink stap vooruit. In dit artikel zal ik je vertellen hoe jij zoekwoordonderzoek kunt doen.

Hoe doe je zoekwoordonderzoek? Om zoekwoordonderzoek goed te kunnen uitvoeren, moet je de tips volgen om dit succesvol te maken. Dit kun je doen door de tips: maak gebruik van Google zoekresultaten aanbevelingen, maak gebruik van de Google Zoekwoordenplanner Tool, maak gebruik van minder populaire zoekwoorden in het begin.

1. Google zoekresultaten aanbevelingen

Zoekwoord aanbevelingen zijn een grote gunst die Google je geeft. Door deze aanbevelingen te zien, krijg je een beeld waar gebruikers naar op zoek zijn. Door te weten waar gebruikers naar op zoek zijn, kun je je inspelen op hun behoeftes.

Als je zoekt naar een zoekwoord bij de zoekbalk van Google, dan zie je vaak zoekopdrachten die er op lijken. Deze kun je gebruiken om een beeld te krijgen waar anderen naar op zoek zijn.

Bij het zoeken naar deze zoektermen zul je websites tegenkomen en advertenties. Ondernemers die een investering hebben gedaan in advertenties, kozen de route om op die manier een bereik te krijgen.

Het kan natuurlijk ook gratis, maar dan zul je wel de benodigde inzet moeten geven en geduld moeten hebben gedurende het proces. Als je kijkt naar de meta-descriptie van de advertenties op een desbetreffende zoekwoord, dan kun je al snel zien hoe er gebruik is gemaakt van zoekwoord implementatie.

Laten we een voorbeeld nemen. Stel dat we willen zoeken naar een pizzeria in Den Haag.

Pizzeria zoekwoordonderzoek

Zoals je kunt zien word er gezocht naar verschillende andere zoekwoorden. Het zoekwoord 'pizzeria' is een vrij algemeen zoekwoord en daarom is het ook een zoekwoord waar veel concurrentie te vinden is.

Om een zoekwoord te vinden waar niet zo veel concurrentie is, kun je zoeken naar een zoekwoord dat meer gedetailleerd is. Een zoekwoord zoals 'pizzeria in Den Haag'. Deze zoekwoord is niet meer zo algemeen een heeft ook een stuk minder concurrentie dan 'pizzeria'.

Als je kans wilt maken om te ranken, zul je moeten beginnen bij zoekwoorden die wat gedetailleerder zijn. Deze zoekwoorden heten ook wel Long Tail Keywords. Zoekwoorden die algemeen zijn heten Short Tail Keywords en die type zoekwoorden zul je willen vermijden als je nog geen autoriteit hebt opgebouwd binnen je niche.

Gerelateerde zoekwoorden foto

Ook kun je gebruik maken van Google haar gerelateerde zoekwoorden suggestie. Deze zoekwoorden zijn een goede optie om ook voor proberen te ranken in de zoekresultaten van Google. Wanneer je deze zoekwoorden ziet worden ze aan je gegeven door Google. Maak er gebruik van om meer zoekwoorden te targeten, zodat jij meer bereik kunt krijgen.

Niet alleen zijn deze zoekwoorden gedetailleerder wat minder concurrentie heeft, maar ook zijn deze zoekwoorden gerelateerd aan het zoekwoord waar je al voor wilt ranken. Het is dan gemakkelijker om voor de gerelateerde zoekwoorden te ranken.

2. Google Zoekwoordenplanner Tool

Zoekwoordenplanner is geheel gratis en bevat geen onnodige kosten. Deze Tool word ook wel gebruikt door ondernemers die advertenties willen plaatsen in de zoekresultaten van Google, maar dit is niet nodig als je je wilt verdiepen in SEO.

Tools waar je voor zal moeten betalen zijn dus niet echt nodig om te kunnen beginnen met zoekwoordonderzoek. Het beginnen van een zoekwoordonderzoek zal de sleutel zijn tot het hoog scoren in Google. Gebruik Zoekwoordenplanner van Google en versterk jouw SEO door zoekwoordonderzoek te doen voor jouw onderneming en niche.

Met Google Zoekwoordenplanner kun je zoekwoord statistieken bekijken. Je kunt bekijken hoe vaak een zoekwoord ongeveer word gezocht, wat de concurrentie is van een zoekwoord en welke suggesties er zijn.

Stel dat jij een kapper bent die gevestigd is in Den Haag en je wilt bekijken wat de concurrentie is voor de zoekwoorden binnen jouw niche, dan zou je op zoek kunnen gaan naar bijvoorbeeld 'beste kapper Den Haag'.

Door 'beste kapper Den Haag' op te zoeken bij de Zoekwoordenplanner, kun je gratis de statistieken bekijken van die zoekwoord wat je nodig zult hebben.

Team foto

In de bovenstaande foto kun je zien dat het zoekwoord 100 tot 1000 keer word bekeken in een maand. Dat zijn een hoop bezoekers voor een Long Tail zoekwoord!

Wat je ook wilt doen is, kijken naar de advertentiekosten van een zoekwoord. Als de kosten voor een advertentie plaatsen laag is, dan betekent het dat het zoekwoord niet veel concurrentie heeft binnen de zoekresultaten.

Je kunt ook zien dat de concurrentie laag is door te kijken naar de concurrentie kolom. Staat het op laag, dan kun je gaan voor die zoekwoord. Zoekwoorden die een lage concurrentie hebben en een hoog aantal zoekopdrachten, is een uitstekend zoekwoord om aan te beginnen. Het is dan ook niet een lastige opgave om in de eerste zoekresultaten pagina te komen van Google.

3. Long Tail Keywords

Door gebruik te maken van Long Tail Keywords, kun je beter ranken in de zoekresultaten van Google. Als beginner wil je niet de diepe zee in duiken met website die al een tijdje bestaan en autoriteit hebben opgebouwd.

Google geeft website eigenaars de mogelijkheid om ondanks de aanwezigheid van grote bedrijven alsnog te kunnen scoren in de zoekresultaten. Je neemt dan eigenlijk een andere route waarbij je begint bij level 1.

Werk je weg omhoog door veel Long Tail zoekwoorden te domineren. Verkrijg autoriteit door voor zoekwoorden eerste plaats te staan. In de bovenbenoemde tips heb ik verteld dat het gebruiken van Long Tail Keyword het manier is om te beginnen als ondernemer met een nog niet al te sterke autoriteit.

Concurreer met jouw concurrenten in de zone van Long Tail zoekwoorden en win door goed gebruik te maken van de SEO voorwaarden, om hoger scoren in Google.

Bekijk eventueel dit artikel waarin ik vertel hoe jij hoger kunt scoren in Google.

Een goed voorbeeld van hoe je zoekwoordonderzoek kunt doen


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen :D. Wij zijn een webdesign bureau genaamd Web Exact. Wij maken websites en optimaliseren websites in SEO. Wil jij een website laten bouwen of optimaliseren door onze gespecialiseerde webdesigners? Bekijk dan onze prijzen voor het optimaliseren of maken van je website. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.