3 Praktische tips hoe jij zoekwoordonderzoek kunt doen

Als ondernemer wil je graag hoog scoren in de zoekresultaten van Google om het bereik van je website te vergroten. Met een goed zoekwoordonderzoek bekijk je waar de mogelijkheden zijn om te scoren en waar je beter niet eerst naar zal moeten kijken. Een zoekwoordonderzoek kun je geheel zelf doen. Met wat hulp van artikelen kom je al een flink stap vooruit. In dit artikel zal ik je vertellen hoe jij zoekwoordonderzoek kunt doen.

Hoe doe je zoekwoordonderzoek? Om zoekwoordonderzoek goed te kunnen uitvoeren, moet je de tips toepassen om dit succesvol te maken. Dit kun je doen door de tips: maak gebruik van Google zoekresultaten aanbevelingen, maak gebruik van de Google Zoekwoordplanner Tool en maak gebruik van minder populaire zoekwoorden in het begin.

1. Google zoekresultaten aanbevelingen

Zoekwoord aanbevelingen zijn een grote gunst die Google je geeft als ondernemer. Door deze aanbevelingen te zien, krijg je een beeld waar gebruikers naar op zoek zijn. Door te weten waar gebruikers naar op zoek zijn, kun je je inspelen op hun behoeften.

Als je zoekt naar een zoekterm bij de zoekbalk van Google, dan zie je vaak zoektermen die erop lijken. Deze kun je gebruiken om een beeld te krijgen waar anderen naar zoeken naast jouw zoekwoord.

Bij het zoeken naar deze zoektermen zul je websites en advertenties tegenkomen. Ondernemers die een investering hebben gedaan in advertenties, kozen de route om op die manier een bereik te krijgen.

Het kan natuurlijk ook gratis, maar dan zul je wel de benodigde inzet moeten geven en geduld moeten hebben gedurende het proces. Als je kijkt naar de Meta-descriptie van de advertenties voor een desbetreffende zoekwoord, dan kun je al snel zien hoe er gebruik is gemaakt van zoekwoord implementatie.

Laten we een voorbeeld nemen. Stel dat we willen zoeken naar een pizzeria in Den Haag.

Pizzeria zoekwoordonderzoek

Zoals je kunt zien wordt er gezocht naar verschillende andere zoekwoorden. Het zoekwoord 'pizzeria' is een vrij algemeen zoekwoord en daarom heeft het ook een grote concurrentie.

Om een zoekwoord te vinden waar niet zo veel concurrentie is, kun je kijken naar termen die meer gedetailleerd zijn. Een zoekwoord zoals 'pizzeria in Den Haag'. Dit zoekwoord is niet meer zo algemeen en heeft ook een stuk minder concurrentie dan 'pizzeria'.

Als je kans wilt maken om te ranken, zul je moeten beginnen bij zoekwoorden die wat gedetailleerder zijn. Deze zoekwoorden heten ook wel 'Long Tail Keywords'. Zoekwoorden die algemeen zijn heten 'Short Tail Keywords' en die type zoekwoorden zul je willen vermijden als je nog geen autoriteit hebt opgebouwd binnen je branche.

Gerelateerde zoekwoorden foto

Ook kun je gebruik maken van de gerelateerde zoekwoorden suggestie die Google aanbiedt. Deze zoekwoorden zijn een goede optie om ook eens naar te kijken. Maak er gebruik van om meer zoekwoorden te targeten, zodat jij meer bereik kunt krijgen.

Niet alleen zijn deze zoekwoorden gedetailleerder wat ook nog eens minder concurrentie heeft, maar ook zijn deze zoekwoorden gerelateerd aan het zoekwoord waar je al voor wilt ranken. Het is dan gemakkelijker om voor de gerelateerde zoekwoorden te ranken.

2. Google Zoekwoordplanner Tool

Zoekwoordplanner is geheel gratis en bevat geen onnodige kosten. Deze Tool wordt ook wel gebruikt door ondernemers die advertenties willen plaatsen in de zoekresultaten van Google, maar dit is niet nodig als je je wilt verdiepen in SEO.

Tools waar je voor zal moeten betalen zijn dus niet echt nodig om te kunnen beginnen met zoekwoordonderzoek. Het beginnen van een zoekwoordonderzoek zal de sleutel zijn tot het hoog scoren in Google. Gebruik Zoekwoordplanner van Google en versterk je SEO door een beter beeld te krijgen voor welke zoektermen jij zal kunnen scoren.

Met Google Zoekwoordenplanner kun je statistieken bekijken. Je kunt bekijken: hoe vaak een zoekwoord ongeveer wordt gezocht, wat de concurrentie is van een zoekwoord en welke suggesties er zijn.

Stel dat jij een kapper bent die gevestigd is in Den Haag, en je wilt bekijken wat de concurrentie is voor de zoekwoorden binnen je niche, dan zou je op zoek kunnen gaan naar bijvoorbeeld: 'beste kapper Den Haag'.

Door 'beste kapper Den Haag' op te zoeken bij de Zoekwoordplanner, kun je gratis de statistieken bekijken van dat zoekwoord waar je voor wilt ranken.

Zoekwoordonderzoek doen met Zoekwoordplanner

In de bovenstaande foto kun je zien dat het zoekwoord 100 tot 1000 keer wordt bekeken in een maand. Dat zijn een hoop bezoekers voor een Long Tail zoekwoord!

Wat je ook wilt doen, is kijken naar de advertentiekosten van een zoekwoord. Als de kosten om een advertentie te plaatsen laag is, dan kan dat een indicatie zijn dat het zoekwoord niet veel concurrentie heeft.

Je kunt ook zien dat de concurrentie laag is door te kijken naar de concurrentie kolom. Staat het op laag? Dan kun je gaan voor dat zoekwoord. Zoekwoorden die een lage concurrentie hebben en een hoog aantal zoekopdrachten, is een uitstekend zoekwoord om aan te beginnen. Het is dan ook niet een lastige opgave om in de eerste pagina komen te staan van Google.

3. Long Tail Keywords

Door gebruik te maken van Long Tail Keywords, kun je beter ranken in de zoekresultaten van Google. Als beginner wil je niet de diepe zee in duiken met websites die al een tijdje bestaan en autoriteit hebben opgebouwd.

Google geeft website eigenaars de mogelijkheid om ondanks de aanwezigheid van grote bedrijven, alsnog te kunnen scoren in de zoekresultaten. Je neemt dan eigenlijk een andere route waarbij je begint bij level 1.

Werk je weg omhoog door veel Long Tail zoekwoorden te domineren en verkrijg autoriteit door bekender te worden binnen je niche. In de bovengenoemde tips gaf ik je informatie over dat het niet handig is om proberen te ranken voor algemene zoekwoorden. Bekijk zoekwoorden die wat gedetailleerder zijn om een beter kans te maken om ervoor te ranken.

Bij de Long Tail zoekwoorden zul je al snel zien dat de concurrentie lager ligt. Dus maak daar gebruik van en breidt jouw website daarmee uit.

Willen weten hoe je hoger kunt scoren in Google?

Bekijk hoe jij nu je zoekwoordonderzoek kunt doen


Deel dit artikel met je vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Wij zijn een webdesign bureau genaamd Web Exact. Wij maken websites en optimaliseren websites in SEO. Wil jij een website laten bouwen of optimaliseren door onze gespecialiseerde webdesigners? Bekijk dan wat wij voor jou kunnen betekenen. Wij optimaliseren en maken jouw website. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.