Zoekwoordonderzoek
Bij een zoekwoordonderzoek zorg je ervoor dat je verschillende kansen in kaart brengt. Je bestudeert de zoekwoorden op 'search intent', oftewel zoekwoordintentie. Waarom doen mensen die zoekopdracht? Wat willen ze te weten komen en wanneer zijn ze genoeg geinformeerd?
Je wilt natuurlijk zoektermen toepassen die ook echt gezocht worden. Anders is het best een verspilling van tijd en moeite. Met een zoekwoordanalyse voorkom je dit.
De soorten zoekwoorden
Ook kijk je bij een zoekwoordonderzoek naar 'low hanging fruit'. Kansen waar je makkelijk gebruik van kunt maken. Er zijn types van zoekwoorden. Long Tail Keywords en Short Tail Keywords.
Long Tail Keywords zijn de zoekopdrachten die wat gedetailleerder en langer zijn. Short Tail Keywords zijn de wat algemene zoektermen. Deze worden vaak gezocht om een definitie te vinden, of om een algemene pagina erover te vinden.
Hoe doe je zoekwoordonderzoek?
1. Zoekresultaten aanbevelingen
Wanneer je dan op zoek gaat naar de zoekwoorden waar jij een pagina voor wilt maken, kun je aanbevelingen vinden binnen de zoekresultaten van Google. Zij geven namelijk zoekopdrachten die te maken hebben met een bepaald zoekwoord.
Doordat de aanbevelingen van andere Google gebruikers zijn, kun je die goed gebruiken voor in jouw pagina. Zo zorg je voor variatie in gebruik van zoekwoorden. Dat maakt jouw pagina een stuk leesbaarder doordat je dan niet zo veel zorgen hoeft te maken over één bepaalde zoekterm.
Laten we een voorbeeld nemen. Stel dat we naar een pizzeria in Den Haag willen zoeken.
Zoals je kunt zien wordt er naar verschillende andere zoekwoorden gezocht. Het zoekwoord 'pizzeria' is een vrij algemene term en daarom bevat het ook veel concurrentie.
Je kunt andere zoektermen vinden die niet veel concurrentie bevatten. Dit doe je door het zoekwoord te specificeren, en dat wordt ook wel een 'Long Tail Keywords' genoemd.
Ook kun je gebruik maken van de suggesties die Google jou geeft i.v.m. gerelateerde zoekopdrachten. Je maakt zo meer kans om te ranken voor deze termen waardoor jouw bezoekersaantal vergroot.
2. Zoekwoordplanner Tool
Een handigde hulpmiddel om zoekwoorden te vinden waar je niet meteen op kunt komen. Het geeft namelijk meteen suggesties weer die jij kunt gebruiken. De tool biedt je overigens ook statistieken van het zoekwoord. Dit is waarom ik het je aanraadt om hier gebruiken van te maken zodat je meer kansen kunt ontdekken.
Natuurlijk zijn er ook andere tools zoals die van UberSuggest en Ahrefs, maar deze bieden je niet de correcte zoekwoordstatistieken zoals Google die ter beschikking heeft. Ga daarom voor de tool die jou correcte statistieken weergeeft om tijd en moeite te besparen.
Zoekwoordplanner is eigenlijk gemaakt voor mensen die op Google willen adverteren, maar ook mensen die geen advertenties willen plaatsen kunnen hier gebruik van maken. Zo krijgen adverteerders dan dagelijks te zien wie er op hun advertentie heeft geklikt en wat de conversie ratio is na het bezoek van een gebruiker.
Adverteerders zien ook hoeveel concurrentie een bepaald zoekterm heeft. De concurrentieniveau's verschillen dan tussen: laag, gemiddeld of hoog.
Natuurlijk zijn deze niveau's gebaseerd op het aantal adverteerders voor een desbetreffend zoekterm en duidt het niet aan wat het niveau is voor organische zoekresultaten.
3. Long Tail Keywords
Als beginner wil je denk ik niet meteen de diepe zee induiken met websites die een tijdje actief zijn en autoriteit hebben opgebouwd.
Google geeft website eigenaars de mogelijkheid om ondanks de aanwezigheid van grote bedrijven, alsnog te kunnen scoren. Je neemt dan een ander route waarbij je bij level 1 begint.
Werk je weg omhoog door zoekwoorden van lage zoekvolume toe te passen. Hierdoor kun je voor verschillende zoekwoorden scoren zonder heel autoritatief te zijn.
Laten we kijken naar wat de statistieken zijn voor de zoekopdracht: 'Beste kapper in Den Haag'.
In de bovenstaande foto zie je dat het zoekwoord 10 tot 100 keer maandelijks gezocht wordt. Ook geeft Google suggesties van andere zoektermen die erop lijken, zoals: 'beste kapper Den Haag', die bovendien 100 tot 1.000 keer gezocht wordt. Haagse kappers zouden hier slim gebruik van kunnen maken door dit zoekterm in hun website toe te passen.
4. Bonustip
Vaak vallen website eigenaars in Black Hat technieken waarbij ze de zoekresultaten proberen te manipuleren. Google straft dit bovendien af middels haar algoritmes die dagelijks websites bezoeken en analyseren.
Het lijkt dan misschien aantrekkelijk wanneer je verschillende zoekwoorden hebt onderzocht en een hoge zoekvolume ziet, maar laat de zoekvolume niet jouw absolute doel zijn. Google scoort namelijk websites die de vragen van haar gebruikers het best weten te beantwoorden.
Natuurlijk is het logisch dat je Google niet compleet uit het oog verliest, omdat zij nog wel een beeld moeten krijgen waar jouw pagina over gaat. Vermeld zoekwoorden op plekken die waarde brengen aan zowel de bezoeker als voor Google.
Probeer context te geven wanneer je een zoekterm benoemt. Dit kun je het beste doen door jezelf af te vragen of een lezer het gemakkelijk kan begrijpen wat je over wilt brengen.
Nadat je dan een analyse hebt gedaan van verschillende zoekwoorden, dien je deze binnen jouw pagina te verwerken. Ik schreef hier een artikel over waarin jij een goed beeld krijgt hoe zoekwoorden verwerkt dienen te worden.
Neem ook andere factoren in acht die Google hanteert om websites te scoren. Met alleen een sterke zoekwoordonderzoek kom je wel ver, maar wellicht versla je er geen sterke concurrenten mee wanneer je de andere SEO technieken vergeet.