3 Praktische tips hoe jij zoekwoordonderzoek kunt doen

Met een goed zoekwoordonderzoek bekijk je waar de mogelijkheden zijn om te scoren. De onderzoek kun je geheel zelf doen, daarom is het zo fijn. Met wat hulp van artikelen kom je al een flink stap vooruit. In dit artikel zal ik je vertellen hoe je het best zoekwoordonderzoek kunt doen.

Hoe doe je zoekwoordonderzoek? Dit kun je doen door de tips: maak gebruik van Google zoekresultaten aanbevelingen, maak gebruik van de Google Zoekwoordplanner Tool en van minder populaire zoekwoorden.

1. Google zoekresultaten aanbevelingen

Je krijgt een goed beeld waar anderen naar op zoek zijn op Google. Door te weten waar gebruikers naar op zoek zijn, kun je je inspelen op hun behoeften.

Als je zoekt naar een zoekterm bij de zoekbalk van Google, zie je vaak zoektermen die erop lijken. Deze kun je gebruiken voor je eigen website, want zo zal je meer kansen krijgen om je bereik te vergroten.

Ondernemers die een investering hebben gedaan in advertenties, kozen de route om op die manier aan hun bereik te komen. Het kan natuurlijk ook gratis, maar dan zul je wel de benodigde inzet en geduld moeten tonen gedurende het proces.

Als je kijkt naar de descriptie van advertenties voor een desbetreffende zoekwoord, dan kun je al snel zien hoe er gebruik is gemaakt van zoekwoord implementatie.

Laten we een voorbeeld nemen. Stel dat we willen zoeken naar een pizzeria in Den Haag.

Pizzeria zoekwoordonderzoek

Zoals je kunt zien wordt er gezocht naar verschillende andere zoekwoorden. Het zoekwoord 'pizzeria' is een vrij algemeen zoekwoord en daarom bevat het ook veel concurrentie.

Om een zoekwoord te vinden waar niet zo veel concurrentie is, kun je kijken naar termen die meer gedetailleerd zijn. Een zoekwoord zoals 'pizzeria in Den Haag'. Dit zoekwoord is niet meer zo algemeen en heeft ook een stuk minder concurrentie dan 'pizzeria'.

Als je kans wilt maken om te ranken, zul je moeten beginnen bij zoekwoorden die wat gedetailleerder zijn. Deze zoekwoorden heten ook wel 'Long Tail Keywords'. Zoekwoorden die algemeen zijn heten 'Short Tail Keywords' en die type zoekwoorden zul je willen vermijden als je nog geen autoriteit hebt opgebouwd binnen je branche.

Gerelateerde zoekwoorden foto

Ook kun je gebruik maken van de gerelateerde zoekwoorden suggestie die Google aanbiedt. Deze zoekwoorden zijn een goede optie om ook eens naar te kijken. Maak er gebruik van om meer zoekwoorden te targeten, zodat jij meer bereik kunt krijgen.

Niet alleen zijn deze zoekwoorden gedetailleerder wat ook nog eens minder concurrentie bevat, maar ook zijn deze zoekwoorden gerelateerd aan het zoekwoord waar je al voor wilt ranken. Het is dan gemakkelijker om voor de gerelateerde zoekwoorden te ranken.

2. Google Zoekwoordplanner Tool

Zoekwoordplanner is geheel gratis en bevat geen onnodige kosten. Deze Tool wordt ook wel gebruikt door ondernemers die advertenties willen plaatsen binnen de zoekresultaten van Google, maar dit is niet nodig als je je wilt verdiepen in SEO.

Tools waar je voor zal moeten betalen, zijn dus niet echt nodig om te kunnen beginnen met zoekwoordonderzoek. Het beginnen van een zoekwoordonderzoek zal de sleutel zijn bij het scoren binnen Google. De tool geeft je een beter inzicht naar hoe vaak mensen zoeken naar een bepaald zoekterm.

Met Google Zoekwoordenplanner kun je statistieken bekijken. Je kunt bekijken: hoe vaak een zoekwoord ongeveer gezocht word, wat de concurrentie is van een zoekwoord en welke suggesties er zijn.

Stel dat jij een kapper bent die gevestigd is in Den Haag, en je wilt bekijken wat de concurrentie is voor de zoekwoorden die je wilt targeten, dan zou je op zoek kunnen gaan naar bijvoorbeeld: 'beste kapper Den Haag'.

Door 'beste kapper Den Haag' op te zoeken bij de Zoekwoordplanner, kun je gratis de statistieken bekijken van dat zoekwoord.

Zoekwoordonderzoek doen met Zoekwoordplanner

In de bovenstaande foto kun je zien dat het zoekwoord 100 tot 1000 keer wordt gezocht in een maand. Dat zijn een hoop bezoekers voor een Long Tail zoekwoord!

Wat je ook wilt doen, is om te kijken naar de advertentiekosten van een zoekwoord. Als de kosten om een advertentie te plaatsen laag zijn, dan kan dat een indicatie zijn dat het zoekwoord niet veel concurrentie bevat.

Je kunt ook zien dat de concurrentie laag is door te kijken naar de concurrentie kolom. Staat het op laag? Dan is dat een goede mogelijkheid om voor te ranken. Zoekwoorden die een lage concurrentie en een hoog aantal zoekopdrachten bevatten, zijn uitstekend om aan te beginnen. Het is dan ook niet meer een zeer ingewikkelde proces om te scoren voor dat zoekwoord.

3. Long Tail Keywords

Door gebruik te maken van Long Tail Keywords, kun je beter ranken binnen de zoekresultaten van Google. Als beginner wil je niet de diepe zee in duiken met websites die al een tijdje bestaan en autoriteit hebben opgebouwd.

Google geeft website eigenaars de mogelijkheid om ondanks de aanwezigheid van grote bedrijven, alsnog te kunnen scoren binnen de zoekresultaten. Je neemt dan eigenlijk een andere route waarbij je begint bij level 1.

Werk je weg omhoog door veel Long Tail zoekwoorden te domineren en verkrijg autoriteit door bekender te worden binnen je niche. Bekijk zoekwoorden die wat gedetailleerder zijn om een beter kans te maken ervoor te ranken.

Bij de Long Tail zoekwoorden zul je al snel zien dat de concurrentie lager ligt. Dus maak daar gebruik van en breidt jouw website daarmee uit.

Willen weten hoe je hoger kunt scoren in Google? Dat artikel zal je erbij helpen.

Bekijk hoe jij nu je zoekwoordonderzoek kunt doen

Zoekwoordonderzoek doen | Web Exact

Deel dit artikel met je vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Onze SEO specialisten staan voor je klaar om jouw zoekwoordonderzoek te doen voor betere resultaat. Ook maken we websites die voldoen aan de technische SEO. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.