Schrijf uitstekende SEO teksten met deze tips

Het is een manier op hoger te scoren binnen de zoekresultaten en om Google een beter begrip te geven over je website. Vaak zie ik dat ondernemers hier moeite in hebben, dus heb ik besloten hier een gedetailleerd artikel over te schrijven. Dit artikel zal je informatie en praktische tips geven over het schrijven van SEO teksten voor jouw onderneming.

Er zijn veel tips voor het schrijven van SEO teksten. Deze zijn: bepaal wie jij wilt bereiken, heb een sterk doel, maak de SEO teksten uitgebreid, vermeld de juiste zoekwoorden in jouw teksten, behoudt jouw teksten overzichtelijk, heb een gemakkelijke URL voor de pagina, vermeld links naar externe bronnen, optimaliseer afbeeldingen en schrijf interessante content.

1. Bepaal wie jij wilt bereiken

Je wilt je doelgroep het liefst bereiken met de juiste zoektermen. Bij het bereiken van jouw doelgroep is een onderzoek dus van groot belang. Onderzoek je doelgroep volgens de zoekwoorden die je wilt targeten.

Wanneer de verkeerde doelgroep getarget word, zul je een groot verlies zien in tijd en moeite. Het is dus belangrijk om jouw doelgroep vast te stellen voordat je jouw SEO teksten gaat schrijven.

Het afstemmen van jouw doelgroep zal dus je eerste stap moeten zijn. Dat zal ervoor zorgen dat je bezoekers betrokken raken met je content. Betrokkenheid levert meer vertrouwen in je onderneming, maar ook dat Google jouw website opmerkt.

Wanneer Google ziet dat jouw bezoekers minder snel vertrekken van jouw website, dan geeft dat ze een goed signaal om jouw website hoger te scoren binnen de zoekresultaten. Het vaststellen van jouw doelgroep heeft dus zeker effect op SEO.

Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Door je doelgroep te bepalen krijg je een beter beeld met je te maken zult krijgen. Dit is belangrijk om jezelf te verbeteren als bedrijf zodat je beter kunt inspelen op de behoeften van je klanten. Je bepaalt je doelgroep door jezelf de volgende vragen te stellen.

  1. Wie is de situatie van je doelgroep? Wat is hun geslacht, leeftijd en burgelijke status? Hebben ze een bepaalde inkomen of opleidingsniveau? Stel vast wat de situatie is van je doelgroep om zo een beter beeld te krijgen.
  2. Wat is hun levensstijl? Waar houden ze zich dagelijks mee bezig? Wat zijn de typen die jij wilt bereiken? Het kan ook gewoon algemeen zijn. Heb je bijvoorbeeld een website zoals die van mij waar je websites realiseert voor ondernemers? Dan kun je denken aan ondernemers die bezig zijn om hun bedrijf het volgende niveau in te brengen.
  3. Waar zijn je klanten? Bevinden ze zich in het buitenland of gewoon in het land waar je aanwezig bent? Zijn ze druk met werken terwijl je ze wilt bereiken? Wanneer zijn ze beschikbaar en hoe kun je ze het best bereiken.
  4. Waar zoeken ze naar? Heb je een bakkerij? Dan kun je je afvragen waar je doelgroep naar op zoek is. Je kunt ook gedetailleerd zijn hoor. Zijn ze glucose intolerant? Houden ze meer van taartjes dan van andere toetjes? Is je doelgroep op zoek naar biologische brood?
  5. Wat heb je hen te bieden? Wat heb jij hen te bieden als bedrijf? Hoe maak jij hun leven beter met wat je te bieden hebt? Is het iets uniek dat je de markt in wilt brengen? Dit zijn vragen die je jezelf kunt stellen om te achterhalen wat je jouw doelgroep te bieden hebt.
Bron: opencircles.nl

2. Heb een sterk doel

Je kunt nou wel SEO teksten schrijven, maar wat is het doel precies bij het schrijven van SEO teksten? Schrijf je deze teksten om jouw bezoekers te willen informeren over een bepaald onderwerp? Of wil je jouw SEO teksten zodanig indelen dat het de bezoeker aanspoort om actie te ondernemen?

Je hebt bijvoorbeeld het schrijven van artikelen waarbij je de bezoeker wilt informeren binnen een specifieke branche, maar je hebt ook landingspagina's waar je jouw product of dienst wilt verkopen aan de bezoeker.

Bij het bepalen van een sterk doel voor het schrijven van SEO teksten, zorg je ervoor dat je de bezoeker duidelijkheid geeft in jouw SEO teksten. Duidelijkheid zorgt voor rust en dat is wat elke bezoeker moet krijgen van een website.

Wanneer een bezoeker jouw website bekijkt en niet snapt waar de teksten over gaan, dan zal deze bezoeker al heel snel vertrekken van je website. Dit kun je dus voorkomen door de bezoeker duidelijkheid te geven binnen de pagina.

3. Maak de SEO teksten uitgebreid

Een uitgebreide SEO tekst zorgt ervoor dat jij je bezoeker meer kunt informeren over een bepaald onderwerp. Wanneer je in de details duikt, vindt de bezoeker het fijn om verder te lezen. Dat komt omdat de bezoeker interesse heeft in zulke zaken.

Een uitgebreide tekst is niet alleen uitstekend voor jouw bezoeker vanwege het feit dat het de bezoeker geïnteresseerd houdt, maar ook is het uitstekend voor je SEO. Google houdt er namelijk van dat jouw teksten uitgebreid zijn, want Google wilt haar gebruikers de beste ervaring bieden.

Google kijkt naar websites die de behoeften van haar gebruikers vervult. Ze kijken of deze websites geschikt zijn voor een bepaalde zoekterm om je zo een betere positie te geven binnen de zoekresultaten.

Bekijk eens de drie zoekresultaten wanneer je zoekt naar een antwoord op je vraag. Je zult al snel zien dat deze pagina's uitgebreid ingaan op jouw vraag.

Content is king. Biedt content aan die je bezoeker zal waarderen door zo uitgebreid mogelijk te schrijven over een bepaalde kwestie. Je bezoeker zal het dan gaan waarderen en Google ook.

4. Vermeld de juiste zoekwoorden in jouw teksten

Zoekwoorden zijn een belangrijke factor binnen SEO, maar ook voor jouw bezoekers. Je wilt uiteindelijk zo veel mogelijk bereik krijgen om jouw conversie te verbeteren. Met zoekwoorden kun je hier vrijwel snel mee aan de slag.

Zoekwoorden moeten binnen de content geplaatst worden. Plaats de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden, in jouw teksten. Elke pagina behandelt tenminste één zoekwoord. Zo heeft deze pagina bijvoorbeeld het zoekwoord 'Tips voor het schrijven van SEO teksten'.

Het is dan belangrijk dat het zoekwoord ook geplaatst wordt binnen jouw teksten. Zo creëer je efficiëntie. Misbruik de zoekwoorden niet, want dit zal Google bestraffen. Maak geen onnatuurlijk gebruik van zoekwoorden. Niemand staat te wachten op een spammy pagina.

Het is dus niet mogelijk om zoekwoorden te proppen. Dat is namelijk een Black Hat techniek binnen SEO. Het is een actie die wordt bestraft als Google het merkt. Zoekwoorden dien je op een natuurlijke manier te verwerken binnen jouw teksten.

Bekijk dus waar jouw zoekwoorden geplaatst kunnen worden. Hoe efficiënter je jouw zoekwoorden binnen jouw teksten plaatst, des te beter het zal zijn voor jouw SEO score.

5. Behoudt jouw teksten overzichtelijk

Een overzichtelijke tekst is goed leesbaar. Dit komt omdat het leesbaar maken van teksten vriendelijk is voor jouw bezoekers.

Je wilt dat jouw bezoekers het fijn vinden om jouw website te bekijken. Maak gebruik van een lettertype die goed leesbaar is en zorg ervoor dat de teksten niet te dicht op elkaar zitten.

Een goed leesbaar lettertype zorgt al snel voor wat rust. Het is zeker mogelijk om wat elegantere lettertypes te gebruiken voor jouw website, maar kijk meer naar de leesbaarheid van je teksten.

Uiteindelijk is het belangrijk hoe de bezoeker jouw website zal ervaren en niet hoe jij het ervaart. Met alinea's en tussenkopjes maak je de teksten flink wat leesbaarder. Het is fijn voor een bezoeker om witregels te zien waar het moet, want dat zal ervoor zorgen dat de lezer kan onderscheiden tussen de alinea's.

Niemand wil kijken naar een grote blok tekst, want dat vereist een hoop moeite om te lezen. Je wilt het zo gemakkelijk mogelijk maken voor je bezoekers. Ze hebben namelijk niet al te veel tijd en daarom dienen ze op de juiste manier verwelkomt te worden.

6. Heb een gemakkelijke URL voor de pagina

De URL van jouw website is belangrijk voor jouw bezoekers en voor Google. De URL moet over het algemeen logisch en begrijpbaar zijn. De bezoeker bekijkt de URL van je website om te begrijpen waar de pagina over gaat.

Vermeld zoekwoorden in jouw pagina URL als je wilt scoren op een bepaalde zoekterm. Heb je een pagina dat gaat over SEO? Dan is het belangrijk dat jouw paginanaam ook iets met SEO betreft.

Bekijk eventueel dit artikel over het effect van de URL op SEO.

7. Vermeld links naar externe bronnen

Heb je iets geleerd over een bepaald onderwerp? Dan kun je de bezoeker doorverwijzen naar die pagina als het relevant is voor de bezoeker. Dit zal een meerwaarde zijn voor je lezers en zo bouw je een sterker band met ze.

Wanneer je verwijst naar externe bronnen, dan heeft dat positief effect op jouw SEO. Het laat zien dat je weet waar je het over hebt en dat jouw informatie van betrouwbare bronnen komt. Verwijs naar websites die al hoog scoren als je een betere SEO score wilt krijgen.

Niet alleen link je naar externe bronnen om jouw bezoeker te informeren over een bepaald onderwerp, maar ook om vertrouwen te verkrijgen van je bezoeker. En vertrouwen is alles.

Bekijk eventueel dit artikel over hoe jij conversie kunt verbeteren.

8. Optimaliseer afbeeldingen

Zoekmachines kunnen jouw afbeeldingen niet lezen, wel kunnen ze kijken waar de afbeelding over gaat. Je kunt aangeven waar de afbeelding over gaat door de 'alt' attribuut in te vullen. Je geeft dan aan waar de foto over gaat, zodat browsers jouw afbeelding begrijpen.

De alt attribuut wordt ook wel gebruikt voor slechtzienden. De 'title' attribuut heeft ook effect op jouw SEO, want je geeft zo aan waar de foto over gaat, zodat het geindexeerd kan worden door Google. De title attribuut wordt gebruikt om je foto zichtbaar te maken binnen de zoekresultaten van Google. Het is dus belangrijk om binnen deze attribuut, een zoekwoord te verwerken.

9. Schrijf interessante content

Hoe weet je wat interessante content is? Je kunt onderzoeken wat jouw doelgroep wil weten door te kijken naar je concurrentie. Je kunt dan vervolgens een beter artikel schrijven over een bepaald onderwerp. Zo zul je de vragen van Google gebruikers beter weten te beantwoorden dan je concurrentie.

Content schrijven is een vak apart. Je hebt zeker talent als je weet je bezoekers over te halen om langer te blijven op je website. Dat geeft aan dat je weet waar ze naar op zoek zijn en hoe je hen een fijne ervaring kunt bieden.

Bekijk eventueel dit artikel over hoe jij goede content kunt schrijven.

Bekijk deze video om te weten te komen hoe jij goede SEO teksten kunt schrijven


Deel dit artikel met je vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Wij zijn een webdesign bureau genaamd Web Exact. Wij maken websites en optimaliseren websites in SEO. Wil jij een website laten bouwen of optimaliseren door onze gespecialiseerde webdesigners? Bekijk dan wat wij voor jou kunnen betekenen. Wij optimaliseren en maken jouw website. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.