SEO teksten schrijven

Nu heb je een website of pagina waarvoor je teksten wilt schrijven. Maar ook wil je dat deze teksten SEO geoptimaliseerd zijn geschreven. Er zijn een aantal zaken van belang om hieraan te beginnen. De bezoeker hoort je grootste prioriteit te zijn wanneer je aan SEO teksten begint.

Effect van goede SEO teksten

Met goed geoptimaliseerde teksten krijg je de kans hoger in Google te scoren. Het doel van Google is om de beste resultaten aan gebruikers te laten zien.

Jouw website dient dus de informatie te geven waar bezoekers naar op zoek zijn. Vermijd dus onnodige informatie waar een bezoeker niet al te veel aan zou hebben. Probeer de belangrijkste informatie als eerst te vertonen, omdat bezoekers vaak niet meteen veel beginnen te lezen.

Zijn je website teksten dan goed geoptimaliseerd? Dan scoort Google jouw pagina hoger in Google. Op die manier profiteer je van een stroom van bezoekers.

Tips bij het schrijven van SEO teksten

1. Bepaal wie jij wilt bereiken

Je wilt je doelgroep het liefst bereiken met de juiste zoektermen. Bij het bereiken van jouw doelgroep is een onderzoek dus van groot belang. Onderzoek jouw doelgroep volgens de zoekwoorden die je wilt targeten.

Wanneer je de verkeerde doelgroep target, verlies je veel tijd en moeite bij het ranken van jouw pagina's. Het is dus belangrijk om jouw doelgroep vast te stellen voordat je jouw SEO teksten gaat schrijven.

Het afstemmen van jouw doelgroep zal dus je eerste stap moeten zijn. Dat zal ervoor zorgen dat je bezoekers betrokken raken met je content. Betrokkenheid levert meer vertrouwen in je onderneming, maar ook dat Google jouw website opmerkt.

Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Door je doelgroep te bepalen krijg je een beter beeld met je te maken zult krijgen. Dit is belangrijk om jezelf te verbeteren als bedrijf zodat je beter kunt inspelen op de behoeften van je klanten. Je bepaalt je doelgroep door jezelf de volgende vragen te stellen.

  1. Wie is de situatie van je doelgroep? Wat is hun geslacht, leeftijd en burgerlijke status? Hebben ze een bepaalde inkomen of opleidingsniveau? Stel vast wat de situatie is van je doelgroep om zo een beter beeld te krijgen.
  2. Wat is hun levensstijl? Waar houden ze zich dagelijks mee bezig? Wat zijn de typen die jij wilt bereiken? Het kan ook gewoon algemeen zijn. Heb je bijvoorbeeld een website zoals die van mij waar je websites realiseert voor ondernemers? Dan kun je denken aan ondernemers die bezig zijn om hun bedrijf het volgende niveau in te brengen.
  3. Waar zijn je klanten? Bevinden ze zich in het buitenland of gewoon in het land waar je aanwezig bent? Zijn ze druk met werken terwijl je ze wilt bereiken? Wanneer zijn ze beschikbaar en hoe kun je ze het best bereiken.
  4. Waar zoeken ze naar? Heb je een bakkerij? Dan kun je je afvragen waar je doelgroep naar op zoek is. Je kunt ook gedetailleerd zijn hoor. Zijn ze glucose intolerant? Houden ze meer van taartjes dan van andere toetjes? Is je doelgroep op zoek naar biologische brood?
  5. Wat heb je hen te bieden? Wat heb jij hen te bieden als bedrijf? Hoe maak jij hun leven beter met wat je te bieden hebt? Is het iets uniek dat je de markt in wilt brengen? Dit zijn vragen die je jezelf kunt stellen om te achterhalen wat je jouw doelgroep te bieden hebt.
Bron: opencircles.nl

2. Heb een sterk doel

Je kunt nou wel SEO teksten schrijven, maar wat is het doel precies bij het schrijven ervan? Schrijf je deze teksten om jouw bezoekers te willen informeren over een bepaald onderwerp? Of wil je jouw teksten zodanig indelen dat het de bezoeker aanspoort om actie te ondernemen?

Er zijn namelijk verschillende redenen waarom website eigenaars content schrijven. Dat kan zijn om bezoekers over een bepaald onderwerp te informeren middels het schrijven van artikel, of om bezoekers om te zetten naar klanten.

Google noemt dit ook wel 'intent', de intentie van een pagina. Bij het bepalen van een sterk doel, zorg je ervoor dat jouw SEO teksten een duidelijk beeld geven.

Wanneer een bezoeker jouw website bekijkt en niet snapt waar de teksten over gaan, dan zal deze bezoeker al heel snel vertrekken van je website. Dit kun je voorkomen door meteen de bedoeling van de pagina te laten weten.

3. Maak de SEO teksten uitgebreid

Bezoekers houden ervan wanneer je hun vragen beantwoord, dus waarom grijpen we niet meteen de kans door meer in de details te duiken van het onderwerp.

Een uitgebreide tekst is niet alleen uitstekend voor jouw bezoeker vanwege het feit dat het de bezoeker geïnteresseerd houdt, maar ook is het uitstekend voor je positionering in Google. Zij houden er namelijk van dat jouw teksten uitgebreid zijn, omdat Google wilt haar gebruikers een zo goed mogelijke ervaring bieden.

Bekijk eens de eerste drie zoekresultaten wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Je zult al snel zien dat deze pagina's uitgebreid ingaan op jouw behoefte.

Je hoeft geen artikelen te schrijven van minimaal 2.000 woorden. Het is een veelvoorkomende SEO mythe die in het heden wordt verspreid dat het aantal woorden gebruikt wordt als ranking factor. Dat is niet het geval. Google kijkt namelijk naar de kwaliteit van een artikel boven het aantal woorden.

Wel moet ik zeggen dat artikelen het vaak goed doen wanneer die veel woorden bevatten. Dit komt omdat het onderwerp dan in de ogen van Google gedetailleerd is besproken.

4. Vermeld de juiste zoekwoorden binnen jouw teksten

Zoekwoorden zijn een belangrijke factor binnen SEO, maar ook voor jouw bezoekers. Je wilt uiteindelijk zo veel mogelijk bereik krijgen om jouw conversie te verbeteren. Met zoekwoorden kun je hier vrijwel snel mee aan de slag.

Elke pagina behandelt tenminste één zoekwoord. Zo heeft deze pagina bijvoorbeeld het zoekwoord 'Tips voor het schrijven van SEO teksten'. Met een zoekwoordonderzoek krijg je een beter beeld naar hoe vaak mensen het zoekwoord intypen in Google.

Het is belangrijk dat je de onderzochte zoekwoorden plaatst binnen jouw content, omdat Google zo een beeld kan krijgen waar de pagina over gaat.

Er wordt verteld door "SEO experts" dat je het zoekwoord vaak moet benoemen binnen jouw teksten. Dit is tegenstellig met wat Google adviseert omdat het kan resulteren in het proppen van zoekwoorden.

Misbruik de zoekwoorden niet, want Google kan dit bestraffen wanneer ze merken dat je de zoekresultaten probeert te manipuleren. Alhoewel de algoritmes van Google nu wel kunnen meten hoe natuurlijk teksten zijn geschreven, vindt Google het alsnog niet fijn wanneer je de richtlijnen ingaat.

Het proppen van zoekwoorden is een techniek dat gebruik wordt binnen Black Hat SEO: technieken waar Google op bestraft. Zoekwoorden dien je op een natuurlijke wijze te verwerken binnen teksten, omdat deze techniek overeenkomt met de richtlijnen van Google.

Ik schreef een artikel over de eerlijke SEO technieken die jij kunt gebruiken om hoger te scoren in Google, voor als je dat wel interessant vindt.

Bekijk dus waar jouw zoekwoorden geplaatst kunnen worden. Hoe efficiënter je jouw zoekwoorden binnen jouw teksten plaatst, des te beter het zal zijn voor jouw SEO score.

5. Behoudt jouw teksten overzichtelijk

Een overzichtelijke tekst is goed leesbaar. Dit komt omdat het leesbaar maken van teksten vriendelijk is voor jouw bezoekers.

Je wilt dat jouw bezoekers het fijn vinden om jouw website te bekijken. Maak gebruik van een lettertype die goed leesbaar is en zorg ervoor dat de teksten niet te dicht op elkaar zitten.

Een goed leesbaar lettertype zorgt al snel voor wat rust. Het is zeker mogelijk om wat elegantere lettertypes te gebruiken voor jouw website, maar let wel op de leesbaarheid ervan.

Uiteindelijk is het belangrijk hoe de bezoeker jouw website ervaart. Met alinea's en tussenkopjes maak je de teksten flink wat leesbaarder. Het is fijn voor een bezoeker om witregels te zien waar het moet, omdat dat voor onderscheiding tussen zinnen zal zorgen.

Heel weinig mensen zijn bereid om een grote blok tekst te lezen, omdat het namelijk een hoop moeite vereist voor velen. Maak het gemakkelijk voor je bezoeker om de SEO teksten in te nemen om jouw kans op hogere posities te vergroten.

6. Vermeld links naar externe bronnen

Bezoekers houden van bronnen. Maak je een claim dat er een onderzoek is gedaan naar een bepaalde kwestie? Vermeld dan de bron van het onderzoek. Zo zorg je ervoor dat bezoekers je meer vertrouwen en waarderen dat je met tastbare feiten komt.

Wees niet bang om te linken naar websites waar jij kennis van hebt verkregen. Google houdt er bovendien van wanneer je linkt naar websites die hoog staan in Google, of websites die uitstekende informatie delen met lezers.

John Mueller (woordvoerder van Google) raadt het aan om te linken naar websites die als goede bron spelen bij een onderwerp.

7. Bekijk de concurrentie

Heb je moeite met het schrijven van krachtige SEO teksten? Probeer een kijkje te nemen naar wat jouw concurrenten goed doen. Alhoewel de eerste drie zoekresultaten van Google niet altijd de beste zijn i.v.m. toegepaste technieken, kan het je een beeld geven hoe jouw artikel geschreven dient te worden.

Het kan lastig zijn om SEO teksten te schrijven en ik hoop dat je met de benoemde tips beter aan de slag kunt met je website. Probeer jouw concurrentie daarom beter af te zijn door goed te oefenen met SEO.

Google over content


Deel dit artikel met je vrienden en kennissen