Daniël | SEO specialist
Laatst geupdate: 30-11-2021

Wat is White Hat SEO?

Dit concept staat voor de eerlijke technieken die gebruikt worden om zo hoger in Google te scoren. White Hat SEO is de tegenhanger van Black Hat SEO.

Het is dus de bedoeling dat website eigenaars deze technieken gebruiken om hoger te scoren. Met de populairiteit dat Black Hat technieken hebben verkregen, worden White Hat technieken helaas vaak over het hoofd gezien.

Waarom White Hat SEO?

Wat is nou de grote reden dat er naar White Hat technieken opgekeken wordt? Om dit te begrijpen dienen we te weten wat het doel van Google is.

Het doel van Google is om de best mogelijke resultaten aan gebruikers te vertonen. Dat kan alleen wanneer een website volgens haar richtlijnen geoptimaliseerd is. Dat betekent dat een website de eerlijke en correcte technieken dient te implementeren om zo hoger te scoren.

Met White Hat technieken verdien je goede reputatie bij Google. Zij vinden het fijn dat je de bezoeker voorop zet. Biedt de gebruiker de informatie waar hij of zij naar op zoek is. Op die manier help je Google om de best mogelijke resultaten te bieden.

White Hat technieken

1. Kwalitatieve content schrijven

Dit klinkt nogal vaag als je het mij vraagt, want wat is kwalitatieve content? Het kan van alles zijn en er kunnen hier verschillende interpretaties over zijn.

Het komt erop neer dat kwalitatieve content informatie is die jij met je bezoeker deelt. De informatie is waar bezoekers naar op zoek zijn en waar hun vragen door worden beantwoord.

En natuurlijk moet je eerst een zoekwoordonderzoek uitvoeren om die pagina te onderscheiden. Google weet dan ook beter op welke zoekterm je wilt scoren, waardoor je meer bezoekers kunt krijgen.

Maar ook vinden website eigenaars het lastig om gestructureerde SEO teksten te schrijven. Ze vallen dan vaak in de val van 'keyword stuffing', oftewel het proppen van zoekwoorden. In een ander artikel vertel ik je meer over hoe je jouw SEO teksten kunt opbouwen.

Gedetailleerd schrijven

Hoe gedetailleerder je schrijft over een bepaald onderwerp, des te beter Google je zal positioneren binnen de zoekresultaten. Schrijf zo uitgebreid mogelijk en geef antwoorden op alle vragen van jouw bezoeker.

Zo kan het gaan over diensten die je als bedrijf levert aan klanten, maar ook blogartikelen die bepaalde kwesties behandelen om meer duidelijkheid te geven aan gebruikers.

Kijk uit met het proppen van zoekwoorden, want dit zal je gaan tegenwerken. Het proppen van zoekwoorden wordt namelijk gezien als een Black Hat SEO techniek. Google zal dit gaan afstraffen door je pagina minder goed te positioneren.

2. Duidelijke interne linkstructuur

Wat is het vervelend om een website te bezoeken waar je moeilijk andere pagina's kunt bezoeken. Ze lijken dan wel verstopt ofzo. Als bezoeker is het fijn om geleid te worden binnen een website. Zo is het handig dat je links ziet op bepaalde plekken waar dat van toegevoegde waarde zou zijn. Naast de navigatiebalk en footer is het belangrijk om je bezoekers ook te verwijzen binnen je content.

Interne linkstructuur staat verdiend op nummer 2 van de White Hat SEO technieken. Zo is dit een van de grootste factoren om jouw website hoger te laten scoren in de zoekresultaten.

Linktekst

Nou is het ook belangrijk dat de linktekst niet constant hetzelfde is voor een specifieke pagina. Varieer de linktekst met wat synoniemen van de gekozen zoekwoord. Zo zorg je ervoor dat je website niet alleen maar bestaat uit dezelfde linktekst waar bezoekers van frustreren en waarvan Google vindt dat je aan het spammen bent.

De uitdaging hiervan

De uitdaging ligt bij het linken van elke pagina. Zo kan het lastig zijn om een pagina onverwezen te houden wat dan een zogenaamde "orphan page" is. Deze pagina's worden door geen enkele plek binnen je site verwezen waardoor Google het als minderwaardig kan zien ten opzichte van andere pagina's.

Link naar pagina's die jij belangrijk vindt om voor te scoren. Je geeft op die manier aan dat Google die pagina meer prioriteit moet geven binnen de zoekresultaten. Zo scoor jij hoger voor de zoektermen van je website.

3. Gebruikservaring

Voor bezoekers is het belangrijk dat ze jouw website goed en gemakkelijk kunnen gebruiken. Zo vinden ze het fijn wanneer ze makkelijk naar een andere pagina kunnen gaan middels de navigatiebalk. Ook is het handig om een snelle laadsnelheid te hebben op je site. Dat zorgt er weer voor dat je meer conversie kunt genereren voor jouw onderneming.

Laadsnelheid

Optimaliseer je laadsnelheid door gebruik te maken van de gratis Page Speed Insights Tool. Je krijgt zo te zien waar je website in verbeterd moet worden om sneller te laden.

Meestal zijn grote afbeeldingen de boosdoener bij een lage snelheid, daarom is het handig om je afbeeldingen te verkleinen met verschillende gratis tools. Er zijn ook andere zaken die jouw laadsnelheid verbeteren. Ik bespreek hoe je dit doet in artikel: praktische laadsnelheid tips.

Leesbare teksten

Naast laadsnelheid zijn er andere factoren die jouw site een goede gebruikservaring bieden. Denk maar aan leesbare teksten die je meteen de juiste informatie bieden zonder eerst een heel levensverhaal te geven.

Google vindt het ook fijn wanneer je website mobielvriendelijk is. Zo hebben ze mobiel gerichte en computer gerichte zoekresultaten. Mobielvriendelijke websites krijgen in de meeste gevallen voorrang binnen de zoekresultaten.

4. Technische optimalisatie

Deze White Hat techniek ligt nogal verborgen omdat veel website eigenaars geen tot weinig technische kennis hebben van websites. Zo is het goed om de programmeercode overzichtelijk en netjes op te bouwen zodat browsers jouw website sneller kunnen laden en Google je pagina beter kan crawlen.

Afbeeldingen

Ook de afbeeldingen op jouw website vereisen een optimalisatie waarbij die "Alt" en "Title" attributen krijgen. Deze attributen geven Google weer waar de afbeelding over gaat zodat ze het kunnen indexeren in hun zoekresultaten. Het indexeerbaar maken van afbeeldingen valt dus ook onder de eerlijke manieren om jouw site beter te positioneren binnen de zoekresultaten.

Meta-titels en meta-descripties

Paginatitels en descripties dienen een zoekwoord te bevatten om Google aan te geven waar de pagina over gaat. Zo is het handig om een pagina "Autopoetsbedrijf in Den Haag" te noemen wanneer het gaat over het poetsen van auto's te Den Haag.

Meta-descripties helpen Google om klikken te genereren binnen de zoekresultaten. Zo zorgen die donkergrijze zinnen ervoor dat gebruikers kiezen voor jouw website i.p.v je concurrent.

Google over White Hat SEO

Daniël

Dagelijks verdiep ik me in SEO zaken. Of het nou gaat om Google updates of nieuwe algortimes, het trekt me als SEO specialist aan. Zelf help ik ook ondernemers beter gevonden te worden.
Meer over Daniël