Backlinks naar je site

We weten allemaal dat linkbuilding belangrijk is, maar hoe voer je het uit? Wat zijn de technieken die gebruikt kunnen worden om hoog kwalitatieve backlinks te krijgen? En ja, je kunt natuurlijk links gaan kopen, maar deze zullen geen positieve resultaten geven aangezien Google ze negeert.

Het gaat tegen Google's richtlijnen wanneer afspraken gemaakt worden om backlinks te ruilen of te kopen. Maar wat zijn de non-manipulatieve technieken? Bestaan die wel? In dit artikel geef ik je de eerlijke strategieën die jij kunt gebruiken om meer links te verdienen.

1. Deel waardevolle content

Wat zijn waardevolle artikelen dan precies? Je kunt denken aan artikelen die waarde toevoegen, of een moeilijke vraag of onderwerp behandeld. Deze artikelen kun je dan delen om zo links te krijgen.

Hoe je deze artikelen vervolgens deelt is door website eigenaars te contacteren. Welke websites zouden naar jouw artikel willen linken? Wat moeten de genres van die websites zijn?

Er zijn vast wat websites die jouw waardevolle stuk content willen delen. Bereik de website eigenaar door een kort maar krachtig mailtje te sturen. Stel jezelf voor en vertel waarom je deze mail stuurt. Zo geef je hem of haar de mogelijkheid om je mailtje rustig door te lezen.

Laat deze persoon weten waarom jouw waardevolle informatie ten goede zou komen in zijn of haar website. Wat biedt het de website waar je een link van wilt? Bevat jouw artikel unieke informatie die nergens anders te vinden is?

Vind de website eigenaar jouw artikel link-waardig, dan heb jij je eerste kwalitatieve link gekregen. Dit versterkt de reputatie die je bij Google hebt. Op die manier scoort jouw website hoger in de zoekresultaten.

Misschien kun je een leuke afbeelding of GIF delen die ter toevoeging van waarde zal zijn. Dat kan ook voor een linkje gaan zorgen. Het doel is om de content te delen zonder een link te eisen. Laat de website eigenaar zelf beslissen of het een link krijgt.

2. Doe mee aan een interview of podcast

Een andere tip die ik mee wil geven is om mee te doen aan een interview. Vertel wat jou de expert op je gebied maakt. Hoe kun je jouw kennis ter toevoeging laten zijn voor anderen? Vertel misschien wat over de ervaringen en geef vervolgens wat tips mee.

Deze strategie wordt nauwelijks uitgevoerd. Dat komt ook omdat dit een techniek is waar mensen niet echt vanaf weten. Nadat je aan een interview meedoet, krijg je de kans om een link te verdienen.

Misschien plaatst deze website eigenaar de interview wel in een artikel. Of hij of zij vervolgens uit zichzelf naar je linkt, is weer de vraag. Vaak doen ze dit wel omdat ze jouw input en waarde levering waarderen.

4. Vind grammaticale- of spellingsfouten op een website

Deze strategie bevat ook het helpen van een website eigenaar om zo vertrouwen en waardering te krijgen. Door een website eigenaar wat waardevols te bieden, maak je groter kans op een backlink.

Vind een website waar jij een backlink van zou willen. Het liefst natuurlijk in dezelfde branche. Merk je een foutje in een artikel? Geef dat dan door aan de website eigenaar. Wordt het enorm gewaardeerd? Vraag dan vriendelijk om een linkje voor de inzet.

Nu kan de website eigenaar natuurlijk niet een plek vinden om naar jouw homepagina te linken. Zorg er dus voor dat de geplaatste link relevant is voor zowel jou als de website eigenaar.

Misschien een idee om een door jou geschreven artikel als verwijzing aan te bieden? Dan vind de website eigenaar veel sneller een artikel die daar relevant aan staat, waardoor jij een kwalitatieve backlink krijgt.

5. Bonustip: SEO metrieken

Doordat er zo veel SEO tools zijn die allerlei metrieken met ons delen, kunnen we daardoor sneller in verleiding raken. Metrieken als DA (Domain Authority) en PA (Page Authority).

Deze metrieken zijn door externe SEO tools samengesteld om een beeldvorming te geven hoe sterk een website of pagina is. Helaas gebruikt Google deze niet en worden ze zo ook genegeerd. Velen denken nog steeds dat deze metriek helpt om hoger te scoren, maar dit is helaas een grote SEO mythe.

Het is dus handig om DA te vergeten, omdat dit geen beeld geeft dat bij Google aanwezig is. Google deelt ook niet wat een website's autoriteit-score is. Dus wanneer je dan naar websites aan het zoeken bent, probeer dan geen aandacht te geven aan metrieken die Google niet gebruikt.

John Mueller (woordvoerder van Google) geeft aan dat de DA metriek geen factor is om hoger te scoren. Dat komt omdat ze dit niet gebruiken doordat het van externe SEO tools komt.

Worden backlinks later minder waard? Zie Google's antwoord


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen