Conversie verbeteren, hoe precies?

Bij conversie komen verschillende factoren kijken die een grote rol zullen spelen voor jouw website. Elke onderneming wil meer halen uit hun website. Dat kan gelukkig door de praktische tips in dit artikel.

Het verbeteren van je conversie doe je zo: zorg ervoor dat je vertrouwen en zekerheid wint, wees klantvriendelijk, optimaliseer je website en maak het gebruiksvriendelijk.

1. Vertrouwen winnen

Het behalen van vertrouwen doe je op verschillende manieren. Dit zijn de manieren die vertrouwen zullen uitstralen:

  1. Video's maken waar je kennis maakt met je bezoekers
  2. Keurmerken die je bedrijf versterken
  3. Je werknemers of jezelf vertonen
  4. Plaatsen van recensies
  5. Stapsgewijze proces laten zien hoe je te werk gaat

Video's maken waar je kennis maakt met je bezoeker

Wanneer je een video plaatst met je gezicht waarin je vertelt wie je bent en waarom je bijvoorbeeld hebt gekozen voor je onderneming, maak je meteen kennis met je bezoekers. Bezoekers hebben baat aan video's waarin kennis wordt gemaakt. Het bouwt vertrouwen op en zorgt voor een neutrale sfeer, wat bovendien weer leid tot het verbeteren van je conversie.

Keurmerken die je bedrijf versterken

Keurmerken zijn krachtig binnen elke branche. Wanneer je bijvoorbeeld een bedrijf hebt die in de zorg branche zit, dan is het belangrijk dat je vertrouwen geeft aan je bezoekers middels wat keurmerken binnen de branche. Dit straalt bovendien ook veel autoriteit en expertise uit.

Je werknemers of jezelf vertonen

Bezoekers die op je website belanden, willen graag weten wie werkt voor het bedrijf. Ze zijn geïnteresseerd in hoe professioneel het aan toe gaat. Dit is belangrijk voor ze, omdat ze anders niet weten met wie ze te maken hebben. Informatie over het bedrijf brengt zekerheid en vertrouwen. Door foto's te plaatsen van je werknemers straal je expertise en vertrouwen uit. Bezoekers willen te maken krijgen met echte mensen, en als ze dit kunnen zien op de website, dan is er al een hoop vertrouwen gewonnen.

Plaatsen van recensies

Zorg ervoor dat je ervaring deelt van je klanten, want dit is zeer belangrijk voor bezoekers die uit willen gaan tot actie. De bezoekers willen graag weten wat anderen, die de dienst of product hebben besteld, hebben ervaren. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers vertrouwen en zekerheid krijgen en dat is belangrijk om conversie te verbeteren.

Stapsgewijze proces laten zien hoe je te werk gaat

Vertellen wat het proces is van hoe je te werk gaat, zal veel effect hebben op je bezoekers. Bezoekers willen graag weten of er duidelijkheid wordt gegeven over wat er gebeurt met de bestelling die is geplaatst. Dit bouwt uit tot vertrouwen en dat is waar je naar op zoek moet gaan.

2. Zekerheid winnen

Laat zien dat je weet waar je het over hebt. Niemand wil zijn geld besteden aan een persoon die niet weet waar hij of zij mee bezig is. Met deze stappen zorg je ervoor dat je zekerheid wint van je bezoekers:

  1. Sterke portfolio vertonen
  2. Een retourbeleid aangeven
  3. Levertijd vertonen
  4. Eventuele verzendkosten
  5. Spelfouten en grammatica fouten vermijden

Sterke portfolio vertonen

Het vertonen van een sterke portfolio zorgt voor zekerheid. Een bezoeker wil graag zien wat je al kan, zodat ze zeker weten dat je de juiste persoon voor ze bent. Zekerheid winnen van een bezoeker gaat niet makkelijk.

Alsnog is het mogelijk met dedicatie en enthousiasme die je steekt in je producten of diensten. Laat zien waar je aan toe bent en wat je hebt kunnen doen voor anderen. Win de zekerheid van je bezoeker om conversie te verbeteren.

Een retourbeleid aangeven

Eventuele retourbeleid is belangrijk voor de bezoekers die misschien al slechte ervaringen hebben gehad in het verleden. Het is belangrijk dat de bezoeker een duidelijk beeld heeft van hoe het retourbeleid werkt. Hier is dus een duidelijke omschrijving voor nodig om zekerheid te winnen van je bezoeker.

Levertijd vertonen

Levertijd is vaak een belangrijk onderwerp onder de mensen. Mensen zijn van nature ongeduldig en doordat we zo ongeduldig zijn, willen we de producten of diensten zo snel mogelijk ontvangen. Door het vertonen van de levertijden geef je jouw bezoeker de informatie die zo gewild is.

Door de levertijd aan te geven zorg je er ook voor dat de bezoeker alvast voorbereid zal zijn op de ontvangst van het product of dienst. Maak je levertijden duidelijk, want elke onduidelijkheid zal kunnen leiden tot een negatiever ervaring van je klant.

Eventuele verzendkosten

Hanteer je verzendkosten voor je bedrijf? Dan is het belangrijk dat je aangeeft hoeveel de verzendkosten zijn en door welke koerier de producten worden verzonden.

Spelfouten en grammaticafouten vermijden

Spelfouten en grammaticafouten zijn vaak een grote reden waarom bezoekers geen zekerheid krijgen in een bedrijf. Het is onprofessioneel en een bezoeker is daar niet naar op zoek. Het is dus belangrijk dat je spelling of grammaticafouten verbetert in je website.

Een goede tool die wij ook gebruiken om spelling en grammaticafouten te nagaan, is Spellboy. De tool controleert teksten op spelling en grammaticafouten. Het geeft ook aan wat je kunt veranderen om de leesbaarheid te bevorderen.

3. Wees klantvriendelijk

Klantvriendelijkheid is wat ervoor zal zorgen dat bezoekers een fijn gevoel krijgen van je service. Bij een goede klantvriendelijkheid, spoor je de bezoeker aan om je te vertrouwen in hetgeen wat je aanbiedt. Wees klantvriendelijk met de volgende stappen:

  1. Vaste telefoonnummer
  2. Veelgestelde vragen pagina
  3. Live chat
  4. Routeomschrijving
  5. Contactformulier

Vaste telefoonnummer

Het is gewoonlijk dat je een '06' nummer beschikbaar maakt voor je bezoekers om ernaartoe te bellen. Alleen is dit niet altijd klantvriendelijk. Door een vast nummer aan te bieden voor contact, zul je een beter gevoel geven aan je bezoekers.

Het is naast klantvriendelijkheid ook professioneler en het zorgt ervoor dat je conversie verbetert.

Veelgestelde vragen pagina

Een bezoeker heeft vaak veel vragen over je producten of diensten. Door deze vragen te beantwoorden, kun je de bezoeker aansporen om contact met je op te nemen. Geef je bezoeker de gemakkelijkheid die ze vragen en profiteer van verbetering van conversie.

Live chat

Een live chat is een contactmogelijkheid die je op je website kunt aanbieden voor eventuele vragen die bezoekers kunnen hebben. Deze chat wordt vaak door externe websites aangeboden die je vervolgens moet koppelen aan je eigen website.

Door een live chat mogelijkheid te bieden aan je bezoekers, bied je tegelijkertijd gemakkelijkheid, en dat is wat bezoekers enorm waarderen. Hoe vriendelijker je omgaat met je bezoekers, des te ze uit zullen gaan tot actie.

Routeomschrijving

Als je bedrijf een plaats heeft waar bezoekers terecht kunnen, dan is het belangrijk dat je een routeomschrijving aangeeft. Deze routeomschrijving geef je middels de Google Maps API-koppeling.

Je koppelt je website met de API van Google Maps en vervolgens zal deze je een routeomschrijving geven. Als je een routeomschrijving wilt toepassen aan je website, dan kun je bij API Koppelingen NL terecht. Het gemak voor de bezoekers, zal zorgen voor betere conversie.

Contactformulier

Een contactformulier zorgt voor gemakkelijkheid. Door dit te bieden aan je bezoeker, hoeven ze geen handmatige mails meer te versturen om contact met je op te nemen. Hoe gemakkelijker je het maakt voor je bezoekers, des te beter je conversies.

4. Optimaliseer je website

Het optimaliseren van je website zorgt voor een betere uitstraling. Een bezoeker is meer geneigd om bij je te kopen als het ontwerp er schoon en geoptimaliseerd uitziet. De stappen om je website te optimaliseren zijn:

  1. Maak geen regenboog, kies voor drie kleuren
  2. Uitlijning
  3. Deel je teksten juist in
  4. Icoontjes
  5. Mooie knoppen

Maak geen regenboog, kies voor drie kleuren

Veel websites gebruiken onnodig veel kleuren waardoor de bezoeker verstoord word. Gebruik maken van veel kleuren, straalt onprofessioneel uit. Een bezoeker is namelijk op zoek naar een schone en rustige sfeer.

Door te veel kleuren met elkaar te mengen, lukt dit niet en zorgt het ervoor dat de bezoeker snel weer weg is van je website. Maak gebruik van maximaal drie kleuren, want dat werkt namelijk het best. Pas deze drie kleuren goed toe op je website om het ontwerp en conversie te versterken.

Uitlijning

Breng rust bij je bezoekers door je website symmetrisch te maken. Zorg ervoor dat alles binnen de lijnen blijven, want zo zul je ervoor zorgen dat bezoekers sneller uit willen gaan tot actie.

Deel je teksten juist in

Het indelen van je teksten moet op de effectieve wijze worden toegepast om je bezoeker een fijne ervaring te bieden. Bezoekers die op je website komen, lezen namelijk niet graag. Ze zoeken meestal direct waarnaar ze op zoek zijn.

Het is dus belangrijk om je teksten juist in te delen. Maak gebruik van kopjes, tussenkopjes en alinea's. Maak je teksten goed leesbaar door een goed leesbaar lettertype te kiezen.

Icoontjes

Door gebruik te maken van icoontjes, geef je jouw bezoekers een moderne en fijne ervaring. Icoontjes zijn makkelijk te begrijpen en daarom fijn om te zien op een website. Maak gebruik van hoogkwalitatieve icoontjes om je website er zo mee te versterken. Iconfinder.com is een super oplossing voor moderne en gratis icoontjes.

Mooie knoppen

De knoppen die in je website zijn, zorgen voor diversiteit. De knoppen zijn verwijzingen naar andere pagina's die direct moeten weergeven waarnaar verwezen wordt. Door de tekst in de knop goed zichtbaar te maken, zorg je voor betere gebruiksvriendelijkheid.

Zorg ervoor dat je knoppen mooi weergegeven worden door bijvoorbeeld de knoppen af te ronden. Gebruik een fijne kleur voor het oog dat niet te fel is.

5. Gebruiksvriendelijk maken

Een betere ervaring voor je gebruikers, is waar je je op zou moeten richten. Verbeter je conversie door je website gebruiksvriendelijker te maken. Hier kun je voor zorgen door de volgende stappen te volgen:

  1. Verklein de moeite om de bestemming te bereiken
  2. Vermooi het ontwerp
  3. Snelheid verbeteren
  4. Navigatie links simpel maken
  5. Mobielvriendelijk maken

Verklein de moeite om de bestemming te bereiken

Een bezoeker wil graag zo snel mogelijk geholpen worden, daarom is het belangrijk dat je dat vergemakkelijk. Overdrijf niet met de links binnen je website.

Zorg ervoor dat de bezoeker niet vijf keer moet klikken op een andere link om de bestemming te bereiken. Verbeter je conversie door de bezoeker gemak te bieden.

Vermooi het design

Een mooi ontwerp is fijn om naar te kijken. Het uitlijnen van je website is een groot aspect hiervan. Ook is het belangrijk dat tekst zodanig is ingedeeld, dat het goed leesbaar is. Het gebruik van tussenkopjes en alinea's helpen hierin.

Het vermooien van je website zorgt voor een fijne gebruikservaring, wat weer zal leiden tot hogere conversie.

Snelheid verbeteren

Niet iedereen heeft tijd om je website te bezoeken. Maak het dus snel om de kans niet te missen. We verliezen ons geduld na vier seconde te hebben gewacht op een pagina.

Door de paginasnelheid te versnellen, zorg je ervoor dat de bezoeker een fijne ervaring krijgt op je website. Volgens een artikel van UX Maze, heeft paginasnelheid behoorlijk effect op conversie.

Bekijk eventueel hoe jij je website kunt versnellen.

Navigatie links simpel maken

Zorg ervoor dat je navigatiebalk de benodigde links bevat. Verwijder links die niet relevant zijn voor de bezoeker. Het is bijvoorbeeld niet geschikt om algemene voorwaarden te vermelden in je navigatiebalk.

Laat de belangrijke links zoals: contact, over ons en producten/diensten niet na. Maak je navigatiebalk zo helder mogelijk, want dat is een belangrijk factor in het verbeteren van je conversie.

Mobielvriendelijk maken

Tegenwoordig zijn de meeste gebruikers van het internet aanwezig op hun telefoon. Het tijdperk waarin we ons bevinden, is overspoeld met technologie. De mobiel wordt steeds belangrijker. Steeds meer websites hanteren de 'mobile first approach', en dat is om de gebruikers een betere ervaring te bieden.

Het mobielvriendelijk maken van je website, is door Google ook als iets belangrijk bevonden. Ze hanteren namelijk een algoritme voor mobiele gebruikers en pc-gebruikers binnen hun zoekresultaten. Een website scoort bijvoorbeeld anders op de pc dan op de mobiel.

Het is dus belangrijk om bij te blijven met de nieuwste trends. Je wilt niet achterblijven met een website die nutteloos is voor mobiele gebruikers.

Bekijk deze twee kleine wijzigingen die je conversie flink zal verbeteren.


Deel dit artikel met je vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Een betere conversie leidt tot een stijging van je onderneming. Onze website optimalisatie specialisten regelen dit graag voor je. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.