Daniël | CRO specialist
Laatst geupdate: 05-12-2021

Wanneer heb je een conversie?

Een conversie komt ter sprake wanneer een bezoeker actie onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld een offerte aanvraag zijn, maar ook een bestelling. Soms is een contact aanvraag zelfs een conversie. Dat komt omdat sommige bezoekers je contacteren met een verzoek om actie te willen ondernemen.

Dus het meten van conversie is essentieel. Hierdoor krijg je goed inzicht van welke zaken mis gaan, en welke niet. Door uitgebreid onderzoek ernaar te doen, zorg je voor een betere conversie. Hierdoor versterkt de website ook mee en profiteer je daar langdurig van.

Het effect van een conversie

Nu heb je een conversie op je website, super! En dit heeft verschillende voordelen. Niet alleen krijg jij meer omzet, maar de bezoekers krijgen ook waar ze naar op zoek zijn. Als jouw website de bezoeker sneller over weet te halen, dan versla je concurrenten makkelijker.

Je bouwt bovendien een band met je bezoeker door ze vertrouwen te geven. Door ze te geven waar ze op zoek naar zijn. Google houdt hier ook van.

Wanneer Google merkt dat jouw website de vragen van gebruikers goed weet te beantwoorden, dan verhogen ze jouw posities in de zoekresultaten.

Conversie verbeteren tips

1. Deel relevante en benodigde informatie

Heb je een dienstenpagina waarbij je merkt dat deze niet presteert zoals je zou willen? Dan is het allereerst belangrijk om naar de inhoud te kijken.

Hoe reageren bezoekers na je pagina binnen te komen? Vallen ze weg bij de banner van je pagina? Dan kun je de titel misschien wat aantrekkelijker en samenvattender maken dan die nu is.

Ook de achtergrond van de banner speelt een belangrijke rol. Is de kleur of achtergrondsfoto minder opvallend dan de tekst? Welke springt echt naar voren?

Wat willen jouw bezoekers specifiek bij deze dienst terugvinden? Beantwoord hun vragen op de beste manier. Houdt het leuk en varieer. Wanneer je de informatie deelt waar bezoekers naar zoeken, zul je merken dat ze langer blijven.

Een goede tip die ik hierin wil meegeven is om een veelgestelde vragen sectie te maken. Zet er de wat kleinere en vaakvoorkomende vragen in. Bezoekers vinden het herkenbare vragen en krijgen ook nog eens overzichtelijk antwoord.

2. Maak je website overzichtelijk

Niets is lastiger voor een bezoeker om een pagina niet te vinden. Of om een pagina te bezoeken die relevant is, maar een foutmelding geeft omdat het onbeschikbaar is. Bezoekers verwachten een overzichtelijke website van je te zien.

Nadat ze een pagina hebben bezocht, kunnen ze behoefte hebben om gerelateerde pagina's te bezoeken. Dit kun je dan intern met elkaar gaan linken. Met een sterke interne linkstructuur zorg je voor een goede gebruiksgemak en overzicht.

Vul de navigatiemenu niet met de meest belangrijke links. Deze zijn vaak je diensten, contactpagina, over ons pagina etc. Door je navigatiemenu relevant en belangrijk te houden, zorg je ervoor dat bezoekers makkelijker kunnen navigeren.

Het zou frustrerend zijn wanneer bezoekers tien links naast elkaar in de navigatiemenu zien. Te veel keus leidt tot verwarring, en zo verlaten ze de site ook sneller.

3. Geef vertrouwen

Verschillende dingen kunnen vertrouwen afgeven. Soms is het een lichte lach die een medewerker op de site vertoond. Bezoekers houden ervan om mensen te zien, omdat dat hen professionele indruk afgeeft. Door echte mensen op je site te vertonen, zorg je voor een gevoel van persoonlijke connectie.

Maar naast de menselijke factor in websites, zijn ook de keurmerken belangrijk. Wat kun jij laten zien wat voor vertrouwen zal zorgen? Is het je ervaring? De manier waarop je te werk gaat?

Met keurmerken laat je zien dat je een specialist bent. En natuurlijk is dit geen verplichting. Je kunt namelijk ook een specialist zijn zonder keurmerken te bezitten. Maar bezoekers zijn op zoek naar tastbare dingen die zij kunnen zien om een conclusie te maken.

Vertrouwen geef je ook door recensies te vertonen. Wat zijn de ervaringen van klanten en hoe zijn deze relevant voor bezoekers? Het liefst zijn verhaaldragende type recensies het beste. Deze recensies zijn vaak herkenbaar en geven een duidelijk beeld van verwachting.

4. Geef zekerheid

Hoe kun jij ervoor zorgen dat de bezoeker zich meer zeker kan voelen om jouw bedrijf te kiezen? Misschien heb je een garantiebeleid. Deze kun je dan inzetten om je bezoeker meer zekerheid te geven voor als iets niet goed zou gaan.

Maar naast de garantiebeleid heb je ook de recensies natuurlijk. Alleen zijn die vaak nogal vaag. Bezoekers zouden graag tastbare resultaten willen zien. Een portfolio helpt je hierbij goed opweg.

Deel jouw resultaten met bezoekers. Waarvoor heb je al kunnen zorgen? Hoe zien de resultaten eruit en wat voor effect zal dit op klanten gaan hebben?

5. Optimaliseer je website

Bij optimalisatie kun je aan verschillende factoren denken. Deze zijn onder andere de vindbaarheid en design van je website. Is jouw website vindbaar in Google? Vaak hebben bezoekers van Google een sterkere interesse om tot actie uit te gaan. Ze zoeken iets en willen zo snel mogelijk de beste optie vinden.

Je versterkt je conversie ook door het ontwerp te verscherpen. Vaak zijn website ontwerpen nogal hetzelfde. Veel ondernemers kiezen gewoon een template en doen het daarmee. Maar dit zal je conversie juist gaan beschadigen. Bezoekers willen een fijne ervaring, en dat gaat vaak samen met design.

Verwerk je de huisstijl van jouw bedrijf? Hoe zijn de afbeeldingen gepositioneerd? Is alles responsive? Het design heeft een groot effect op hoe jouw bezoekers de website ervaren. Geef ze een mooi ontwerp waarbij ze onderscheiding van je concurrenten kunnen maken.

Webdesign optimalisatie tips:
  1. Maak geen regenboog, kies voor maximaal drie kleuren
  2. Zorg dat de website is uitgelijnd
  3. Deel je teksten juist in
  4. Maak gebruik van icoontjes
  5. Postioneer knoppen op een slimme manier

6. Bonustip: gebruik van call-to-actions

Vaak zijn knoppen generiek en delen ze dezelfde boodschap. Knoppen zoals: 'Ga naar ...', 'Klik hier' en 'Meer informatie' zijn allemaal wat vaag. Probeer de bezoeker direct mee te geven wat ze kunnen verwachten na de knop in te drukken. Dat geeft ze een gevoel van zekerheid en reden.

Bij knoppen wil je dat ze goed opvallen. Zo kun je de knop dus een eigen ruimte geven onder een sectie of paragraaf. Zet het daarom niet te dichtbij andere elementen. Met knoppen wil je de bezoeker actie laten ondernemen. Maak er dus goed gebruik van.

Te veel call-to-actions geeft de bezoeker een gevoel van onnodige urgentie. Dit wil je altijd voorkomen. Kom niet opdringerig over door slechts knoppen te plaatsen waar dit nodig is.

Extra details bij conversie verhoging

Daniël

Website optimalisaties brengen mij een gevoel van enthousiasme. Met de ervaring in het veld van programmeren en Online Marketing, help ik ondernemers hun website te versterken.
Meer over Daniël