Conversie verbeteren, hoe precies?

Het verbeteren van je conversie is belangrijk en we snappen waarom je je dit wilt. Bij conversie komen bepaalde aspecten kijken die er een grote rol in spelen. Verbeteren van je conversie moet dus van deze kanten worden aangepakt om je conversie sterk te verbeteren en er de vruchten van te kunnen plukken, want elk bedrijf blijft draaien vanwege de conversies.

Het verbeteren van je conversie doe je zo: zorg er voor dat je vertrouwen en zekerheid wint, wees klantvriendelijk, optimaliseer je website en maak het gebruiksvriendelijk, zorg voor een mooi design, vertoon je autoriteit.

1. Vertrouwen winnen

Hoe win je vertrouwen van je bezoeker zie ik je al vragen met veel vraagtekens. Het behalen van vertrouwen doe je met de volgende stappen:

  1. Video's maken waar kennis wordt gemaakt met je bezoeker
  2. Keurmerken die je bedrijf versterken
  3. Je werknemers of jezelf vertonen
  4. Plaatsen van recensies
  5. Stapsgewijze proces laten zien hoe je te werk gaat

Video's maken waar kennis wordt gemaakt met je bezoeker

Wanneer je een video plaatst met je gezicht waarin je verteld wie je bent en waarom je bijvoorbeeld hebt gekozen voor je onderneming, maak je gelijk kennis met je bezoekers. Bezoekers hebben baat aan video's waarin kennis wordt gemaakt. Het bouwt vertrouwen op en zorgt voor een neutrale sfeer, wat leidt tot het verbeteren van je conversie.

Keurmerken die je bedrijf versterken

Keurmerken zijn krachtig binnen een sector. Wanneer je bijvoorbeeld een bedrijf hebt die in de sector zorg zit, dan is het belangrijk dat je vertrouwen geeft aan je bezoekers door middel van keurmerken binnen die sector. Dit straalt bovendien ook veel autoriteit en professionaliteit uit. Om je conversie te verbeteren zou je dus keurmerken moeten toevoegen aan je website.

Je werknemers of jezelf vertonen

Bezoekers die op je website belanden willen graag weten wie werkt voor het bedrijf. Ze zijn geïnteresseerd in hoe professioneel het aan toe gaat. Dit is belangrijk voor ze, omdat ze anders niet weten met wie ze te maken hebben. Informatie over het bedrijf brengt zekerheid en vertrouwen. Door foto's te plaatsen van je werknemers straal je professionaliteit en vertrouwen uit. Bezoekers willen te maken hebben met echte mensen en als ze dit kunnen zien op de website dan is er al een hoop vertrouwen gewonnen. Alleen zo verbeter je je conversie.

Plaatsen van recensies

Het plaatsen van wat klanten hebben ervaren na je dienst of product is ontzettend belangrijk voor je bezoekers. De bezoekers willen graag weten wat anderen, die de dienst of product hebben besteld hebben ervaren. Dit zorgt er voor dat de bezoekers vertrouwen en zekerheid krijgen en dat is belangrijk om conversie te verbeteren.

Stapsgewijze proces laten zien hoe je te werk gaat

Vertellen wat het proces is hoe je te werk gaat in verband met bestellingen geeft de bezoeker informatie waar ze wat aan hebben. Bezoekers willen graag weten of er duidelijkheid word gegeven over wat er gebeurt met de bestelling die is geplaatst. Het informeren van je bezoekers over hoe je te werk gaat, geeft ze zekerheid. Dit bouwt uit tot vertrouwen en dat is waar je naar op zoek moet gaan wil je conversie verbeteren.

2. Zekerheid winnen

Het laten zien dat je weet waar je het over hebt, brengt veel goeds met zich mee. Wanneer je er voor zorgt dat je zekerheid bied aan je bezoekers dan zijn ze meer geneigd om je producten of diensten te kopen. Met deze stappen zorg je er voor dat je zekerheid wint van je bezoekers:

  1. Sterke portfolio vertonen
  2. Een retourbeleid aangeven
  3. Levertijd vertonen
  4. Eventuele verzendkosten
  5. Spelfouten en grammatica fouten vermijden

Sterke portfolio vertonen

Het vertonen van een sterke portfolio zorgt voor zekerheid. Een bezoeker wilt graag weten wat je al hebt gedaan en of je de wensen kan vervullen. Door een sterke portfolio waarin je duidelijk aangeeft wie eerder heeft meegewerkt met je met bewijs van de dienst of product laat je zien dat je weet waar je het over hebt en dat je professioneel genoeg bent om de wensen te vervullen van de bezoeker. Dit is wat telt. Zekerheid winnen van een bezoeker gaat niet gemakkelijk. Ze vragen ze tegenwoordig steeds meer :P.

Alsnog is het mogelijk met dedicatie en enthousiasme die je steekt in je producten of diensten. Laat zien waar je aan toe bent en wat je hebt kunnen doen voor anderen. Win de zekerheid van je bezoeker om conversie te verbeteren.

Een retourbeleid aangeven

Eventuele retourbeleid is belangrijk voor de bezoekers die misschien al slechte ervaringen hebben gehad in het verleden met de diensten of producten die je te bieden hebt. Het is belangrijk dat de bezoeker een duidelijk beeld heeft van hoe het retourbeleid werkt. Hier is dus een duidelijke omschrijving voor nodig om de zekerheid te winnen van je bezoeker. Verbeter de conversie van je bedrijf met deze stap.

Levertijd vertonen

Levertijd is vaak een belangrijk onderwerp onder de mensen :D. Mensen zijn van nature ongeduldig, doordat we zo ongeduldig zijn willen we de producten of diensten zo snel mogelijk ontvangen. Door het vertonen van de levertijden geef je je bezoeker de informatie die zo gewild is.

Door de levertijd aan te geven zorg je ook voor dat de bezoeker alvast voorbereid zal zijn op de ontvangst van het product of dienst. Informatie geeft zekerheid en dus is het belangrijk dat levertijden worden aangegeven in de mails bijvoorbeeld of op de website. Het geeft bezoekers meer informatie wat leidt tot het verbeteren van je conversie.

Eventuele verzendkosten

Hanteer je verzendkosten voor je bedrijf? Dan is het belangrijk dat je aangeeft hoeveel de verzendkosten is en door welke koerier de producten worden verstuurd. Dit zorgt er voor dat een bezoeker informatie heeft verkregen wat belangrijk is voor zekerheid.

Spelfouten en grammaticafouten vermijden

Spelfouten en grammaticafouten zijn vaak een grote reden waarom een bezoeker geen zekerheid krijgt van een bedrijf. Het is onprofessioneel en een bezoeker is op zoek naar professionaliteit en niet naar onprofessionaliteit. Het is dus belangrijk dat als je spelfouten of grammaticafouten hebt in je website dat je die aanpast. Het zal wel eens voorkomen dat dit gebeurt. Verbeter je conversie door dit altijd zo goed mogelijk te vermijden.

Een goede tool die wij ook gebruiken om spelfouten en grammaticafouten te nagaan is Spellboy. De tool controleert teksten op spelfouten en grammaticafouten. Het geeft ook aan wat je kan veranderen en hoe je dat het beste kan doen.

3. Wees klantvriendelijk

Klantvriendelijkheid is wat er voor zorgt dat bezoekers een fijn gevoel krijgen. Bij een goede klantvriendelijkheid spoor je de bezoeker aan om je te vertrouwen in wat je verkoopt of aanbied wat zorgt voor verbeteren van je conversie. Wees klantvriendelijk met deze stappen:

  1. Vaste telefoonnummer
  2. Veelgestelde vragen pagina
  3. Livechat
  4. Routeomschrijving
  5. Contactformulier

Vaste telefoonnummer

Het is gewoonlijk dat je een '06' nummer beschikbaar maakt voor je bezoekers om er naar toe te bellen. Alleen is dit niet altijd klantvriendelijk. Door een vast nummer aan te geven als nummer dat naar gebeld kan worden voor eventuele vragen of opmerkingen straal je klantvriendelijkheid uit. Het is naast klantvriendelijkheid ook professioneler en het zorgt er voor dat je conversie verbetert.

Veelgestelde vragen pagina

Een bezoeker heeft vaak veel vragen over je producten of diensten. Door deze vragen te beantwoord kun je de bezoeker aansporen om je te bellen of je kan de bezoeker een veelgestelde vragen pagina geven waarin de meest gestelde vragen worden beantwoord. Het is gemakkelijker voor een bezoeker om een pagina te bekijken dan te bellen. Het geeft de bezoeker een gemakkelijkheid dat vaak beter is dan een belletje. Geef je bezoeker de gemakkelijkheid die ze vragen en profiteer van verbetering van je conversie.

Livechat

Een livechat is een chat dat je op je website aanbied voor bezoekers die vragen hebben over je bedrijf. Deze chat word vaak door externe websites aangeboden die je moet koppelen aan je eigen website, waardoor je het kan beheren en vragen kan beantwoorden van bezoekers. Door een livechat mogelijkheid te geven aan een bezoeker, geef je gemakkelijkheid. Wat zorgt voor het verbeteren van conversie.

Gemakkelijkheid voor de bezoeker is wat goed is voor je klantvriendelijkheid, want hoe vriendelijker je bent voor je bezoeker hoe sneller die wordt omgezet naar een klant. Het vriendelijk zijn bevat ook het gemakkelijk maken van de moeilijkheden die een bezoeker vaak heeft.

Routeomschrijving

Als jouw bedrijf een plaats heeft waar de bezoeker terecht kan, dan is het belangrijk dat je een routeomschrijving aangeeft. Deze routeomschrijving geef je door middel van Google Maps API-koppeling. Je koppelt namelijk je website met de API van Google Maps. Deze API zal een routeomschrijving aangeven aan je bezoeker. Als je een routeomschrijving wilt toepassen aan je website dan kun je bij API Koppelingen NL terecht. Door middel van de mogelijkheid om routeomschrijving te geven aan je bezoeker op je website, zorg je voor het verbeteren van je conversie.

Contactformulier

Een contactformulier zorgt voor gemakkelijkheid. Door dit aan te bieden aan je bezoeker hoeven ze niet meer handmatig een E-mail te versturen. Ze kunnen dan gemakkelijk via een formulier die is opgesteld een email versturen waar ze hun gegevens invoeren die benodigd is voor het beantwoorden van de vraag. Hoe gemakkelijker je het maakt voor je bezoekers des te beter je conversies.

4. Optimaliseer je website

Het optimaliseren van je website zorgt voor een betere uitstraling. Een bezoeker is meer geneigd om bij je te kopen als het design schoon en er geoptimaliseerd uit ziet. Verbeter je conversie door je website te optimaliseren. De stappen om je website te optimaliseren zijn:

  1. Maak geen regenboog, kies voor drie kleuren
  2. Uitlijning
  3. Deel je teksten juist in
  4. Icoontjes
  5. Mooie knoppen

Maak geen regenboog, kies voor drie kleuren

Vele websites gebruiken te veel kleuren waardoor de bezoeker word verstoord. Het gebruik maken van veel kleuren straalt onprofessionaliteit uit. Een bezoeker is namelijk op zoek naar een schone en rustige sfeer. Door te veel kleuren met elkaar te mixen lukt dit niet en zorgt het er voor dat de bezoeker snel weer weg is van je website. Maak gebruik van maximaal drie kleuren, want dat werkt namelijk het best. Mix deze drie kleuren goed samen om het design te versterken en je conversie te verbeteren.

Uitlijning

Het uitlijnen van je website is van groot belang om je bezoeker de rust te geven wanneer de website wordt doorgekeken, door bijvoorbeeld het logo en de navigatie links zo uit te lijnen dat wat daaronder valt er niet buiten valt. Dir=t zorgt voor rust. Deze rust is belangrijk voor een bezoeker. Wat de bezoeker verstoord moet vermeden worden om conversie te verbeteren.

Deel je teksten juist in

Het indelen van je teksten moet juist worden gedaan om je bezoeker de juiste ervaring te geven dat zal leiden tot het verbeteren van je conversie. Bezoekers die op je website komen lezen namelijk niet graag. Ze zoeken meestal direct waar ze naar op zoek zijn. Het is dus belangrijk om je teksten juist in te delen. Maak gebruik van kopjes, tussenkopjes en alinea's. Dit is fijn om te lezen. Maak je teksten goed leesbaar door een goed leesbare letterstijl te kiezen. Maak gebruik van vetgedrukte woorden waar het nodig is en opsommingen.

Icoontjes

Door gebruik te maken van icoontjes geef je je bezoekers een fijne ervaring. Icoontjes zijn visueel en zijn dus fijn om te zien in een website. Bezoekers houden van wat visueel op je website. Maak hier gebruik van door icoontjes te plaatsen in je website. Icoontjes zijn bovendien ook een goede manier om informatie te laten zien op een visuele manier. Dit is snel op te pakken en gemakkelijk om te begrijpen.

Mooie knoppen

De knoppen die in je website zijn, zorgen voor diversiteit. De knoppen zijn verwijzingen naar andere pagina's die direct moeten weergeven waar het naar toe verwijst. Door de tekst in de knop goed zichtbaar te maken zorg je voor betere gebruiksvriendelijkheid. Zorg er voor dat je knoppen mooi worden weergegeven door bijvoorbeeld de knoppen uit te ronden. Gebruik een fijne kleur voor het oog dat niet te fel is. Verwijs je door naar een afspraakformulier dan is groen de juiste kleur. Verwijs je door naar een informatiebron dan is een kleur zoals blauw gebruikelijk. Door de knoppen op de juiste manier en moment aan te geven zorgt het er voor dat je conversie verbetert.

5. Gebruiksvriendelijk maken

Het gebruiksvriendelijk maken van je website zorgt er voor dat je bezoeker oftewel de gebruiker van je website, een betere ervaring krijgt op je website. Verbeter je conversie door je website gebruiksvriendelijker te maken. Hier kun je voor zorgen door de volgende stappen te volgen:

  1. Verklein de moeite om de bestemming te bereiken
  2. Vermooi het design
  3. Snelheid verbeteren
  4. Navigatie links simpel maken
  5. Mobielvriendelijk maken

Verklein de moeite om de bestemming te bereiken

Een bezoeker wilt graag zo snel mogelijk geholpen worden. Doordat een bezoeker dit wilt, is het belangrijk dat je dat vergemakkelijk voor diegene. Hoe je dit doet, is door de links niet veel te maken. Zorg er voor dat de bezoeker niet vijf keer moet klikken op een andere link op de bestemming te bereiken. Verbeter je conversie door de bezoeker gemakkelijkheid te geven.

Vermooi het design

Een mooi design is fijn om naar te kijken. Het uitlijnen van je website is een groot aspect hiervan. Ook is het belangrijk dat tekst zo is ingedeeld dat het goed leesbaar is. Het gebruik maken van tussenkopjes en alinea's helpen hier in. De mix van de huiskleuren van je bedrijf moeten goed met elkaar samen komen binnen je website. Hierdoor verbeter je het design van je website. Het vermooien van je website zorgt voor een fijne gebruikservaring, wat leidt tot hogere conversie. Verbeter je conversie door je ontwerp te vermooien om er zo de vruchten van te kunnen plukken.

Snelheid verbeteren

Wij als mensen zijn ongeduldig. Doordat we ongeduldig zijn is paginasnelheid ontzettend belangrijk. Na vier seconde te wachten bij het laden van een pagina of website verliezen we ons geduld. Door de paginasnelheid te versnellen zorg je er voor dat de bezoeker een fijne ervaring krijgt op je website. Bovendien is het belangrijk voor conversies om je paginasnelheid op peil te houden. Volgens een artikel van UX Maze heeft paginasnelheid behoorlijk effect op conversie.

Bekijk eventueel hoe jij hoger kunt scoren in Google.

Navigatie links simpel maken

Zorg er voor dat je navigatiebalk de benodigde links bevat. Verwijder links die niet relevant zijn voor de bezoeker. Het is bijvoorbeeld niet geschikt om Algemene voorwaarden te vermelden in je navigatiebalk. Laat de belangrijke links zoals: contact, over ons en homepagina niet na. Maak je navigatiebalk zo helder mogelijk, want dat is een belangrijk aspect van het verbeteren van je conversie.

Mobielvriendelijk maken

Tegenwoordig zijn de meeste gebruikers van het internet aanwezig op hun telefoon. Het tijdperk waarin we ons bevinden is overspoeld met technologie. De mobiel word steeds belangrijker. Steeds meer websites hanteren de 'mobile first approach'. Dit, omdat de 'mobile first approach' zich veel aandacht geeft aan de mobiele gebruikers.

Het mobielvriendelijk maken van je website is door Google ook als belangrijk ondervonden. Ze hanteren namelijk een algoritme voor mobiele gebruikers en pc gebruikers voor hun zoekresultaten. Een website scoort bijvoorbeeld anders op de pc dan op de mobiel in Google. Dit komt, omdat Google twee verschillende algoritmes hanteert.

Het is dus belangrijk om bij te blijven met de veranderingen die snel plaatsvinden. Je wilt niet achterblijven met een website die computer vriendelijk is, maar niet mobielvriendelijk. De tijd dat de meeste gebruikers nog op computer aanwezig waren is geweest. Op naar de mobiel tijdperk!

Bekijk deze 2 kleine wijzigingen die je conversies verbeteren.


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen :D. Wij zijn een webdesign bureau genaamd Web Exact. Wij maken en optimaliseren websites in het verbeteren van conversie. Wil jij een website laten bouwen door onze gespecialiseerde webdesigners? Bekijk dan onze prijzen voor het optimaliseren of maken van je website. Neem vrijblijvend contact met ons op.