Hoe kan je jouw website effectief maken?

Je wilt als ondernemer uiteindelijk toch wel een website hebben die inspreekt op de behoeften van je bezoekers. Door een website te hebben die niet effectief is, zul je veel kansen mislopen. In dit artikel zal ik vertellen wat je kunt veranderen aan je website, zodat je jouw bezoekers kunt aantrekken tot wat je te bieden hebt.

Dit zijn de redenen waarom jouw website niet effectief is: te veel tekst hebben die moeilijk leesbaar is, onorigineel, dwalende aandachttrekkers op je website hebben zoals pop-ups, geen goed gevoel krijgen in de eerste seconden bij het bekijken van de website, weinig interactie met de website.

1. Te veel tekst hebben die moeilijk leesbaar is

Bij een website is het belangrijk dat je jouw teksten leesbaar maakt. Bezoekers zullen moeite hebben met teksten die geen alinea's en tussenkopjes hebben, omdat de teksten ongeformatteerd zijn.

Ongeformatteerde teksten zijn niet te lezen en moeilijk om bij te blijven. Wanneer je wilt dat je bezoekers langer blijven op je website en je website interessant vinden, is het van groot belang dat je teksten goed geformatteerd zijn.

Gebruik alinea's en tussenkopjes om voor meer rust te zorgen. Maak woorden vetgedrukt die vetgedrukt kunnen worden en je zult zien dat het meteen veel fijner is om je teksten te lezen. Bij het lezen van teksten vraag je namelijk de bezoeker om wat moeite te doen.

Maak het je bezoekers gemakkelijk door teksten op een makkelijkere manier te lezen. Hierbij gelden ook teksten die bij afbeeldingen staan. Zorg voor een goed contrast bij teksten die op de voorgrond staan van een afbeelding.

Maak de afbeelding bijvoorbeeld minder fel door de helderheid van de afbeelding te verlagen. Een donkere foto op een lichte tekst leest gemakkelijk, lichte tekst op een lichte afbeelding niet zozeer.

We zien dat bezoekers vaak niet veel aandacht geven aan websites wanneer ze merken dat ze veel moeite moeten doen. Besteed daarom zo veel mogelijk tijd om je teksten goed leesbaar te maken, want zo zal je jouw website effectiever maken.

Bekijk eventueel dit artikel over waarom content belangrijk is.

2. Onorigineel

Een website die onorigineel is, is iets dat ontzettend vaak voorkomt bij websites. Je ziet dan bijvoorbeeld een standaard template die totaal niet gefocust is in het behalen van interesse bij een bezoeker.

Templates zijn onorigineel en zorgen dan ook voor een ineffectieve website. Op maat gemaakte websites zorgen voor originaliteit en dat is goed voor het behalen van interesse bij je bezoekers.

Je wilt dat je bezoekers zo geïnteresseerd mogelijk blijven en dat ze niet vertrekken van je website omdat je website ineffectief is.

Gebruik knoppen die geen puntige hoeken hebben bijvoorbeeld. Wees origineel en gebruik knoppen die afgeronde hoeken hebben. Dit zorgt voor een originele blik op je website en dat verbetert je website meteen.

Bekijk eventueel dit artikel over hoe jij bezoekerstijd op site kunt verbeteren.

3. Dwalende aandachttrekkers op je website hebben

Pop-ups zijn een enorme afleiding voor de bezoeker. Ze zijn ontzettend afleidend, maar ook onprofessioneel. Wanneer jij pop-ups afbeeldt op je website, krijgen je bezoekers snel het gevoel dat er een dwang is om iets te kopen. Dat wil je zo veel mogelijk en zo liefst mogelijk vermijden.

Wanneer een bezoeker het gevoel krijgt dat hij of zij gedwongen wordt om iets te kopen, dan zullen ze daar ook niet meer iets van willen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat pop-ups vermeden moeten worden.

Maak je website logisch voor je bezoeker. Vermeld niet zomaar iets waar je bezoeker niet naar op zoek is. Houdt je bezoekers aandachtig door de focus niet af te wijken binnen je website. Maak alles structureel goed, zodat je bezoeker geen vraagtekens krijgt en zich afvraagt waarom er onconsistentie voorkomt op de website.

4. Geen goed gevoel krijgen

Een goed gevoel is vaak ontzettend belangrijk bij een website. Wanneer een bezoeker een goed gevoel heeft over je website, dan kun je jouw diensten of producten beter vertonen.

Het ontwerp van de website is wat een bezoeker vaak een rustig of onrustig gevoel zal geven. Je wilt een zo goed mogelijk impressie geven aan het begin van je website. Dit kun je doen door kleuren te gebruiken die niet te fel noch te donker zijn.

Het gaan voor balans is het gaan voor een goede kans. Zorg ervoor dat je bezoeker een goed gevoel krijgt van je website. Dit kun je doen door duidelijk te laten weten waar de website over gaat en wat de call-to-actions zijn binnen je website. Duidelijkheid zorgt voor rust.

5. Weinig interactie kunnen hebben met de website

Bezoekers die geen interactie kunnen hebben met een website, voelen zich al snel buitengesloten bij het bezoeken van de website. Je wilt dat je bezoekers interactie kunnen hebben met je website om een beter band op te bouwen.

Een ineffectieve website heeft geen tot weinig interactie voor de bezoekers. Je kunt hierbij denken aan het veranderen van opmaak nadat de bezoeker met de muis over een element gaat. Daarnaast zijn bewegingen en knopkleur veranderingen een goede manier om wat smaak te brengen aan je website.

Door de bezoekers bezig te houden met je website, voorkom je dat je website ineffectief zal zijn. Een ineffectieve website kun je dus ook herkennen aan een gebrek van interactie voor de bezoekers.

Neem je bezoekers mee in je teksten en vertel hoe jij hen begrijpt. Zorg voor een band tussen jou en je bezoekers. Versterk je ontwerp binnen je website om het een rustiger omgeving te maken voor de bezoeker. Maak gebruik van kleuren en wees origineel.

Hoe je zult herkennen dat je website aan het falen is


Deel dit artikel met je vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Een effectieve website zal zorgen voor meer conversie. Een optimalisatie van je website zal dit behalen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.