Geen bezoekers naar je website? Dit zijn de 7 oorzaken

Je bent net begonnen met een website of je hebt al een tijdje je eigen website. Nu zie je dat het bezoekersaantal nogal laag ligt en je dit niet verwacht hebt. Het hebben van weinig bezoekers naar je website hindert namelijk ook de relevantie van je website. Je wilt weten wat de oorzaken zijn dat je weinig bezoekers krijgt naar je website. In dit artikel leg ik je uit wat de oorzaken zijn en hoe je dit het beste kunt aanpakken, zodat jij het bezoekersaantal kunt verhogen.

Waarom je weinig bezoekers naar je website krijgt, is omdat: Google je website niet juist heeft geïndexeerd, opbouw van de code niet goed genoeg is, je website moeilijk navigeerbaar is, je website weinig tot geen informatie bevat, Black Hat technieken hebt uitgevoerd, je SEO niet is geoptimaliseerd, je bezoekers snel bouncen.

1. Google heeft je website niet juist geïndexeerd

Het kan zo zijn dat je website weinig tot geen bezoekers aantrekt, omdat er bepaalde pagina's op je website zijn die nog niet geïndexeerd zijn door Google. Kijk wel uit dat je geen 'no index' meta tag hebt toegepast aan je code of pagina. Gebruik je WordPress? Dan dien je te kijken of je pagina's niet op 'no index' staan.

Het is dus belangrijk dat je Google de mogelijkheid geeft om je pagina te indexeren. Google doet er gemiddeld een weekje of twee over om je website te indexeren. Bij Google Search Console kun je zien hoe het proces verloopt en welke pagina's niet en wel zijn geïndexeerd.

Bij WordPress heb je een checkbox dat je moet aanvinken als je wilt dat de pagina niet geïndexeerd moet worden. Als deze aangevinkt is bij jouw website dan is dat een oorzaak van waarom je weinig bezoekers krijgt naar jouw website. Weet je niet waar deze checkbox staat dan kun je dit artikel lezen om te achterhalen waar je het kunt vinden, zodat je de aanvinking kunt verwijderen.

2. Opbouw van de code is niet goed genoeg

Google indexeert miljoenen websites per dag. Ze doen dit door middel van een crawl robot die dagelijks websites bezoekt en crawlt. Deze crawl robots kijken dan bijvoorbeeld naar de tekstopmaak van je website, de titel, H1 en H2 tags, meta descriptie en je paginanaam. Zo kijken deze crawl robots ook naar de structuur van jouw website.

Als de structuur van de code op je website niet goed genoeg is, dan kan dat een oorzaak zijn waarom je weinig bezoekers krijgt naar jouw website. Zorg er dus voor dat je website een schone code structuur bevat. WordPress heeft hier vaak wat meer moeite mee dan statische websites die in HTML gebouwd zijn.

Website builders zijn ook vaak een groot probleem voor de crawl robots om te begrijpen. Hierdoor duurt het langer voor de crawl robots om je pagina te begrijpen, wat resulteert dat Google je website zal uitstellen bij het positioneren binnen de zoekresultaten.

4. Je website bevat weinig tot geen informatie

Content is belangrijk voor een bezoeker, maar ook voor Google. Google indexeert websites met kwalitatieve content hoger dan andere websites.

Google vindt het namelijk belangrijk dat haar gebruikers de juiste website te zien krijgen na de zoekopdracht. Dit zorgt ervoor dat de gebruikers van Google een fijne ervaring krijgen. En dat is waar Google zich op richt.

Deel relevante en kwalitatieve content met je bezoekers om Google je hoger te laten scoren. Goed leesbare tekst zorgt ook voor meer duidelijkheid in informatie. Maak gebruik van het bloggen en schrijf informatieve artikelen voor jouw doelgroep.

Door content te delen met je bezoekers, bouw je ook een goede band met ze. Kwalitatieve content is een voorwaarde om hoog te positioneren in de zoekresultaten.

Bekijk eventueel ook hoe je je bezoekers langer vast kan houden op je website.

5. Black hat technieken

Technieken die tegen de richtlijnen van Google zijn, worden ook wel Black Hat genoemd. Het zijn technieken die de algoritmes van Google proberen te manipuleren. Zo heb je bijvoorbeeld het kopen van backlinks. Backlinks zijn alle links die naar jouw website verwijzen op een andere website.

Vroeger was het mogelijk om hoog te positioneren door backlinks te kopen. Het was een manier om snel en effectief een goede SEO score te krijgen. Velen gebruikten deze techniek toen Google nog niet geavanceerd was met hun algoritmes. Deze techniek wordt tegenwoordig bestraft door Google.

Als je deze techniek gebruikt, dan zul je snel merken dat je links geen waarde krijgen van Google en dat je website minder bezoekers krijgt dan gewoonlijk. Het gevolg zal zijn dat je een daling van conversie zult ervaren.

Doe dus geen black hat technieken, want ze kunnen bestraft worden met een periodieke of permanente schorsing! Ben je bestraft door Google omdat je gebruik hebt gemaakt van de Black Hat technieken? Zorg dan in ieder geval voor dat je daarvan afkeert en jezelf bezig houd met eerlijke technieken.

Maak gebruik van de 'Disavow Tool' van Google. Het is een tool die je kunt gebruiken om schadelijke links uit te schakelen.

6. SEO is niet geoptimaliseerd

Het is belangrijk om je website te optimaliseren met SEO. Je kunt gebruik maken van gratis Tools zoals: Neil Patel SEO Checker en Seobility. Deze tools zijn gratis en een goed begin voor startende website eigenaars die hun SEO willen verhogen.

Verhoog je SEO middels het toepassen van zoekwoorden binnen je content. Vermeldt deze zoekwoorden op een natuurlijke manier. Ga dus niet spammen door je content vol te proppen met zoekwoorden. Het schrijven van veel content helpt ook enorm in het optimaliseren van je SEO. Daarnaast kun je ook ervoor zorgen dat je 'H1' en 'H2' attributen zijn toegepast.

Optimaliseer je website dus om beter gevonden te worden op Google. Zo zul je uiteindelijk meer bezoekers krijgen naar je website.

7. Bezoekers bouncen snel

Bezoekers willen snel zien of de website hun vraag beantwoordt. Hebben ze een gevoel dat de website dat niet zal doen, dan zullen ze de website vertrekken. Je kunt dit voorkomen door bijvoorbeeld de leesbaarheid van je teksten te verbeteren. Alinea's en tussenkopjes maken je teksten al veel fijner om te lezen.

Het ontwerp van je website speelt ook een belangrijke rol binnen je website. Een rustig en schoon ontwerp zorgt voor een betere ervaring van je bezoekers. Meng alleen kleuren die bij elkaar passen. Zo voorkom je dat je website er storend uitziet voor een bezoeker.

Bezoekers zijn namelijk op zoek naar een snelle oplossing. Verhinder ze daarom niet om dit te vinden. Maak de navigatie gemakkelijk en snel door de gratis tool 'Page Speed Insights' van Google te gebruiken.

Er zijn verschillende tools om je website te analyseren. Zo heb je verschillende tools zoals Google Analytics, Mixpanel en Crazy Egg.

Bekijk deze video van IMU over hoe je de aandacht grijpt van je bezoeker


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Weinig bezoekers naar je website is zeer frustrerend. Onze zoekmachine optimalisatie specialisten helpen je hier graag bij. Ze geven je advies en eventuele oplossingen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.