Daniël | Website specialist
Laatst geupdate: 19-10-2021

Hoe verbeter je een website?

Ben je het zat om de conversies te zien dalen, een hoge bouncerate te zien bij je analytics, of minder effect te ervaren bij de website? Dan wil je natuurlijk een verbetering aanbrengen aan de site, zodat je af bent van deze problemen. Hoe verbeter je jouw website? Ik benoem een aantal aandachtspunten die jou hiermee helpen.

1. Duidelijke boodschap

Verkondig vroeg in de het bezoek van een bezoeker wat de boodschap is. Wil je iets verkopen, een E-book aanbieden of slechts informatie delen? Een bezoeker raakt de weg kwijt wanneer ze geen boodschap of doel kunnen zien, daarom is afleiding ongewenst.

In een ander artikel geef ik je tips hoe jij goede content kunt schrijven. Zo schrijf je duidelijker en doelgerichter wat je wilt laten zien.

Types van content:
  1. Informatieve content
  2. Verkooprichtende content

Heb je een van de twee en wil je deze pagina's verbeteren met technieken die bezoekers op je website houden? Begin dan allereerst met het vastleggen van het doel. Bezoekers kunnen hier dan op inspelen en begrijpen de rest dan sneller.

Vaak maken mensen geen genoeg gebruik van hun homepagina. Die pagina biedt namelijk de optie om in één oogopslag duidelijk te maken waar de website over gaat. Benoem je diensten of producten, maar ook extra's zoals foto's van werknemers bijvoorbeeld. Vertel je bezoeker waarom jij de beste keuze bent.

2. Overtuiging in teksten

Het is niet makkelijk om conversiegerichte teksten te schrijven die de oog aantrekt om door te lezen. Het vereist wel wat oefening, maar gelukkig zijn er genoeg tips en artikelen beschikbaar waardoor jij ermee kunt beginnen.

Een grote vaak die website eigenaars maken, is dat ze te verkopend overkomen in taal. Probeer de bezoeker te spreken als een goede vriend. Dit zal ervoor zorgen dat het er natuurlijk uitziet, waardoor het er niet opdringerig overkomt.

Succes van teksten:
  1. Komt onopdringerig over
  2. Is direct
  3. Benoemt de voordelen eerst
  4. Gebruikt psychologie als trigger

Zoals je kunt zien er nogal wat fascetten waar we niet direct aan denken bij het schrijven. Maar deze factoren bepalen wel hoe succesvol een tekst is.

Probeer de bezoeker te overtuigen door onderscheidingspunten te benoemen. Ben je communicatief effectief en vlot en hebben vorige klanten hier positieve ervaringen mee? Gebruik dat dan als onderscheidingspunt.

Het gaat allemaal om een goede indruk. Geef je bezoeker empathie bij de huidige problemen die zij ervaren, waar jij de oplossing voor hebt. Mensen gaan algemeen vaker af op gevoel en daarom is psychologie bij content zo belangrijk.

3. Moedig actie aan

Ben je overtuigd dat jij de beste keus bent voor een oplossing? Moedig je bezoeker aan om de volgende actie te nemen. Geef ze jouw contactgegevens en benoem de voordelen om aan te sporen tot actie.

Als de bezoeker dan overtuigd is en jou genoeg vertrouwt, dan zal hij sneller tot actie uitgaan. Deel de benodigde informatie die een bezoeker wil zien. Beantwoord alle vragen zo snel mogelijk, zonder dat ze hoeven te bellen. Bespaar hun moeite.

Geef bij elke verkoopsectie een knop die bezoekers doorverwijst naar een afsprakenformulier, telefoonnummer of offerte-aanvraag. Maak de knop opvallend en geef het wat ruimte door deze niet te dichtbij tekst te plaatsen.

Dus:
  1. Opvallende call-to-action
  2. Geef het ruimte

4. Rustig ontwerp

Vaak is dit de verbeterpunt die hard nodig is, omdat veel website eigenaars voor een standaard template kiezen die achteraf niet genoeg effect geeft.

Maar hoe maak je een rustig ontwerp? En wat houdt deze precies in? Nou, een rustig ontwerp betekent dat het ontwerp makkelijk in te nemen is. Geef je alles tegelijkertijd, of deel je het in met overzichtelijke secties?

Kan de bezoeker denken aan slechts een probleem wanneer de ogen op het scherm richten, of moeten ze constant bezig zijn met scrollen en kijken?

Geef de oog rust door gebruik van oogvriendelijke kleuren. Deze zijn van de donkere tints, niet te fel. Heb je een sectie met verschillende onderdelen? Deel deze onderdelen in met een lichtgrijze tint. Op die manier kan de bezoeker onderscheid maken tussen de onderdelen.

Succes van ontwerpen:
  1. Geeft de oog rust met kleur
  2. Maakt onderscheid tussen secties
  3. Houdt de aandacht aan één ding
  4. Brengt variatie

5. Bewijzen

"Wij zijn vakkundig", leuk maar niet al te overtuigend. Beter zou zijn: "Wij richten ons op onze klant en richten ons op het behalen van resultaat". Kun je dat ook bewijzen? Jazeker, namelijk met klantenreviews.

Maar wat laat je zien, en wat is niet nodig? Natuurlijk is het logisch dat geen enkele website eigenaar negatieve reviews vertoond op de site. Bezoekers verwachten dus positieve reviews op jouw website, dus het geeft niet meteen effect. Wel als deze reviews een specifiek probleem benoemen.

Welke recensie vind jij beter?
  • Ik ben blij met het resultaat, en kan nu weer door met m'n werkzaamheden.
  • Ik liep tegen een probleem aan die mijn werkzaamheden verhinderde, dus zette ik Jan in om dit voor mij op te lossen. Al snel kreeg ik door de juiste keuze te hebben gemaakt, want Jan bood begrip en hielp boven verwachting bij het verhelpen van mijn probleem.

Ik denk dat de tweede specifieker is waardoor deze meer effect geeft op een lezer. Vermijd dus vage reviews om te voorkomen dat deze ineffectief zijn.

Ook bewijs je de beste keus te zijn door keurmerken te vertonen. Het geeft een gevoel van vertrouwen waardoor je de bezoeker sneller kunt overtuigen.

6. Bonustip

Optimaliseer jouw website voor Google. Het biedt namelijk organische bezoekers op constante wijze. Meer bezoekers zijn altijd gewenst, en door actief te zijn in de zoekresultaten kun je hiervan profiteren.

Google biedt elke website eigenaar om gratis bezoekers te ontvangen. Jouw website wordt daar dan 24/7 op gepromoot, en dat helemaal gratis. Wel verwacht Google terug te krijgen dat website eigenaars een optimalisatie uitvoeren. Deze optimalisatie dient volgens de richtlijnen van de zoekmachine uitgevoerd te worden.

Webdesign principes

Daniël

Diepgaande Online Marketing onderwerpen spreken mij aan. Met een diploma als programmeur en vijf jaar ervaring met websites, help ik ondernemers en hobbyisten een sterke website op te zetten.
Meer over Daniël



Geen tijd om je website te verbeteren?

Ondernemers zijn druk met personeelszaken en de administratie van klanten. Mocht het toch niet lukken, dan staan onze specialisten altijd voor je klaar om jouw website verbetering te bieden. Op die manier profiteer je van meer effect, omzet en gemak.