Daniël | Tekstschrijver
Laatst geupdate: 20-12-2021

Goede content

Op je website heb je bepaalde onderwerpen die je bespreekt, of diensten die je verleend. Door je website content goed in te richten, kun je meer omzet gaan genereren of meer leestevredenheid.

Content is een van de belangrijkste Online Marketing factoren. Je kunt hiermee de bezoeker raken en overtuigen. Dit doe je met verschillende manieren, waar ik het in dit artikel meer over heb.

Hoe schrijf je goede content?

1. Spreek je doelgroep aan

Sommige website eigenaren spreken vaak over zichzelf. En dat ziet de bezoeker als een vorm van egoisme. Spreek je bezoeker aan op de manier waarop jij een band met ze wilt creeeren.

Je versterkt vertrouwen en zekerheid dus door je bezoeker aan te spreken. Al is het een blogartikel, de bezoeker wilt graag herkenbaarheid zien in wat wordt overgebracht.

Maar om te weten hoe je jouw doelgroep aan wilt spreken, is een analyse nodig. Een doelgroepanalyse gebruik je om precies in kaart te stellen wie jij wilt bereiken. Je kunt bijvoorbeeld een kijkje nemen naar je reeds gekregen klanten. Wat hebben zij met elkaar gemeen? Wat is de leeftijdsgroep?

2. Probleemstelling benoemen

Door het probleem van de bezoeker te benoemen, geef je aan dat je hem of haar begrijpt. Door de probleem goed te begrijpen, voelt de bezoeker zich meer zeker over de actie.

Geef bijvoorbeeld een consequentie van als geen actie wordt ondernomen. Dat geeft meer urgentie, waardoor de bezoeker meer actie wil nemen.

De bezoeker weet dan dat je weet waar de probleem ligt, en zo een betere oplossing hebt. Daarnaast straalt het empathie uit, en dat zorgt ook weer voor meer vertrouwen.

3. Oplossing benoemen

Na de probleem te hebben behandeld, kun je de oplossing benoemen. De oplossing bestaat dan uit bijvoorbeeld de informatie die je verstrekt in artikelen, of de oplossing in een dienst of product.

Wanneer je dan de informatie in een artikel vorm wilt verstrekken, is het belangrijk om niet af te wijken. Probeer zo relevant mogelijk te schrijven.

Bij diensten- of productenpagina's zijn de voordelen van deze oplossing belangrijk. Laat de bezoeker zien waarom jouw oplossing de beste keuze is.

Geef ze een onderscheiding van je concurrent. En het hoeft niet altijd een dienst of product te zijn, maar ook een manier van communicatie.

4. Overzichtelijk

Door je content overzichtelijk te houden voor bezoekers, geef je een gevoel van expertise en vertrouwen af. Dat is heel belangrijk binnen conversie optimalisatie.

Wanneer je de content aan het schrijven bent, kun je letten op de manier dat dit wordt overgebracht. Gebruik bijvoorbeeld opsommingen, alinea's, vetgedrukte en schuingedrukte woorden, zodat jouw content duidelijker en beter leesbaar wordt.

Het helpt ook om wat afbeeldingen en icoontjes in je pagina te verwerken. Dat stimuleert de manier waarop je lezer doorleest. Breng wat kleur in de pagina's om het oog van de bezoeker tevreden te stellen.

5. Onopdringerig

Lezers kunnen het zien wanneer je opdringerig overkomt. En wanneer ze dit zien, krijgen ze een gevoel van onzekerheid. Een vertrouwelijke bedrijf hoeft bijvoorbeeld niet content te dwingen. Zij geven slechts de informatie om de bezoeker een keuze te laten maken.

Merk je dat een bezoeker niet binnen de doelgroep valt, maar wil je deze alsnog overhalen? Dan gaat dat vaak geforceerd. Probeer daarom zo onopdringerig mogelijk te schrijven. Zowel bij blogartikelen als dienstenpagina's is dat belangrijk.

Goede content schrijven

Daniël

Met de ervaring als blogger en tekstschrijver voor websites, leerde ik wat teksten nodig hebben om effectief te zijn. Ik help ondernemers en hobbyisten meer uit hun website te halen.
Meer over Daniël