Hoe schrijf je goede content?

Er komen veel factoren kijken bij het maken van een website die bepalend zullen zijn hoe het succes van de website zal zijn. Zo kun je denken aan: bekendheid, autoriteit en bereikbaarheid van je bedrijf. Content is toch wel de belangrijkste factor van je website wat zal bepalen hoe goed je website functioneert en oplevert.

Hoe je goede content schrijft is het volgende: benadruk voordelen boven functies, gebruik de ervaringen die je klanten hebben gehad, schrijf je content vanuit het perspectief van de bezoeker, tekstopmaak fijn leesbaar maken, informeer je bezoeker. Voer deze tips uit om goede content te schrijven op je website.

1. Benadruk voordelen boven functies

Als website eigenaar zul je vast en zeker de bezoeker willen overtuigen dat ze voor jouw producten of diensten zullen moeten gaan. Je vertelt dan de sterke punten van jouw bedrijf en je ervaring. Dit is allemaal wel goed om kenbaar te maken, maar niet om dat de focus te maken bij het converteren van bezoekers. De bezoekers zitten namelijk met iets, en dat is welke voordelen zij zullen krijgen door voor jou te kiezen.

Neem als voorbeeld een schoonmaakbedrijf die startend is en die graag bezoekers wilt converteren naar klanten. Dit bedrijf moet laten zien dat zij de juiste optie zijn voor de behoeften van de bezoeker. Zoekt de bezoeker naar een schoonmaker voor bankstellen? Dan zou je deze bezoeker moeten overhalen om bij jou een schoonmaker in te huren, door je content op een manier te schrijven waarin je bewijst dat jij degene zal zijn die dit probleem het beste zal oplossen.

Het schoonmaakbedrijf zal de bezoeker niet overhalen als ze het hebben over waarom ze zijn begonnen en dat ze het leuk vinden om schoonmaakdiensten uit te voeren. Dit is wel leuk voor de bezoeker om een band te maken met jouw bedrijf, maar het zal deze bezoeker niet echt gaan converteren, aangezien ze op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem.

2. Gebruik ervaringen van klanten

Mensen willen echte mensen ervaringen zien. Ervaringen van klanten zijn een goede manier om krachtige content te schrijven voor jouw website. Ervaringen van klanten laten namelijk zien of jouw bedrijf de problemen kan oplossen van hen die interesse hebben in je diensten.

Heb je een product die je verkoopt? Dan kun je alsnog klanten ervaringen weergeven binnen je content, om zo het product een goed beeld te geven. Dit zal leiden tot vertrouwen en uiteindelijk tot conversie.

Door ervaringen te plaatsen op de homepagina van je website, geef je al snel een goed indruk op je bezoekers. Hoe beter ze denken over jouw bedrijf, des te sneller zij geneigd zijn om actie te ondernemen.

3. Perspectief van je bezoeker

Om goede content te kunnen schrijven, zul je moeten kijken naar het perspectief van je bezoeker. Is het meteen duidelijk waar de website over gaat? Wat zijn de call to actions? Verwijst de content naar specifieke pagina's die bestemd zijn voor meer informatie?

Om content te schrijven in het perspectief van je bezoeker, dien je jezelf deze vragen te stellen. Hoe zou jij als bezoeker hebben gereageerd na de content te hebben gezien? Is alles duidelijk beschreven? Ziet het er professioneel uit? Schrijf goede content door je te richten op het perspectief van je bezoeker.

Als je je namelijk inspeelt op de behoeftes van jouw bezoeker, zul je al snel merken dat je bezoekers langer op je website zullen blijven en meer gebruik zullen maken van de diensten of producten die jij aanbiedt.

4. Tekstopmaak fijn leesbaar maken

Hoe leesbaarder jouw teksten zijn, des te beter het ervaring van je bezoekers zal zijn. Tekstopmaak is belangrijk voor de bezoekers die op je website komen. De teksten moeten goed leesbaar zijn en een logische structuur bevatten. Tekstopmaak heeft niet alleen te maken met hoe je tekst is ingedeeld, maar ook of het begrijpbaar is door je bezoeker.

Het laatste wat je wilt is een goede tekstopmaak die dure woorden bevat waardoor je bezoekers het niet meer goed kunnen begrijpen. Maak je teksten daarom ook begrijpbaar. Gebruik gemakkelijke taal, want dit zal in de meeste gevallen ervoor zorgen dat je bezoeker de website meer zal waarderen. Maak gebruik van alinea's, tussenkopjes, vetgedrukte woorden en cursieve woorden (waar nodig).

Hoe fijner je tekst is om te lezen, hoe groter de kans is dat je zult converteren. Naast dat je goed zult converteren zal het je SEO versterken, aangezien bezoekers dan langer blijven op je website.

Bekijk eventueel hoe je jouw conversie kunt verbeteren.

5. Informeer je bezoeker

Vaak kijken ondernemers naar hoe ze hun bezoekers iets kunnen verkopen. Dit is begrijpelijk en totaal niks mis mee, maar we moeten wel kijken naar hoe we de bezoeker het beste kunnen informeren. Bezoekers zitten vaak met vragen over een dienst of product bijvoorbeeld. Je wilt dan dat deze bezoeker het antwoord krijgt op zijn of haar vragen. Deze antwoorden kun je in je content verwerken op een manier dat makkelijk te begrijpen is.

Informeer je bezoekers over je diensten en producten, en vertel ze waarom ze hier gebruik van zouden moeten maken. Een goed voorbeeld in het informeren van je bezoekers zijn blogs. Blogs zijn er om je bezoekers te informeren over een bepaald onderwerp. In blogs beantwoordt je de vragen die er zijn rondom je branche.

Je deelt waardevolle informatie waar bezoekers wat aan zullen hebben. Bij het bloggen zul je veel aandacht moeten geven aan je content, omdat dat is waar je mee aan de slag zal gaan om je bereik en effect te vergroten.

Je wilt dat de informatie die je dan deelt, goed worden begrepen door lezers. Met goede content kun je dit voor elkaar krijgen. Kwalitatieve content wordt beloont door Google, maar ook door je bezoekers. Bloggen versterkt je SEO en zorgt ervoor dat de relevantie en versheid van je website versterkt.

Google wil haar gebruikers een zo goed mogelijke ervaring bieden na hun zoekopdrachten. Met goede artikelen zul je meer opgemerkt worden door Google, want je bent dan bezig met het delen van waardevolle informatie. Dagelijks kijkt Google naar miljoenen pagina's om ze te scannen op veranderingen. Deze scanners oftewel crawlers, onderzoeken en bekijken jouw website om je een betere positie te geven binnen de zoekresultaten.

Door veelvoudig artikelen te schrijven, zul je automatisch hoger scoren in Google vanwege de relevantie en versheid die het dan bied.

Bekijk eventueel hoe je jouw SEO kunt optimaliseren om je website hoger te laten scoren in Google.

8 content schrijven (copywriting) tips die jij kunt uitvoeren


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Wij zijn een webdesign bureau genaamd Web Exact. Wij maken websites en optimaliseren websites in SEO. Wil jij een website laten bouwen of optimaliseren door onze gespecialiseerde webdesigners? Bekijk dan wat wij voor jou kunnen betekenen. Wij optimaliseren en maken jouw website. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.