Hoe schrijf je goede content?

Er komen veel factoren kijken wanneer je jouw website wilt bouwen. Zo kun je denken aan: bekendheid, autoriteit en bereikbaarheid van je website. Content is toch wel de belangrijkste factor van je website die zal bepalen hoe effectief jouw website zal zijn.

Schrijf goede content door het volgende te doen: benadruk voordelen boven functies, gebruik de ervaringen die je klanten hebben gehad, schrijf je content vanuit het perspectief van de bezoeker, tekstopmaak fijn leesbaar maken, informeer je bezoeker. Voer deze tips uit om goede content te schrijven op je website.

1. Benadruk voordelen boven functies

Als website eigenaar zul je vast en zeker de bezoeker willen overtuigen om voor jouw producten of diensten te moeten gaan. Je vertelt dan de sterke punten van jouw bedrijf en je ervaring. Dit is allemaal wel leuk en aardig, maar bezoekers zitten namelijk met iets, en dat is welke voordelen zij zullen krijgen door voor jou te kiezen.

Neem als voorbeeld een schoonmaakbedrijf die startend is en graag bezoekers wilt converteren naar klanten. Dit bedrijf moet laten zien dat zij de juiste optie zijn voor de behoeften van de bezoeker. Zoekt de bezoeker naar een schoonmaker voor bankstellen? Dan zou je deze bezoeker moeten overhalen om bij jou een schoonmaker in te huren, door je content op een manier te schrijven waarin je bewijst dat jij degene zal zijn die dit probleem het beste zal oplossen.

Het schoonmaakbedrijf zal de bezoeker niet overhalen door veel over zichzelf te vertellen. Dit is wel leuk voor de bezoeker om een band te maken met jouw bedrijf, maar het zal deze bezoeker niet echt gaan overhalen om voor jou te gaan aangezien ze op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem.

2. Ervaringen van klanten

Mensen willen echte ervaringen van mensen zien. Ervaringen van klanten zijn een goede manier om krachtige content te schrijven voor jouw website. Ervaringen van klanten laten namelijk zien of jouw bedrijf de problemen kan oplossen van potentiƫle klanten.

Heb je een product die je verkoopt? Dan kun je alsnog ervaringen van klanten weergeven binnen je content, om zo een goed beeld te geven van je product. Dit zal leiden tot vertrouwen en uiteindelijk tot conversie.

Door ervaringen te plaatsen op de homepagina van je website, geef je al snel een goede indruk op je bezoekers. Hoe beter ze denken over jouw bedrijf, des te sneller zij geneigd zijn om actie te ondernemen.

3. Perspectief van je bezoeker

Om goede content te kunnen schrijven, zul je moeten kijken naar het perspectief van je bezoeker. Is het meteen duidelijk waar de website over gaat? Wat zijn de call to actions? Verwijst de content naar specifieke pagina's die bestemd zijn voor meer informatie?

Om content te schrijven in het perspectief van je bezoeker, dien je jezelf deze vragen te stellen. Hoe zou jij als bezoeker hebben gereageerd na de content te hebben gezien? Is alles duidelijk beschreven? Ziet het er professioneel uit? Schrijf goede content door je te richten op het perspectief van je bezoeker.

Als je je namelijk inspeelt op de behoeftes van jouw bezoeker, zul je al snel merken dat je bezoekers langer op je website zullen blijven en meer gebruik zullen maken van de diensten of producten die jij aanbiedt.

4. Tekstopmaak fijn leesbaar maken

Hoe beter leesbaar jouw teksten zijn, des te beter de ervaring van je bezoekers zal zijn. De teksten moeten goed leesbaar zijn en een logische structuur bevatten. Tekstopmaak heeft niet alleen te maken met hoe je tekst is ingedeeld, maar ook of het begrijpbaar is voor je bezoeker.

Het laatste wat je wilt is een goede tekstopmaak die dure woorden bevat, waardoor je bezoekers het niet meer goed kunnen begrijpen. Maak je teksten daarom ook begrijpbaar. Gebruik gemakkelijke taal, want dit zal in de meeste gevallen ervoor zorgen dat je bezoeker de website meer zal waarderen. Maak gebruik van alinea's, tussenkopjes, vetgedrukte woorden en cursieve woorden (waar nodig).

Hoe fijner je tekst is om te lezen, hoe groter de kans is dat je zult converteren. Naast dat je goed zult converteren, zal het je SEO versterken aangezien bezoekers dan langer blijven op je website.

Bekijk eventueel hoe je jouw conversie kunt verbeteren.

5. Informeer je bezoeker

Bezoekers zitten vaak met vragen over een dienst of product. Je wilt dan dat deze bezoeker, antwoord krijgt op zijn of haar vragen. Verwerk je antwoorden binnen je teksten zodat je de bezoeker beter kunt helpen met hun vragen.

Informeer je bezoekers over je diensten en producten, en vertel ze waarom ze hier gebruik van zouden moeten maken. Blogs zijn er om je bezoekers te informeren over een bepaald onderwerp. In blogs beantwoord je de vragen die er zijn rondom je branche.

Je deelt waardevolle informatie waar bezoekers wat aan zullen hebben. Bij het bloggen zul je veel aandacht moeten besteden aan je content, omdat dat is waar je mee aan de slag zal gaan om je bereik en effect te vergroten.

Je wilt dat de informatie die je dan deelt, goed word begrepen door lezers. Met goede content kun je dit voor elkaar krijgen. Kwalitatieve content wordt beloond door Google, maar ook door je bezoekers. Bloggen versterkt je SEO en zorgt ervoor dat de relevantie en versheid van je website versterkt.

Google wil haar gebruikers een zo goed mogelijke ervaring bieden na hun zoekopdrachten. Met goede artikelen zul je meer opgemerkt worden door Google, want je bent dan bezig met het delen van waardevolle informatie. Dagelijks kijkt Google naar miljoenen pagina's om ze te scannen op veranderingen. Deze scanners oftewel crawlers, onderzoeken en bekijken jouw website om je een betere positie te geven binnen de zoekresultaten.

Door regelmatig artikelen te schrijven, zul je automatisch hoger scoren in Google vanwege de relevantie en versheid die het dan biedt.

Bekijk eventueel hoe je jouw SEO kunt optimaliseren om je website hoger te laten scoren in Google.

8 content schrijven (copywriting) tips die jij kunt uitvoeren


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Mocht je jouw site willen optimaliseren om meer conversie te genereren, dan staan onze webspecialisten voor jou klaar. Ook willen ze je graag helpen als je nog geen website hebt. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.