Hoe schrijf je goede content?

Bij het maken van een website zijn vele aspecten van de website belangrijk en bepalend hoe het succes zal zijn van de website. Zo kun je denken aan bekendheid, autoriteit, bereikbaarheid van je bedrijf etc. Content is toch wel de belangrijkste aspect van je website dat zal bepalen hoe goed je website functioneert en oplevert.

Hoe je goede content schrijft, is het volgende: benadruk voordelen boven functies, gebruik de ervaringen die je klanten hebben gehad bij je, schrijf je content vanuit het perspectief van de bezoeker, tekstopmaak fijn leesbaar maken, informeer je bezoeker. Voer deze tips uit om goede content te schrijven op je website.

1. Benadruk voordelen boven functies

Als website eigenaar zul je vast en zeker de bezoeker willen overtuigen dat ze voor jou zullen moeten gaan. Je vertelt dan de sterke punten van jouw bedrijf. Dit is allemaal wel goed om te zeggen, maar niet op het moment om de bezoeker over te halen om klant bij je te worden. De bezoekers zitten namelijk met iets waar ze voordelen voor willen zien dat hun probleem zal verhelpen.

Neem als voorbeeld een schoonmaakbedrijf die een startend is en die graag bezoekers willen converteren naar klanten. Deze bedrijf moet laten zien dat zij de juiste optie zijn voor de behoeftes van de bezoeker. Zoekt de bezoeker naar een schoonmaker voor banken, dan zou je deze bezoeker moeten overhalen om bij jou een schoonmaker in te huren door je content op een manier te schrijven dat je bewijst dat jij degene zal zijn die dit het beste zal oplossen.

Het schoonmaakbedrijf zal de bezoeker niet overhalen als ze het hebben over waarom ze zijn begonnen en dat ze het leuk vinden om schoonmaak diensten uit te voeren. Dit is wel leuk voor de bezoeker als die een band probeert te versterken met jouw bedrijf, maar het zal deze bezoeker niet echt converteren, aangezien ze meestal op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem in plaats van een band.

2. Gebruik ervaringen van klanten

Ervaringen van klanten zijn een goede manier om goede content te schrijven voor jouw website. Ervaringen van klanten laten namelijk zien of jouw bedrijf de problemen kan oplossen van mensen die interesse hebben naar jouw diensten.

Heb je een product die je verkoopt, dan kun je alsnog klanten ervaringen weergeven in je content om zo het product een goed beeld te geven. Dit zal leiden tot vertrouwen en uiteindelijk tot conversie.

Door ervaringen te plaatsen op de home pagina van je website geef je snel een goed indruk op je bezoekers. Hoe beter ze denken over jouw bedrijf, hoe sneller zij geneigd zijn om actie te ondernemen.

3. Perspectief van je bezoeker

Om goede content te kunnen schrijven zul je moeten kijken naar het perspectief van je bezoeker. Is het meteen duidelijk waar de website over gaat? Wat zijn de call to actions? Verwijst de content naar specifieke pagina's die bestemd zijn voor meer informatie?

Om content te schrijven in het perspectief van je bezoeker dien je jezelf deze vragen te stellen. Hoe zou jij als je een bezoeker was reageren en ervaren na de content van de website te hebben gezien. Is alles duidelijk beschreven? Ziet het er professioneel uit? Schrijf goede content door je te richten op het perspectief van je bezoeker.

Als je je namelijk inspeelt op de behoeftes van jouw bezoeker, dan zul je snel merken dat je bezoekers langer op je website blijven en meer gebruik maken van de diensten of producten van jou.

4. Tekstopmaak fijn leesbaar maken

Tekstopmaak is belangrijk voor de bezoekers die op je website komen. Het moet fijn leesbaar zijn en een logische structuur bevatten. Tekstopmaak heeft niet alleen te maken hoe je tekst is ingedeeld, maar ook of het begrijpbaar is door je bezoeker.

Het laatste wat je wilt, is een goede tekstopmaak die dure woorden gebruikt waardoor je bezoekers het niet goed kunnen begrijpen. Maak je tekst daarom ook begrijpbaar. Gebruik een makkelijke taal en gebruik niet al te dure woorden in je content. Maak gebruik van alinea's, tussenkopjes, vetgedrukte woorden, cursieve woorden (waar nodig).

Hoe fijner je tekst is om te lezen hoe groter de kans is dat je zult converteren. Naast dat je goed zal converteren zal het je SEO ook versterken, aangezien bezoekers dan langer blijven op je website.

Bekijk eventueel hoe je conversie verbetert op je website om het uiterste uit je website te halen.

5. Informeer je bezoeker

Vaak kijken ondernemers naar hoe ze hun bezoekers iets kunnen verkopen. Dit is begrijpelijk en totaal niks mis mee. Alleen zouden we wel moeten kijken naar hoe we de bezoeker het beste kunnen informeren. Bezoekers zitten meestal met vragen over een dienst of product bijvoorbeeld. Je wilt dan dat deze bezoeker het antwoord krijgt. Deze antwoorden kun je in je content plaatsen op een leesbare manier.

Informeer je bezoekers over je diensten en producten en vertel ze waarom ze hier gebruik van zouden moeten maken. Een goed voorbeeld in het informeren van je bezoekers zijn blogs. Blogs zijn er om mensen die interesse hebben in je dient of product te informeren. In blogs beantwoord je de vragen die er zijn rondom je sector bijvoorbeeld.

Je informeert de bezoekers over hoe je iets kunt doen en wat de voordelen van iets zijn. Bij het bloggen zul je veel aandacht moeten geven aan je content, omdat dat is waar je mee aan de slag zal gaan.

Je wilt dat de informatie die je dan deelt in deze blogs goed worden begrepen door de lezers. Met goede content kun je dit voor elkaar krijgen. Kwalitatieve content wordt beloond door Google en ook door je bezoekers. Het bloggen versterkt je SEO en zorgt er voor dat je relevantie verbetert.

Google wil haar gebruikers de zo goed mogelijke ervaring geven na hun zoekopdrachten. Door goede artikels te schrijven roep je eigenlijk om hoger te worden gerankt in de zoekresultaten van Google. Google ziet jouw artikels en leest dit dagelijks door 'crawlers'. Deze crawlers onderzoeken en bekijken jouw website om je website zo een goede positie te geven binnen de zoekresultaten.

Door veelvoudig gebruik te maken van artikels zul je automatisch hoger scoren in Google, omdat je dan je website optimaliseert en als het ware levend houd.

Bekijk eventueel hoe je SEO optimaliseert op je website om hoger te ranken in Google.

8 content schrijven (copywriting) tips die jij kunt uitvoeren


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen :D. Wij zijn een webdesign bureau genaamd Web Exact. Wij maken websites en optimaliseren websites in SEO. Wil jij een website laten bouwen of optimaliseren door onze gespecialiseerde webdesigners? Bekijk dan onze prijzen voor het optimaliseren of maken van je website. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.