Meest gemaakte webdesign fouten

Het ontwerp van een website is belangrijk voor elke ondernemer. Een mooi ontwerp zal zorgen voor meer klanten, omdat bezoekers zich dan getrokken voelen aan de website vanwege het ontwerp. Helaas bestaan er vandaag de dag toch nog gemaakte webdesign fouten die eigenlijk niet gemaakt mogen worden. In dit artikel zal ik vertellen wat deze fouten zijn en hoe ze opgelost kunnen worden.

Meest gemaakte webdesign tips zijn: te veel informatie hebben op de website die niet juist geformatteerd is, veel call to actions die buiten logica vallen, onnodige animaties, onduidelijke menubalk, slechte kleurgebruik, slechte uitlijning, popups.

1. Slecht geformatteerde teksten

Het formatteren van teksten is zeer belangrijk binnen webdesign. Ik zie dat er vaak de fouten worden gemaakt bij websites in het formatteren van teksten. Teksten die als een muur worden weergegeven worden niet gelezen, en het schrikt de bezoeker snel af.

Je wilt voorkomen dat de bezoeker afschrikt van slecht geformatteerde teksten. Hoe deze fout opgelost kan worden, is door alinea's en tussenkopjes te hanteren binnen de teksten. Het is fijner voor de bezoeker wanneer er witregels zijn tussen de teksten.

Het geeft een gevoel van rust, en dat zal de bezoeker voorkomen om af te schrikken of om weggejaagd te worden. Het formatteren van teksten is belangrijk om de bezoeker te laten blijven op je website.

Maak gebruik van vetgedrukte woorden waar het nodig is om wat meer nadruk te geven aan de teksten. Daarnaast geven vetgedrukte woorden ook meer een gevoel van belang bij woorden.

Het is een manier om een woord uit te laten springen en als het ware samen te vatten. Met goed geformatteerde teksten zul je een groot verschil zien binnen je webdesign. Het leest gemakkelijker en de bezoeker blijft zo dus langer op de website, wat zal zorgen voor betere conversies.

Maak de titel zo opvallend mogelijk door de lettergrootte te vermeerderen, want dit geeft dan duidelijk aan dat dit de hoofdtitel is van de pagina. Duidelijkheid en helderheid bij de bezoeker is waar elke ondernemer naar zal moeten streven, want het zal zorgen voor betere conversies en een beter SEO score.

2. Veel call to actions

Wanneer veel call to actions aanwezig zijn binnen een pagina, zal de bezoeker verward raken. Het is goed genoeg wanneer een call to action word vertoond bij elk gedeelte van de pagina.

Het is niet fijn om meerdere call to actions te hebben bij een gedeelte binnen de pagina, want dat zal zorgen voor onduidelijkheid en verwardheid. Je wilt dat de bezoeker zich kan focussen op slechts één call to action. Call to actions kun je plaatsen in je pagina. Dit kun je bijvoorbeeld plaatsen aan het bovenste gedeelte van je pagina.

Neem als voorbeeld de homepagina. Daar zul je gegarandeerd wel een call to action moeten hebben. Al is het een 'lees meer' knop of een 'neem contact op' knop. Knoppen zijn een goede manier om de bezoeker te laten klikken. Knoppen zijn aantrekkelijk, en dus zo een goede manier voor call to actions.

Minimaliseer de call to actions per gedeelte van je pagina. Het bovenste gedeelte een call to action, het midden een call to action en de onderkant van de inhoud een call to action werkt meestal het best.

Vermijd dat bezoekers vertrekken van je pagina door de call to actions niet verwarrend te maken.

3. Onnodige animaties

Animaties zijn leuk en uniek, maar ze kunnen ook hinderend zijn in het gebruik van de website. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid van de website.

Met animaties zal de snelheid vertragen, wat effect zal hebben op de gebruiksvriendelijkheid en SEO. Daarnaast zijn animaties ook wel een aandachtstrekker.

De bezoeker kan snel uit concentratie worden gehaald door een constante frisbee die wordt gegooid en weer terug komt :D. Het is dus leuk om animaties te hebben op de website, maar in verband met gebruiksvriendelijkheid gaat dit niet altijd gepaard.

5. Slechte kleurgebruik

Kleur op je website is belangrijk om saaiheid te voorkomen. Zo zijn er verschillende kleuren met verschillende tinten. Het beste is om de kleuren te gebruiken die te vinden zijn in je logo.

Het is daarnaast niet verkeerd om andere kleuren te gebruiken om merken te laten herkennen. Kleur op de website kan dus zowel mooi zijn voor de website, maar het kan ook voor verwarring zorgen.

Wanneer er twee kleuren gemengd worden met elkaar, waarvan deze allebei een felle kleur is, dan zal het er niet zo professioneel uit zien. Mensen die dat zien hebben dan vaak de indruk dat de website niet weet hoe ontwerp hoort. Ze krijgen de indruk dat de onderneming niet de juiste optie is voor ze.

Kleurgebruik maakt een groot deel uit van het ontwerp op je website. Het is dan wel handig om de kleuren te mengen met de kleuren die er bij passen.

6. Slechte uitlijning

Het uitlijnen van de website maakt ook deel uit van het ontwerp op je website, en het is een belangrijk aspect binnen het ontwerp. Het uitlijnen van foto's en teksten geven een vorm van rust aan je website.

Je wilt dat de uitlijning goed is geregeld op je website, want dat zal zorgen voor meer conversies en een langere bezoekerstijd. Een langere bezoekerstijd zal zorgen voor een betere SEO score. Daarnaast is het uitlijnen van je website ook professioneel.

Het zal een indruk achterlaten bij bezoekers, dat de onderneming verzorgd is. Zo kun je zien dat het ontwerp flink wat effect heeft op de acties die worden gedaan door de bezoekers. Lijn de teksten en foto's uit en profiteer van hogere conversie.

7. Popups

Popups... Toch wel de meest irritante functie dat een website kan hebben. Wanneer een bezoeker de website binnentreed en een pop-up krijgt, daalt de interesse om verder te kijken op de website.

Wanneer je pop-ups laat zien aan je bezoeker, is dat frustrerend voor de bezoeker. De bezoeker is namelijk gekomen voor een reden, en pop-ups verhinderen dat.

De bezoeker kon ook terecht komen bij het afsprakenformulier van je website, en dan een pop-up te zien krijgt. Grote kans dat het formulier dan ook niet ingevuld word. Zo kan ik meerdere voorbeelden bedenken over dat het geen goed idee is, om een popup te hebben op je website.

Het zou misschien kunnen dat als een bezoeker de website verlaat, dat je dan pas een pop-up laat zien als het zo belangrijk voor je is.

Bekijk eventueel dit artikel over hoe je bezoekerstijd kunt verbeteren.

Bekijk deze video over de meest gemaakte webdesign fouten


Deel dit artikel met je vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. Wij zijn een webdesign bureau genaamd Web Exact. Wij maken websites en optimaliseren websites in SEO. Wil jij een website laten bouwen of optimaliseren door onze gespecialiseerde webdesigners? Bekijk dan wat wij voor jou kunnen betekenen. Wij optimaliseren en maken jouw website. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.