Daniël | Website specialist
Laatst geupdate: 23-12-2021

Het effect van webdesign fouten

Het ontwerp van een website is belangrijk voor elke ondernemer. Een mooi ontwerp zal zorgen voor meer klanten. Je wilt voorkomen dat je website geen resultaten biedt voor je onderneming, daarom wil je de webdesign fouten het liefst zo veel mogelijk voorkomen. In dit artikel zal ik vertellen wat deze fouten zijn en hoe ze opgelost kunnen worden.

Meest gemaakte webdesign fouten zijn: Ongeformatteerde informatie binnen de website, veel call to actions die buiten logica vallen, onnodige animaties, onduidelijke menubalk, slechte kleurgebruik, slechte uitlijning, pop-ups.

Meest gemaakte webdesign fouten

1. Ongeformatteerde teksten

De teksten die je op website hebt spelen en grote rol in je webdesign. Het ontwerp van de site gaat samen met de teksten die je presenteert. Zijn de teksten ongeformatteerd en lezen ze moeilijk? Dan merk je dat de bounce rate hoger wordt.

Je wilt als website eigenaar natuurlijk niet dat je bezoekers de site ontevreden verlaten. Om dit te voorkomen kun je jouw teksten formatteren. Dat houdt dan in dat je gebruik maakt van alinea's, tussenkopjes en witregel.

Het is belangrijk om de teksten te laten uitblinken. Een grote factor van conversie optimalisatie is om sterke teksten op je website te hebben.

En wees vooral niet terughoudend om enkele woorden vetgedrukt of schuingedrukt te maken. Het zorgt voor variatie en leest vaak beter in grote teksten.

2. Te veel call-to-actions

Als website eigenaar kun je de bezoeker aansporen actie te ondernemen. Alleen wordt het nogal vaak overtollig gebruikt. De bezoeker leest graag met alle rust je pagina. Door veel call-to-actions te verwerken geeft dat de indruk van opdringerigheid.

Wanneer bezoekers merken dat er opdringerig tot actie wordt aangespoord, krijgen ze een gevoel van onzekerheid. Ze raken in de war van de vele knoppen en verlaten de website.

Om je bezoeker langer op de site te houden is het dus belangrijk om slechts aan te sporen wanneer het moment het toestaat.

Vermeld bijvoorbeeld knoppen of links waar je vindt dat de bezoeker er wat aan zal hebben. Probeer de call-to-actions te varrieren.

Op de ene plek bied je bijvoorbeeld een knop naar de offerte aanvraag pagina, en op de andere een knop naar de contactpagina.

3. Onnodige animaties

Je website kan er veel leuker uitzien met wat animaties. Toch brengt dit wat risico met zich mee. Want de animaties kunnen er bijvoorbeeld anders uitzien op mobiel dan op pc. Dat kan ervoor zorgen dat de bezoeker het design minder vindt.

Hiernaast vertragen animaties de laadtijd van je website. Door groot gebruik van JavaScript code laad de browser je website minder snel.

Animaties hebben dus nogal wat effect op je website. Gebruik het dus met mate om verhindering te voorkomen. Je biedt met animaties wel een leuke en nieuwe uitstraling aan je design.

Kies bijvoorbeeld voor kleine animaties zoals het 'hover effect'. Door met de muis over elementen te gaan kun je animaties toevoegen. Verander de kleur van een element, beweeg het element of maak het element groter.

5. Slechte kleurgebruik

Het ontwerp van je website bestaat uit kleurgebruik, waaronder de kleuren van knoppen, links en huisstijl. Stem je jouw huisstijl goed af op de kleuren van je logo? Hoe pas jij de huisstijl toe in het ontwerp van je website?

Het gaat nogal vaak fout bij het toepassen van huisstijlen. De huisstijl wordt dan of te weinig toegepast, of te veel. Het doel van de huisstijl is om je website te onderscheiden. Je kunt dit doen door de kleuren toe te passen waarbij je dat mooi zou vinden.

Probeer achtergrondkleuren op je huisstijl af te stemmen. De banner wordt vaak gebruikt om de kleuren in te verwerken. Je kunt een kleur gebruiken bij de tekst, knop en foto.

Naast huisstijl heb je ook algemene kleuren die gebruikt worden. De knoppen kunnen van kleur afwijken, maar het zou gewenst zijn om deze met de huisstijl te mengen.

Kijk uit met het mengen van lichte kleuren. Dat kan er namelijk voor zorgen dat teksten minder leesbaar worden. Te lichte kleuren mengen ook minder goed, en zijn lastig naar te kijken.

6. Slechte uitlijning

Teksten lezen vaak beter wanneer deze uitgelijnd zijn. Het is voor het ontwerp ook fijn om alle secties goed uit te lijnen. Neem de header van je website als standaard. Hoe lager je dan op de pagina gaat, stem je af op de breedte van de header.

Probeer alles uit te lijnen naar hoe de header is opgesteld. Je kunt het ook wel zien als een maximale bereik voor uitlijning.

Het uitlijnen van teksten is ook belangrijk om de leesbaarheid te vergroten. Teksten die centraal uitgelijnd zijn lezen vaak lastiger na 4 regels. Probeer midden uitgelijnde teksten daarom zo kort mogelijk te houden.

De standaard uitlijning van teksten is van links naar rechts. Dat geeft de bezoeker een herkenning en verhindert daarom de ervaring minder. Rechts naar links uitgelijnde teksten lezen enorm slecht, dus probeer de standaard aan te houden.

Webdesign fouten

Daniël

Diepgaande Online Marketing onderwerpen spreken mij aan. Met een diploma als programmeur en vijf jaar ervaring met websites, help ik ondernemers en hobbyisten een sterke website op te zetten.
Meer over Daniël