Voorkom deze webdesign fouten

Het ontwerp van een website is belangrijk voor elke ondernemer. Een mooi ontwerp zal zorgen voor meer klanten. Je wilt voorkomen dat je website geen resultaten biedt voor je onderneming, daarom wil je de webdesign fouten het liefst zo veel mogelijk voorkomen. In dit artikel zal ik vertellen wat deze fouten zijn en hoe ze opgelost kunnen worden.

Meest gemaakte webdesign fouten zijn: Ongeformatteerde informatie binnen de website, veel call to actions die buiten logica vallen, onnodige animaties, onduidelijke menubalk, slechte kleurgebruik, slechte uitlijning, pop-ups.

1. Ongeformatteerde teksten

Wanneer je jouw teksten als een grote lap presenteert, zal je merken dat deze niet gelezen worden. Naast dat het niet gelezen wordt, schrikt het de bezoeker snel af.

Je wilt voorkomen dat de bezoeker afschrikt van slecht geformatteerde teksten. Hoe deze fout opgelost kan worden, is door alinea's en tussenkopjes te hanteren binnen je teksten. Het is fijner leesbaar voor je bezoeker wanneer er witregels getoond worden tussen de teksten.

Witregel zorgt voor meer rust binnen je pagina. Geef de bezoeker de mogelijkheid om je teksten te lezen door ze stuk per stuk te vertonen. Geef je bezoeker de tijd om alles op eigen tempo in te nemen.

Maak gebruik van vetgedrukte woorden waar het nodig is om wat meer nadruk te geven aan de teksten. Daarnaast geven vetgedrukte woorden ook meer een gevoel van belang bij woorden.

Het is een manier om een woord uit te laten springen en als het ware samen te vatten. Met goed geformatteerde teksten zul je een groot verschil zien binnen je webdesign. Het leest gemakkelijker en de bezoeker blijft zo dus langer op je website, wat zal zorgen voor betere conversies.

Maak de titel zo opvallend mogelijk door de lettergrootte te vermeerderen, want dit geeft dan duidelijk aan dat dit de hoofdtitel is van de pagina. Duidelijkheid en helderheid bij de bezoeker is waar elke ondernemer naar zal moeten streven, want het zal zorgen voor betere conversies en een betere SEO score.

2. Veel call to actions

Wanneer veel call to actions aanwezig zijn binnen een pagina, zal de bezoeker verward raken. Het is goed genoeg wanneer een call to action vertoond word bij elk gedeelte van de pagina.

Het is niet fijn om meerdere call to actions te hebben aan het begin van de pagina, want dat zal zorgen voor onduidelijkheid en verwardheid. Je wilt dat de bezoeker zich kan focussen op slechts één call to action. Call to actions kun je gemakkelijk plaatsen binnen je pagina. Dit kun je bijvoorbeeld plaatsen aan het bovenste en onderste gedeelte van je pagina.

Neem als voorbeeld de homepagina. Daar zul je gegarandeerd wel een call to action moeten hebben. Al is het een 'maak kennis' knop of een 'bekijk diensten/producten' knop. Knoppen zijn een goede manier om je bezoeker te laten klikken. Knoppen zijn aantrekkelijk en zo dus een goede manier voor call to actions.

3. Onnodige animaties

Animaties zijn leuk en uniek, maar ze kunnen ook hinderend zijn bij het gebruik van je website. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid van je website.

Met animaties zal de snelheid vertragen, wat effect zal hebben op de gebruiksvriendelijkheid en SEO. Daarnaast zijn animaties ook wel een aandachtstrekker.

De bezoeker kan snel uit concentratie worden gehaald door een animatie die de aandacht pakt. Het is dus leuk om animaties te hebben op de website, maar in verband met gebruiksvriendelijkheid gaat dit niet altijd gepaard.

5. Slechte kleurgebruik

Kleur op je website is belangrijk om saaiheid te voorkomen. Zo zijn er verschillende kleuren met verschillende tinten. Het beste is om de kleuren te gebruiken die te vinden zijn in je logo.

Het is daarnaast niet verkeerd om andere kleuren te gebruiken om iets beter herkenbaar te maken. Kleur op de website kan dus mooi zijn voor de website, maar ook zorgen voor verwarring.

Kies kleuren die elkaar complimenteren. Zo ziet je website er veel beter uit en zorgt het voor meer rust binnen je pagina. Bezoekers kunnen na een fijne ervaring toch overwegen om voor je te kiezen. Het is daarom belangrijk om de juiste kleuren te gebruiken.

Veelmalig gebruik van kleur wordt ook niet aanbevolen, want kleur trekt de aandacht van een persoon. Zo weet de bezoeker niet waarnaar gekeken moet worden.

Kleurgebruik maakt een groot deel uit van het ontwerp op je website. Het is dan wel handig om de kleuren te mengen met de kleuren die erbij passen.

6. Slechte uitlijning

Dit maakt deel uit van het ontwerp op je website, en het is een belangrijk aspect binnen het ontwerp. Het uitlijnen van foto's en teksten geven een vorm van rust aan je website.

Je wilt dat de uitlijning goed is geregeld op je website, want dat zal zorgen voor meer conversies en een langere bezoekerstijd. Een langere bezoekerstijd zal zorgen voor een betere SEO score. Daarnaast is het uitlijnen van je website ook professioneel.

Het zal een indruk achterlaten bij bezoekers, dat de onderneming verzorgd is. Zo kun je zien dat het ontwerp flink wat effect heeft op de acties van bezoekers. Lijn de teksten en foto's uit en profiteer van hogere conversie.

7. Pop-ups

Ja, super irritant... Toch wel de meest irritante functie die een website kan hebben. Wanneer een bezoeker de website binnentreedt en een pop-up te zien krijgt, daalt de interesse om verder te kijken op de website.

Wanneer je pop-ups laat zien aan je bezoekers, is dat frustrerend voor ze. Ze komen namelijk met een reden op je website. Door pop-ups te vertonen breng je verhindering en dat is wat je wilt voorkomen.

Het zou kunnen dat als een bezoeker de website verlaat, je dan pas een pop-up laat zien als de pop-up veel waarde voor je hecht.

Bekijk eventueel dit artikel over hoe je bezoekerstijd kunt verbeteren.

Bekijk deze video over de meest gemaakte webdesign fouten


Deel dit artikel met je vrienden en kennissen


Bedankt voor je aandacht

Ben je zo ver gekomen in dit artikel? Dan wil ik je bedanken voor je aandacht en je doorzettingsvermogen. De meest gemaakte website fouten wil je graag voorkomen. Onze website specialisten helpen je daar graag bij. Ze bekijken je website en geven je een overzichtelijk rapport van verbeteringen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor je eventuele vragen.