Wat is een landingspagina?
Ben je een advertentie campagne begonnen? Of wil je nieuwe organische bezoekers aantrekken via Google? Landingspagina's helpen je daar dan bij.
Het zijn pagina's die je gericht maakt op een bepaald onderwerp. Je behandelt bijvoorbeeld een product of dienst die je aanbiedt. Het doel van een landingspagina is dat een bezoeker door gerichte informatie tot actie uitgaat.
Landingspagina tips
1. Vermijd links naar andere pagina's
De bedoeling van een landingspagina is om de bezoeker te overtuigen. Dit wil je doen door de bezoeker niet naar andere pagina's te verwijzen. Om de bezoeker te kunnen overtuigen dien je alle benodigde informatie te vertonen.
Door links naar andere pagina's te geven, krijgt de bezoeker verwarring. De pagina's spreken dan een gedeelte van waar hij of zij naar op zoek is. De landingspagina hoort zo dus alles te dekken wat een bezoeker wilt zien.
Wanneer de bezoeker in de war raakt, zal hij of zij de website verlaten. Dat zal resulteren in een verlies van je advertentie campagne of SEO.
2. Zorg voor een overzichtelijk ontwerp
Een professioneel webdesign doet wonderen. Het is namelijk zo dat de bezoeker al meteen een goede indruk krijgt als je ontwerp er goed uitziet.
Het ontwerp bestaat dan uit de teksten, afbeeldingen, witregel en kleurgebruik. Door een evenwicht te maken, bied je de bezoeker een fijne ervaring.
De landingspagina wordt veel sterker met een mooi ontwerp. Bezoekers raken sneller onder de indruk van je aanbod en zijn sneller geneigd tot actie uit te gaan.
3. Bied begrip voor het probleem
Je wilt in een landingspagina niet alleen de voordelen benoemen die je te bieden hebt. Bezoekers zijn op zoek naar begrip. Hoe goed begrijp jij hun frustratie?
Laat je zien dat je het genoeg begrijpt? Dan vertrouwt de bezoeker je sneller. Ze zijn namelijk ook op zoek naar een fijne band. Met empathie begin je de band met je bezoeker te maken.
4. Benoem de oplossing
Nadat je dan het probleem hebt behandeld, kun je beginnen met de oplossing. De oplossing bestaat dan uit jouw aanbod. Benoem de voordelen van wat je te bieden hebt om de bezoeker te overtuigen.
Pas wel op dat je niet de algemene voordelen benoemd, want deze zien ze ook bij de concurrent. Probeer wat nieuws te vertellen. Op die manier kan de bezoeker jouw website met die van de concurrent gaan onderscheiden.
5. Probeer niet te overdrijven
Het overdrijven jaagt bezoekers weg. Probeer zo duidelijk en helder mogelijk te zijn. Het is niet fijn om constant te lezen hoe goed een bedrijf is. Bezoekers denken meer aan zichzelf en voelen zich dan niet aangesproken.
Je wilt ook niet dat de voordelen te vaak benoemd worden. Het is wel genoeg voor een bezoeker als je hier een gerichte sectie voor maakt.
Probeer niet opdringerig over te komen. Door gewoon de informatie te vertonen waar bezoekers naar op zoek zijn, kom je een heel eind.
6. Social proof (recensies)
Bezoekers zijn op zoek naar bewijzen. Ze willen graag zien of anderen een goede ervaring hebben gehad. Daaruit kunnen ze zich dan inbeelden hoe het zou zijn om met je samen te werken.
Het belang van reviews gaat verder dan overtuiging. Je bespaart namelijk ook wat tijd van de bezoeker. Deel samenvattende ervaringen van klanten om je bezoekers tot actie uit te laten gaan.
7. Kijk uit met proppen van knoppen
Door te veel call-to-actions in je landingspagina te verwerken, raken bezoekers in de war. Vertoon dus alleen een knop wanneer de bezoeker hier klaar voor is.
Je kunt een call-to-action onderaan de pagina vertonen. De bezoeker heeft dan alles gezien om overtuigd te zijn. De knop wordt vaker geklikt en de bezoeker is tevreden met de ervaring.
Hoe je een landingspagina in WordPress kunt bouwen
Website optimalisaties brengen mij een gevoel van enthousiasme. Met de ervaring in het veld van programmeren en Online Marketing, help ik ondernemers hun website te versterken.
Meer over Daniël