Daniël | SEO specialist
Laatst geupdate: 29-03-2022

Hogere posities in Google

Een website hoger scoren in Google vereist optimalisatie. Bewijs Google dat jij degene bent die de beste antwoord of informatie heeft. Ziet de zoekmachine dat jouw website een uitstekende optie is voor zoekopdrachten? Dan scoor je hoger in Google.

Google versterkt regelmatig haar algoritmes om hun bezoekers de beste zoekresultaten te bieden. Wil je daar een deel van uitmaken? In dit artikel geven we je de belangrijkste tips om hoger in Google te scoren.

Scoor hoger in Google: de vijf tips

  1. Zoekwoordonderzoek doen
  2. Implementeer zoekwoorden in je content
  3. Biedt uitstekende gebruikerservaring
  4. De kracht van interne links
  5. Pas op voor technische fouten

1. Zoekwoordonderzoek doen

Google zoekt voornamelijk naar pagina's die de beste antwoord bieden aan haar gebruikers. Die pagina's komen vaak ook hoger in Google, zonder dat ze al te veel aan hun webdesign hebben hoeven werken.

Een mooie website is goed voor de gebruikservaring, maar heeft geen voorrang op de relevantie. Een goede zoekwoordonderzoek resulteert in een sterk opgerichte pagina. Je weet dan waar mensen naar zoeken en waar jij de beste antwoord op kunt bieden.

Maar hoe doe je nou een zoekwoordonderzoek? Dat kan op verschillende manieren. Je kunt tools gebruiken als Keyword Planner, Ubersuggest of Ahrefs. Die tools geven je verschillende data van zoekwoorden: hoe vaak het per maand wordt gezocht en welke zoektermen gerelateerd zijn.

Doordat deze tools niet volledig gratis zijn en je niet precies aangeven hoe vaak een zoekwoord gezocht wordt, geef ik je hieronder betere manieren.

  1. Gebruik gerelateerde zoekopdrachten
  2. Neem inspiratie van concurrenten
  3. Bekijk website: Answer The Public

Google biedt je de mogelijkheid meer zoektermen te achterhalen. Dat doen ze met de zoekbalk en helemaal onderaan de zoekresultaten. Dit zijn de gerelateerde zoektermen en zoekopdrachten.

Gerelateerde zoektermen | Hoger scoren in Google Gerelateerde zoekopdrachten | Hoger scoren in Google

Ook kun je kijken wat je huidige concurrenten doen. Bekijk de eerste drie zoekresultaten voor een zoekterm waar jij voor wilt scoren. Scan de pagina's van je concurrenten en zie welke zoektermen jij hebt gemist.

Mini tip: Geen blogideeën meer? Bekijk de blogpagina van je concurrenten.

Wil je meer zoektermen achterhalen naast het hoofdterm? Answer The Public geeft je meer zoekwoordideeën.

Ze betreffen verschillende vragen die mensen bij een specifiek onderwerp hebben. Je kunt die vragen dan beantwoorden in je pagina. Het is beter te gebruiken voor informatieve pagina's, zoals blogs.

2. Implementeer zoekwoorden in je content

Nadat je weet wat voor zoektermen je in je pagina wilt hebben, is het essentieel deze vervolgens toe te passen. Google kijkt allereerst naar je paginatitel, oftewel meta-title. Betref de hoofdzoekwoord in je paginatitel.

Naast de meta-titel kun je ook wat zoekwoorden in de meta-descriptie toepassen. Alhoewel de meta-descriptie geen ranking factor is, kan het gunstig zijn om meer kliks te krijgen.

Verwerk het hoofdterm van je pagina in de 'H1' titel. Dat is vaak de titel die bij de banner staat. Google krijgt zo een goede indruk dat je pagina dat zoekwoord dekt.

Probeer de kopjes van je pagina kort en samenvattend te maken voor bezoekers. Geef ze een beter indruk wat dat stukje content betreft. Je kunt er ook zoektermen in kwijt om beter te scoren.

Probeer alleen wel de kopjes natuurlijk te behouden, zonder trefwoorden te proppen. Om dat te behouden kun je bijvoorbeeld varianten van dezelfde zoekterm gebruiken.

Het schrijven van SEO teksten kan soms wel pittig zijn voor velen. Het wordt alleen vaak moeilijker gemaakt dan het is. Schrijf voor bezoekers, en de zoekmachine pakt dat op. Veel website eigenaars schrijven voor de zoekmachine in plaats van bezoekers. En dat is waar het fout gaat.

Google houdt er niet van wanneer je zoekwoorden propt. Dat is een Black Hat SEO techniek die Google met lagere posities of verwijdering van de zoekresultaten straft. Er is dus geen specifieke aantal bij het verwerken van zoektermen. Pas het toe wanneer dat nodig is.

3. Biedt uitstekende gebruikerservaring

Heb je gedacht aan hoe je bezoekers jouw website gebruiken? Google denkt daar in ieder geval best vaak aan. Zij willen je website graag hoger positioneren wanneer je haar gebruikers een fijne ervaring weet te bieden.

Met de tijd wordt een mobielvriendelijke website steeds belangrijker. Is jouw website al responsief? Naast mobiele apparaten ziet Google ook responsieve pagina's voor tablet en computer.

Een snelle laadtijd is maar een deel van de gebruiksvriendelijkheid. Google ziet graag een snelle laadtijd op je site, maar zien het niet als een kleine SEO factor. Dat houdt in dat een snelle website jouw posities geen boost geeft.

Bij een goede gebruiksvriendelijkheid op je website kun je denken aan alinea's, leesbaarheid van teksten en hoe het ontwerp is ingericht. Kunnen bezoekers je pagina snel en makkelijk begrijpen?

Zorg voor genoeg witruimte in je website. Dat is toch wel een van de belangrijkste dingen voor een gebruiksvriendelijke website. Zorg voor ruimte tussen elementen waardoor de structuur van je pagina overzichtelijk is.

5. Pas op voor technische fouten

Is je website gehackt of geven belangrijke pagina's een 404 foutmelding? Dat kan de kwaliteit van je website beschadigen als dit langer dan een maand hetzelfde blijft. Naast dat spelen de indexeerbaarheid van je pagina's en afbeeldigen, laadtijd en redirects ook een rol.

Google ziet graag websites die technisch goed zijn ingericht. Zijn de pagina's van je website indexeerbaar? Gebruik Search Console om dit te achterhalen. Bij 'Dekking' vind je pagina's die Google niet en wel heeft gecrawld.

Om je afbeeldingen te laten indexeren in Google verwachten de zoekmachine per afbeelding een 'alt' en 'title' attribuut. Dat zijn attributen die Google aangeven waar de afbeelding over gaat. Geef de afbeelding ook een passende bestandsnaam. Probeer daar een zoekwoord in te vermelden.

De laadtijd van je website speelt geen grote rol bij de technische aspect van SEO. Het biedt je website wel verschillende voordelen, waaronder gebruiksgemak en conversie.

Je kunt de snelheid van je website met verschillende tools meten. Google heeft er één genaamd Pagespeed Insights.

Extra tip

Er is veel informatie over SEO te vinden. Veel van de informatie is feitelijk niet correct. In een ander artikel geef ik je de voornaamste SEO mythes.

Probeer de info over SEO direct van Google over te nemen. Websites die dat delen zijn: Search Engine Land en Search Engine Journal.

Wil je Q&A's bekijken van Google waar ze verschillende vragen van website eigenaars beantwoorden? Google's YouTube kanaal biedt je wekelijkse vragenrondes waar jij zelfs deel uit van kunt maken.

Daniël

Dagelijks verdiep ik me in SEO zaken. Of het nou gaat om Google updates of nieuwe algortimes, het trekt me als SEO specialist aan. Zelf help ik ook ondernemers beter gevonden te worden.
Meer over Daniël