Enorme potentie

Het is een term die voor startende ondernemers en bedrijven vaak niet duidelijk genoeg is. Het is mogelijk om succes te behalen met marketingtechnieken die je fysiek uitvoert, zoals met een flyer bijvoorbeeld. Maar wat is Online Marketing (ook wel bekend als Internet Marketing en Digital Marketing)? En hoe zet je het dan in?

Betekenis van Online Marketing

De betekenis van deze term is eenvoudig. Het gaat namelijk over alle technieken die online ingezet worden om meer bereik te krijgen voor jouw diensten of producten. Binnen Online Marketing zijn er nogal wat diensten die geleverd worden.

Diensten:
  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • SEA (adverteren op Google)
  • Social Media marketing
  • Email marketing
  • Contentmarketing
  • Website
  • Copywriting

Dus, hoe begin je ermee?

In principe kan elke ondernemer en bedrijf hiermee aan de gang. Wel is er kennis vereist over die betreffende diensten wanneer deze worden uitgevoerd. Alleen dan bereik je succes met deze strategie. Vaak kiezen bedrijven ervoor om hun marketing uit te besteden. Dat bespaart ze tijd of laten ze doen om meer succes te behalen.

Neem de dienst SEO als voorbeeld. Velen zijn onbekend met deze term en hebben geen idee hoe ze dit nou kunnen toepassen aan hun website. Voor de dienst is kennis nodig over hoe deze ingezet moet worden, zodat je zo hogere posities kunt krijgen in Google.

  1. Keuze uit diensten
  2. Plan van aanpak
  3. Neem actie

1. Keuze uit diensten

Het is natuurlijk lastig om meteen keus te maken uit de Online Marketing diensten, want welke kies je nou uit om mee te beginnen?

Begrijpelijk, maar toch is het belangrijk om een plan vast te stellen. Kies een dienst waar jij van weet dat dit meeste prioriteit heeft. Een onderneming heeft bijvoorbeeld in de basis een sterke en effectieve website nodig. Laat de website voor jou werken i.p.v. andersom.

Met een sterke website komen ook pakkende website teksten kijken. Converteren jouw bezoekers dan wel wanneer ze binnenkomen? Spreken de teksten hen aan op persoonlijke en emotionele level?

Wanneer je dan een website hebt die: sterk converteert en converterend is opgezet, dan is het de volgende stap om jouw website voor meer ogen te krijgen middels adverteren of zoekmachine optimalisatie.

De twee bijkomende diensten zorgen ervoor dat jouw website meer bezoekers aantrekt, zodat jij meer omzet kunt genereren. Alhoewel SEA (Search Engine Advertising) een goede optie is voor bedrijven met een groot budget, kijken startende ondernemers niet zo snel naar deze dienst.

Voor meer effect en een lager budget kiezen startende ondernemers om hun zoekmachine optimalisatie te versterken. Ze optimaliseren zo hun website volgens de richtlijnen van Google, om meer kans te maken op hogere rankings.

2. Plan van aanpak

Nu je een idee hebt van welke diensten je wilt inzetten en welke strategieën bij jouw bedrijf of website passen, is het tijd om te kijken naar hoe je dit gaat aanpakken. Kies je ervoor om het zelf te doen, of zet je een Online Marketing bedrijf in om jouw wensen te vervullen?

Er spelen enkele factoren in deze keuze: heb je de expertise en kennis om er zelf mee aan de slag te gaan, of heb je wel genoeg voor een budget klaarstaan? Omdat Online Marketing zo breed is en niet makkelijk is om mee te beginnen, is het verstandig om dit uit te besteden aan professionele online marketeers.

Wil je toch zelf aan de slag gaan met Online Marketing? Kies dan een onmisbare dienst uit voor jouw bedrijf en haal de armen uit de mouwen om succes te behalen via het internet.

3. Neem actie

Nu is het tijd om het internet te bevrienden om zo meer omzet te genereren. Maak goed gebruik van de verschillende Online Marketing facetten en kijk gerust toe hoe jouw onderneming nu meer bezoekers en winst maakt.

Tips bij zelfstandige actie
  1. Consistentie
  2. Geduld
  3. Vraag experts om hulp
  4. Neem een stapje terug
Hoe kies je een Online Marketing bedrijf?

Kies je er dan voor om deze strategie uit te besteden? Dan zijn er enkele factoren waar je naar kunt kijken om de juiste keuze te maken. Bekijk hieronder de tips.

  • Zoek naar resultaten
  • Het is makkelijk voor een online marketeer om beloftes te maken zonder tastbare resultaten te laten zien. Omdat er nogal wat bedrijven zijn die niet gevaardigd zijn om jou de resultaten te bieden waar je naar op zoek bent, is het handig om te kijken naar hun al behaalde resultaten voor klanten.
  • Test de aandacht en interesse
  • Wanneer je dan aan het bellen bent, of via de mail contact hebt opgenomen, kun je testen hoe het bedrijf zich openstelt bij het leren kennen van jouw bedrijf. Praten ze slechts over henzelf en krijg je weinig kans om jouw voorkeuren en situatie uit te leggen? Dan is het bedrijf misschien niet jouw beste optie.
  • Ga niet uit op prijs
  • Vaak maken ondernemers de fout door uit te gaan op prijs. Tuurlijk moet het wel binnen het budget vallen, maar kies niet voor de goedkoopste optie, want dit kan ook de kwaliteit gaan beïnvloeden.

Online Marketing voor beginners


Deel dit artikel met jouw vrienden en kennissen